סקוטי בנוסח פרובנס

P5241994

  קוקטיילים על בסיס וויסקי סקוטי בלובי

סקוטלנד. נופים נהדרים, אנשים סימפטים, וויסקי מעולה, בירה בינונית ואוכל זוועתי. האם ייתכן שהשם "סקוטי" יהיה קשור איכשהו לקולינריה עילאית? מסתבר שכן ואפילו לא צריכים לנסוע רחוק מדי. מה שכן, צריכים להגיע לטבריה…

לקראת חג הפסח האחרון הוחלט אצלנו במשפחה שלאף אחד אין יותר כוח לסדר. אולם אי אפשר בלי ארוחה חגיגית בערב החג. למרבה השמחה ההורים החליטו להזמין אותנו לבלות שני לילות במלון הסקוטי שבטבריה, כולל ארוחת חג חגיגית. בניגוד לארוחות חג שאינן חגיגיות, כאן הגיע דיווח מיד-ראשונה על ארוחת פסח מעולה שנערכה במלון בשנה שעברה. אם כך, למרות העובדה שהמלון שוכן בטבריה, קיבלתי את ההזמנה ואף ציפיתי בקוצר רוח לחוויה קולינרית יוצאת דופן.

מלון סקוטי? טבריה? מסתבר שכן. המלון שוכן במספר בניינים עתיקים, אשר נבנו לקראת סוף המאה ה-19 ובתוכם שכן בית חולים נוצרי. את בית החולים ניהל הרופא הסקוטי דיויד ואט טוראנס, אשר ראה בטיפול בחולים בארץ ישראל שליחות קדושה. בית החולים הוסיף לפעול גם לאחר פרוץ המדינה, אבל הוא נסגר ב-1959 והוסב לבית הארחה. הכנסיה הסקוטית שבבעלותה נמצאו הבניינים והקרקע עליהם הם עומדים, החליטה ב-1999 לפתוח במקום מלון מפואר בעל 5 כוכבים. המלון נפתח ב-2004 לאחר שיפוצים רבים והוא זכה במהירות בשם של מלון משובח במיוחד.

P5231870

  המלון וגנו

מסעדת המלון, אשר נקראת על שמו של ד"ר טוראנס, פעלה עד 2009 תחת שרביטה של השפית ענת אוטולנגי. בקיץ 2009 החליף את אוטולנגי השף עודד שוורצברד, שברזומה שלו עבודה במסעדות "תפוח זהב" והרברט סמואל". בתקופתו זכתה המסעדה למוניטין סולידי כמסעדת שף מובחרת. למרות שקשה למצוא ביקורות על המסעדה (בכל זאת, אי אפשר לשלוח מבקרי מסעדות לטבריה – זה נגד אמנת ז'נבה), שמעה של המסעדה יצא לה. למרבה השמחה, האוכל המוגש במלון אינו בסגנון סקוטי – כלומר הוא אינו מבושל למוות. ניכרות בו השפעות צרפתיות בולטות עם פזילה להשפעות וחומרים מזרח תיכוניים. במלון גן גדול של עשבי תיבול וחלקם מגיעים בשלב זה או אחר למטבח.

מיקום כללי

כאמור, כדי להגיע למלון צריכים להגיע לטבריה, אבל ברגע שעוברים את השער הקרתנות הטבריינית הידועה לשמצה נשארת מאחור. במלון מבנה אחד גדול חדש, אבל היות והוא נבנה בסגנון ישן, הוא משתלב היטב עם המבנים ההיסטוריים שסביבו. במלון אוירה נהדרת הנובעת בין השאר מבקשת ההנהלה שלא לשוחח בטלפון נייד בשטחים הציבוריים ומחוסר הפעלות לילדים ליד הבריכה.

כבר בקבלה נתקלנו בקולינריה של המלון בדמות מבחר עוגיות המיוצרות במקום ופירות טריים ומסוכרים שונים. האורחים המגיעים עייפים מוזמנים מיד ליטול צלוחית ולהעמיס עליה דברי מתיקה בזמן ביצוע הצ'ק-אין.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

  הכניסה למסעדה. הפעמון המשמש לקריאה לארוחות מסומן בעיגול

בלכתנו לחדרים עברנו ליד הכניסה למסעדה, השוכנת בבניין ששימש בעבר כבית יולדות. כיום נולד שם אוכל. ליד הדלת של המסעדה מוצג כל יום תפריט ארוחת הבוקר ולאחריה תפריט ארוחת הערב. מבט אחד בתפריט העלה על פנינו חיוך רחב ומטופש. מלבד מסעדת טוראנס, ישנו במלון בר המצויד במבחר מכובד של וויסקי, בעיקר סקוטי כמובן. הבר נמצא ליד הלובי וניתן להזמין דרכו מנות שונות ומכובדות. למרבה ההפתעה, תמחור המנות נראה הגיוני. בכל מקרה, אם מתכוונים לאכול במקום ארוחת ערב, חבל לבזבז מקום על ארוחה בלובי.

P5231872P5231875 

  תפריט ארוחת החג…                                                  ומזנון המנות האחרונות שהובטח בסופו

ארוחת ערב פסח

כדי שלא יהיה ספק לאיש: המקום לא כשר. מאוד לא כשר. כלומר, מגישים במקום מנות עם חזיר ולא רק פירות ים ושרצים. אלה הן כמובן חדשות טובות מאוד עבור חובבי האוכל, כי הרי ידוע שמסעדת מלון נזקקת לפשרות רבות הנובעות מאופייה התעשייתי-המוני. נוסיף על כך את אילוצי הכשרות ואנחנו מגיעים לתפעול במצב גבולי למדי.

כל הארוחות במלון מוגשות במזנון וכל מי שרוצה יכול להצטרף לארוחה כזו עבור סכום סמלי של 195 ₪ באמצע השבוע ו-250 ₪ בסופה"ש. הארוחות נערכות בד"כ בין השעות 19:00 ו-21:00, אבל בגלל גודלה של ארוחת החג, הוסיפו לה שעה נוספת שבהחלט נזקקנו לה.

צלצול בפעמון המותקן ליד דלת המסעדה כמו השמיע את קריאת הקרב של החברה שרה: "כל החברים מתבקשים אל חדר האוכל". בדרך לשולחן נתקלנו במראה מוזר: על שולחן קטן בשולי המזנון הניחו מצות, בקבוקוני יין קידוש וכיפות לבנות. למרבה ההפתעה היו מספר משפחות שערכו לעצמן סדר פסח במקום חרף השרצים. כמו כן, התברר כי למרות חוסר פרסום, ישנם אנשים שהגיעו במיוחד רק לארוחת ערב החג.

P5231873

  מקדימה: תבשיל אוסובוקו טלה, צלי אנטריקוט מיושן עם רוטב יין אדום ומוסר בקדאיף

מבט אחד במזנון הבהיר מיד שההבטחות שעלו בתפריט אכן מתקיימות. היות ורציתי לטעום כמה שיותר מנות נקטתי באסטרטגיה של צום קטן לפני הארוחה וטעימת מנות קטנות יחסית. היה רק גורם אחד שקלקל את האסטרטגיה היפה הזאת: במנות הראשונות היה טרין כבד אווז עם אגסים ביין אדום. כמו כן, ידוע שבארוחות מסוג זה רצוי להימנע מלחם. הבעיה שכאן היו שלושה סוגי לחם מתוצרת עצמית שהיו טעימים וטריים להפליא. הלחמים הללו התאימו מאוד לכבד האווז ונוצר מצב הרה-אסון.

P5231878

  כבד אווז, כבד אווז, כבד אווז

אפשר לכתוב פוסט שלם רק על כבד האווז. הטרין לא הוכן בסגנון פואה גרא העדין, אלא בסגנון גס יותר ובצורת גליל ארוך. הוסיפו לו כמות נכבדה של סוכר, פורט וקוניאק, אשר העניקו לו טעם מתקתק. את האגסים שנילוו לו בישלו כנראה בתערובת של יין אדום וחומץ בן יין אדום, כי היה להם טעם בולט של חומץ. יחד עם זאת, הם התאימו מאוד לכבד. חמש פעמים במהלך הערב הלכתי למזנון ולקחתי פרוסה נוספת מן הטרין. כל כך טעים.

עוד לפני שהגעתי לכבד החלטתי שלא לדלג על מרק קרם ארטישוק וכמהין שהוגש לצד מרק עוף וירקות שורש עם קניידלעך (עליו החלטתי לדלג). למרק הוספתי קרוטונים והתוצאה היתה אחד המרקים הטעימים שאכלתי בחיי.

מנות ראשונות בולטות נוספות היו סלק צלוי ממולא בטרטר דג-ים ואנטריקוט כבוש עדין וטעים. נפילה בתחום המנות הראשונות היה גפילטע פיש עם חזרת סלק. ראשית, באופן כללי אינני מבין איזו סיבה יש להכין ולאכול את הדבר הנורא הזה. שנית, המנה הפולנית הזאת היתה זרה לסגנון המסעדה ונראתה לא שייכת למזנון המפואר. יחד עם זאת, החלטתי לטעום, כי הרי מדובר במנה של מסעדת גורמה. ובכן, לא. למען האמת, אף אחד מארבעת יושבי השולחן לא אהב את הגפילטע פיש, כולל חובבת גפילטע פיש ידועה.

P5231879

  דו-קיום. אוסובוקו טלה לצד צלי אנטריקוט עם תוספת של כרוב ניצנים וארטישוק

המנות העיקריות הבטיחו רבות וגם קיימו. היה צלי אנטריקוט מיושן שהיה רך וטעים מאוד. הגישו אותו עם רוטב יין אדום ושאלוטים מצומצם היטב. היה אוסובוקו טלה בנוסח פרובנס שהיה טעים מאוד ועשיר בטעמים. קונפי שוק האווז במשרה דבש ורוזמרין היה מוצלח, אבל קצת עני בתיבול. המנה העיקרית האחרונה שדגמתי היה פילה מוסר בעטיפת קדאיף. למרות ההגשה ההמונית ממזנון, הדג היה עסיסי ועטיפת הקדאיף נותרה פריכה. עם מספר זליפות מיץ לימון המנה היתה מעולה.

גם התוספות הרבות היו באופן כללי מעולות, אבל בלט במיוחד תבשיל תחתיות הארטישוק עם כרוב ניצנים. זהו שילוב של שני ירקות פריכים ועשירים בטעמים שהולכים מצויין עם מנות בשריות. הפספוס הגדול של הערב היה תוספת של פרוסות חציל עם מילוי של גבינת עיזים. זו היתה יכולה להיות מנה מופלאה אלמלא מישהו התפרע עם המלח. כדי לפצות על כך, אכלתי עוד פרוסת כבד אווז.  

P5231884

  המוסר  המפתיע בקדאיף

מנות אחרונות. היה מבחר גדול של עוגיות, מוסים וקינוחי פירות. המוסים היו באופן כללי מאכזבים מאוד, מלבד מוס שוקולד שהיה מעוטר בפרח צהוב. העוגיות היו טובות יותר, כולל מקרונים גדולים וטעימים.

עם האוכל שתינו מרלו של הרי גליל, אשר דיבר יפה עם המנות הבשריות, אבל לא כל כך התאים לשאר. למסעדה אוסף יינות מרשים מאוד הנשמר במרתף מיוחד. מכל מקום, בארוחות בהן היינו היינות היחידים שהוצעו בכוס היו יינות לבנים ואדומים שונים של הרי גליל.

בגלל הטעימות הרבות שלי ובגלל אותו כבד אווז ארור היינו האנשים האחרונים שעזבו את המסעדה לקראת השעה 11 בערב. בדרך כמעט חטפתי את שאריות כבד האווז שנותרו על המגש במזנון.

P5241971

 

ארוחת ערב "רגילה"

לאחר שהתרשמנו מארוחת ערב החג החלטנו לדגום את ביצועי המסעדה בארוחת ערב רגילה. למען האמת הארוחה היתה כלולה במחיר השהיה. מבחר המנות בארוחה זו היה מצומצם יותר, אבל להפתעתנו, אחוז המנות המוצלחות היה גבוה יותר מבערב הקודם. כמו בארוחת החג, פתחתי במרק קרם בטטה שצבעו נטה באופן מפתיע לצהבהב. המרק היה חמצמץ במקצת והדבר רק הוסיף לטעמו המעולה.

P5241973

  הפתעת הערב: בשר מעושן ובשר כבוש עם חציל עם פסטו ופרמזן

בתפריט ציינו בקטגורית המנות הראשונות "אנטיפסטי מירקות טריים, גבינות, לחם הבית וחמאה, מנות ראשונות ביתיות". בינינו, זה לא נראה כמו הבטחה גדולה, אבל כנראה שבטוראנס מאמינים באנדרסטייטמנט במבוא כדי להפתיע בגוף העבודה וכך מצאנו במזנון הראשונות מספר מנות מעולות. פרוסות חציל אפויות עם פסטו ופרמזן היו פיצוי מושלם לחציל המפוספס של ארוחת החג, אך שיא השיאים היו בשר מעושן בנוסח פרשוטו שהוגש עם צלפים ארוכים, ובשר בקר כבוש מנתח לא מזוהה שהוגש עם רוקט וקונפי שום. יחד עם לחם הבית הם הציבו תחרות עזה לכבד האווז הידוע. לצידם הגישו סלמון מעושן מצויין שטעמו המעושן ניכר היטב. פרוסות הדג הגיעו עם מלפפוני קורנישון, אשר עשו יד אחת עם אותו לחם מצויין כדי ליצור מנה פשוטה ומושלמת.

P5241969

  קדירת פירות הים עם תוספות פסטה בפסטו וסלט כרובית בטחינה

מכאן התקדמנו אל מנה עיקרית מסקרנת מאוד שבד"כ אינה נמצאת במצאי המלונות בישראל: קדרת פירות ים ברוטב פרובנסלי. הקדרה כללה שרימפסים, מולים וצדפות ונוס, והיה לה טעם שומי חזק שנבע מתוספת שיני שום שלמות. המולים בושלו קצת יותר מדי, אבל השרימפס וצדפות הונוס היו מושלמים ולכן המנה היתה מוצלחת ביותר.

גם הפעם הוגש צלי בשר מרשים. היה זה נתח סינטה מעולה, שלמרות שנצלה קצת יותר מדי לטעמי, היה רך וטעים. לצידו הגישו רוטב צ'ימיצ'ורי אדום בוהק שהתאים היטב לבשר.

P5241970

  תבשיל צוואר כבש עם חומוס, צלי סינטה ותבשיל פרובנסלי

במזנון מצאנו מנת צוואר כבש עם חומוס. בשר כבש אני שונא עוד מנעורי. יש לו ריח לא נעים וטעם לוואי נעים עוד פחות. אמנם באמצעות משרה לימון ניתן לשפר קצת את המצב, אבל באופן כללי עם חיה זו מוטב להתחיל דור אחד מוקדם יותר ולעבור ישר לטלה. למרבה ההפתעה התבשיל היה מצויין ואם לא הייתי יודע הייתי בטוח שבתבשיל יש בשר טלה מובחר. מנת הפתעה נוספת שהמשיכה את נושא הכבש היה מאפה פילו עם בשר כבש קצוץ ותרד. גם כאן הבשר היה טעים מאוד. תערובת הבשר תובלה היטב והתרד הוסיף רבות לטעם המעניין. סיימתי עם מנת פילה בורי חריימה. גם כאן הופתעתי לטובה. אני לא חובב גדול של בורי ולא חובב גדול של חריימה, אבל השף ועוזריו הצליחו להוציא תחת ידם תבשיל עדין מאוד משני מרכיבים גסים למדי.

לצד המנות העיקריות הוגשו מגוון תוספות מצויינות, ביניהן, פסטה קונצ'ליני רכה להפליא עם פסטו, תפו"א צלויים, אורז בסמטי עם תרד ואגוזים, ותבשיל אפונה ירוקה, תחתיות ארטישוק ועגבניות בנוסח פרובנסלי.

P5241975

המנות האחרונות הפעם היו מוצלחות למדי, כולל תותים עם קצפת פיסטוקים נפלאה, פרפה תות ומבחר עוגיות יצירתיות וטעימות. בגלל קדרת הים ומנות הדג בחרנו הפעם לשתות עם הארוחה שרדונה של הרי גליל.

P5231892

ארוחת בוקר

כמו שאומרים התזונאים, ארוחת הבוקר היא הארוחה החשובה ביותר של היום, בייחוד אם היא כוללת מבחר בשרים מעושנים, נקניקים, גבינות משובחות, מאפים ובייקון (את זה אני אומר). למרבה השמחה זו בדיוק ארוחת הבוקר שמגישים במלון הסקוטי. הדבר הראשון שצד את עינינו עם הכניסה היה מתלה גדול ועליו מגוון גדול של נקניקים לפריסה עצמית. ליד הנקניקים והשינקיינים היה גם מבחר יפה של גבינות מעין כמונים. אהבתי במיוחד את הצפתיות עם עשבי תיבול שונים.

P5231894

במקום היה דוכן עם משטח טיגון ומאחוריו איש שהכין מנות ביצים ע"פ בקשת הקהל. היות והיה לו בייקון התעניינתי לראות איך המתחרים שלי מכינים את המנה שאני מכין כמעט בכל סוף שבוע ולכן הזמנתי ביצת עין עם בייקון. למרבה הצער אני חייב לקבוע שביצת העין עם בייקון שאני מכין לארוחות בוקר של סופי שבוע טובה יותר. לעומת זאת, בתחום המאפים הם עלו בהרבה על כל מה שאני מכין. היו קישים טובים, שאחד מהם עם פטריות וקימל היה מוצלח במיוחד, היתה עוגת גזר טובה, היו פנקייקס בשתי מידות והיתה עוגת שוקולד חמה מופלאה. בפינה אחרת היו קוראסונים מוצלחים למדי. כמו בארוחות הערב, גם כאן לחמי הבית התגלו כלהיט מרושע שגרם לנו לבזבז מקום יקר ערך בבטן על לחם. כדי לספק לקוראינו הנאמנים מידע מלא ככל האפשר, ניגשתי אל צידו הצמחוני של המזנון רק כדי לראות מה מציעים שם. היה שם מבחר גדול של ירקות ורטבים, מהם ניתן היה להרכיב סלטים אישיים. ירקות אמנם בד"כ לא מרשימים אותי, אבל שמתי לב שהירקות שהיו על המזנון היו באיכות מעולה במיוחד וטריים במיוחד. לשווא חיפשתי עלה עייף לרפואה בקערת העלים הירוקים ובקערת החסה. השתיה כללה מיץ תפוזים סחוט במקום ומספר סוגי מיצי פירות מסחריים. הקפה היה מצויין, אבל היות ואינני קפדן גדול בענייני קפה, לא שמתי לב מאיזה סוג הוא היה.

מסביב

המסעדה נמצאת כאמור בבניין בית היולדות הישן של מתחם בית החולים. מן החלל המרכזי, בו נמצא המזנון, ניתן לגשת למספר חללים קטנים יותר המחוברים אחד לשני. בחזית המסעדה חלל גדול עם שני קירות זכוכית הפונים לגינה וברחבת הגינה מקומות נוספים לישיבה במזג אויר טוב. כל מקומות הישיבה מרווחים ונעימים. השולחנות ערוכים בקפידה וכל המפיות עשויות מבד. השירות מעולה וקשוב, למרות שכאמור רוב הארוחה מבוססת על שירות עצמי. הבעיה היחידה שהציקה קצת היו פתקיות הסבר קמצניות מאוד על המזנון ליד המנות. עם מנות כל כך מורכבות ויפות הייתי מצפה לתיאורים מפורטים יותר של מרכיבי המנה.

אחרי ארוחת הערב עלינו לכוסית בבאר של הלובי. תפריט הבאר כולל לא רק מבחר גדול של ויסקי, אלא גם מספר קוקטיילים על בסיס ויסקי. שתינו שניים: ראסטי נייל וויסקי סאוואר. את הסוואר לא אהבתי, למרות שבד"כ אני אוהב את הקוקטייל הזה, אבל הראסטי נייל היה מצויין.

המלון הסקוטי מספק אם כך תמורת סכום לא מבוטל לא רק חוויית אירוח איכותית, אלא גם חוויה קולינרית מעניינת. בישול צרפתי עם נגיעות מקומיות, שימוש בחומרי גלם מעולים, שירות חביב וארוחת בוקר משובחת הופכים את המקום ליעד קולינרי מומלץ. אילו רק הוא היה ממוקם קצת יותר רחוק מטבריה…

פורסם בקטגוריה ביקורת, ביקורת מסעדה. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

4 תגובות בנושא סקוטי בנוסח פרובנס

  1. מאת יובל‏:

    WOW, לא ידעתי שיש מקום כזה בטבריה. נשמע שעבר עליכם חג מצוין. היה לי רעיון שעסק בתעלת הימים, הכנרת וטבריה, אבל אני אמנע מלפרסם אותו בינתיים.

  2. מאת עודד‏:

    הכל נראה ונקרא נהדר. ערימת המקרונים נראית לי מסוכנת במיוחד. מזכירה לי קצת את ערימות ההמבורגרים שהיה בולע וימפי מסרטי פופאיי המצויירים.

  3. מאת דני‏:

    יובל, לי היה רעיון יותר קיצוני שקשור למה שקורה כרגע בלוב.
    המקרונים היו נחמדים, אם כי לא ברמה של מימי'ס.

  4. מאת mayag‏:

    שמעתי כבר משתי חברות שלי שהאוכל במלון הסקוטי מעולה!נדמה לי שאחת ציינה ספציפית את הבראנץ' שלהם.

השאר תגובה