הידרוסול – תה מזוקק

בכל פעם שאני גוזם עשבי תבלין בגינה אני חוכך בדעתי מה לעשות עם הגזם, כי חבל לזרוק. תערובת עלים יבשים לתה יש בשפע, מדי פעם אני מביא אותה כתשורה לחברים. הכנתי מספיק זרי רוזמרין ומרווה לקטורת/הדלקת ובישום מדורות, שאני באופן קונסיסטנטי לא זוכר שהם קיימים. גם אבקות של העלים המיובשים הכנתי פעם ואני פשוט לא מוצא לזה שימוש מעבר לשילוב בעוגיות חמאה או דאודורנט ביתי.lemon verbena hydrosol

כשגזמתי בחורף את שיח הלואיזה שוב עלו התהיות איך לא לזרוק את העלים הריחניים. אז נזכרתי שקראתי על הידרוסולים (מים ריחניים) שמפיקים מעלי תבלין. וכך, כניסוי משעשע, הפקתי הידרוסול לואיזה שגם אתו לא לגמרי מצאתי מה לעשות.

lemon verbena hydrosol1

בתהליך יצירת הידרוסול למעשה מזקקים תה. כלומר, מרתיחים מים עם עלים שיש בהם שמן אתרי, מקררים את האדים שעולים ואוספים אותם. בניגוד לשמן אתרי, שהוא מרוכז מאד, ההידרוסול עדין יותר ויכול לשמש לשתיה, גרגור, מריחה על העור או כתרסיס. הוא מכיל את החלק שהתמוסס במים מהחומרים הנדיפים שעברו את תהליך הזיקוק (תודה לפרופ' נתיב דודאי על ההבהרה בנושא, ראו את ההסבר שלו למטה).

lemon verbena hydrosol2

איך זה קורה?

בסיר עם מים מניחים את העלים, על הקרקעית במרכז מניחים קערית ועליה קערה ריקה, מעל מניחים את המכסה הריק או קערה ובתוכה קרח (במקרה זה גם קרחומים). האדים שעולים פוגעים במתכת הקרה, מתעבים ומטפטפים לתוך הקערה. מעבירים לצנצת אטומה ושומרים בקירור. 

 

אין לראות בכתוב כאן המלצה רפואית, קוסמטית או מקצועית. הכותב הנו פרחח חובב הרפתקאות קולינריות.

לקריאה נוספת:

15 דרכים להשתמש בהידרוסולים / רוני ברקליאהבתי את מספר 13: אויץ'

ייצור שמנים אתריים בישראל – הייתכן? / נתיב דודאי Ph.D

פורסם בקטגוריה בריא, עשבי תבלין. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

3 תגובות בנושא הידרוסול – תה מזוקק

  1. מאת דני‏:

    מה יקרה אם תחליף את המים באלכוהול?

  2. מאת עודד‏:

    בתור התחלה, הסיר יהיה נפיץ יותר והאדים דליקים יותר, לא הייתי ממליץ לעשות את זה במקום סגור.
    בנוסף, המיצוי מראש יהיה שונה, אלכוהול ימצה את הצמחים אחרת וללא שימוש בחום.
    אלכוהול הוא חומר מזוקק, לכן אני לא בטוח שבמערכת לא סגורה כמו סיר עם מכסה הפוך הוא לא יאבד מתכונותיו. כשרוצים להפטר מטעמי לוואי בתזקיקים לשתיה, כמו עראק ווודקה למשל, מזקקים אותם מספר פעמים, אבל זה נעשה במערכת סגורה היטב.

  3. מאת עודד‏:

    תגובתו של פרופ' נתיב דודאי מהרשומה בפייסבוק:
    1. נכון כתבת שההידרוסול מוגדר כמים המתקבלים בתהליך הזיקוק, כלומר, ללא השמן האתרי שאותו יש להפריד מהפאזה המימית.
    2. אלו לא החומרים המסיסים במים שבצמח, אלה החלק שהתמוסס במים מהחומרים הנדיפים שעברו תהליך זיקוק. מה ההבדל? בצמח יש הרבה מאוד חומרים מסיסים במים שאינם מגיעים כלל לתזקיק. הם נשארים במיכל שבו נמצאים הצמחים בזמן הזיקוק. אלה שכן מזוקקים הם חומרים נדיפים בעלי מסיסות נמוכה מאוד במים. הדגש הוא על "מסיסות נמוכה" ולא "שלא מסיסים". זאת מכיוון שמסיסות היא ערך כמותי. יש שמסיסים במים יותר ויש שמסיסים פחות. בהידרוסול אנו מקבלים את הכמות המעטה של החלק מהחומר שנמס במים. מכיוון שיש הבדל ברמת המסיסות בין מרכיבי השמן האתרי (=החומרים הנדיפים שבצמח), ההרכב (שהוא היחסים בין המרכיבים) בהידרוסול הוא שונה מזה של השמן האתרי.
    3. מאחר שמדובר בפאזה מימית, קיימים עם הזמן תהליכי חימצון של המרכיבים בהידרוסול. לכן כדאי לשמור את ההדרוסול בקירור.
    4. במהלך הזיקוק, בגלל החשיפה למים וחום, קיימת תופעה של תהליכים כימיים ליצירת חומרים חדשים בשמן האתרי, ובעיקר בהידרוסול, שלא היו בצמח המקורי.

השאר תגובה