קציצות ירוקות מהגינה

כובע הנזיר שאך לפני כמה שנים בקושי שרד את הלם החצץ שפוזר פעם בגינה, מאיים בשנתיים האחרונות לבלוע את הבית. לא במקרה הוא סומן כמין פולש, הוא עקשן וסתגלן. הנסיונות הפתטים שלנו לאלף אותו ולדללו באזורים עם צמחים שדווקא כן חפצנו ביקרם רק מעודדים אותו והוא פורץ ופורץ.

קציצות ירק

(מימין למעלה: פרח של רוקט בתוך כובע הנזיר, משמאל למעלה: גם הברד לא עשה רושם על הפולש הזה)

הגינה מלאה בעלים טעימים ור"ל, גם בריאים. את כל הירוק האכיל הזה אפשר לנצל לקומפוסט, סלט או קציצות. אני אוהב קציצות – אפשר לזרוק אותן שלמות לפה, הן מוסיפות ענין לסנדוויץ' או פסטה והיתרון הגדול מכולם, אפשר לאכול אותן עם הידיים.

לפני שחמסיני האביב גומזים לנו את כל הירוק אני ממליץ בחום להכין קציצות ירק. ומה בגינה יהיה טעים בקציצות? מנגולד, חרדל, נורית (לעלים יש טעם של פטרוזיליה), רוקט, כובע נזיר, גרגר נחלים, אורגנו, זעתר, מרווה, נענע, חובזה, כוכבית, חמציץ, שומר, שום, בצל ירוק, פטרוזיליה, עלי ברוקולי, סלרי. אם אתם מלקטים בטבע, שימו לב לא ללקט באזורים מועדים לריסוס, בקרבה לכבישים ובמקומות שאסור, כמו שמורות טבע.

קציצות ירק5

(הנה הבאתי לך עלים)

נתחיל בללקט כמות יפה של עלים ירוקים. כמה? בדיוק חפּוּתה, או פּקוּטה או א נייס אמאוּנט אוֹף זאט.

נשרה מעט במים ונשטוף היטב – לא רק אנחנו נהנים מהעלים האלה.קציצות ירק6

נקצוץ גס, נטגן בצל ושום, נוסיף לטיגון חלקים קשים יותר, כמו גבעולי מנגולד וכדומה, נוסיף הכל לירוק הקצוץ ונתבל במלח ופלפל.

מי שבענין, יכול להוסיף גבינה מגוררת שתותך באפיה ותוסיף שמחה לקציצה. עוד תוספות נחמדות הם שברי אגוזים, עגבניות מיובשות, זיתים.

קציצות ירק16

(עלים ירוקים מעורבבים עם פולנטה)

עכשיו נשאר להוסיף מרקם ודבק. את המרקם יכולים למלא קמח, בורגול דק, פרוסות לחם ישנות שהרטבנו ופוררנו, שבולת שועל עדינה, סולת, דייסת קמח תירס, קינואה מבושלת או ירקות מגוררים שמגיבים טוב לקציצות (תפ"א, גזר, בטטה, סלק, קישוא, דלעת ועוד).

קציצות ירק10

(שתי כפות של זרעי צ’יה וזרעי רשאד מושרים 5 דקות במים)

דבק יכול להיות ביצים, זרעי צ'יה מושרים במים, טחינה גולמית (לא האפשרות המועדפת עלי, עם כל חיבתי לטחינה), קמח עדשים, קמח חומוס, קורנפלור.קציצות ירק1

עם ידיים רטובות (כדאי להכין קערית עם מים לטבילה) מכינים כדורים ומניחים אותם ככה בתבנית אפיה, או אחרי שנתנו להם קוועץ' קטן כדי שיהיו שטוחים. אם בחרנו בפולנטה כחומר המקשר, נזהרים שלא לחטוף כוויה מהדייסה החמה. אפשר לטגן, אבל אני מעדיף לאפות.

קציצות ירק ביותר

(למעלה: לפני, למטה: אחרי)

זולפים שמן זית על כל אחת מהקציצות ואופים בחום של 200 מ"צ ומעלה בין רבע לחצי שעה, כתלות בחום ובגודל הקציצות. במקרה שהדבק שלנו הוא פולנטה (דייסת קמח תירס), אפיה בחום גבוה מאד תיצור קרום פריך חביב מסביב לקציצה.

Green cutlets

  

עוד על כובע הנזיר:

הכובע של ג’ורג’

פורסם בקטגוריה בריא. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

2 תגובות בנושא קציצות ירוקות מהגינה

  1. מאת דני‏:

    בעבר הכנתי פעמיים קציצות ירוקות. הפסקתי כי לא מצאתי טעם – במלוא מובן המלה.
    לטובת קציצות באופן כללי אני נוהג להחזיק בשנים האחרונות בפריזר לחמניית קייטנה מהסוג הזול ביותר. נראה לי שהיא תעשה את עבודת המרקם גם עם קציצות ירוקות.

  2. מאת עודד‏:

    אתה לא טועה כשמדובר בירוקים חסרי טעם, אבל כשיש לך עלי שום, ברוקולי, שומר, עלי תבלין ועוד בצל מטוגן זה טעים. כיף לאכול אותן בסנדוויץ', או ברוטב עגבניות.

השאר תגובה