מינים נכחדים: טחול ממולא

P1012054

  היו זמנים אצל תורג’י.  פרוסות טחול ממולא על הגריל עם חברים

חשבתי להתחיל כאן סדרת פוסטים על מאכלים נכחדים – מאכלים שפעם היו נפוצים והיום נדרשת אקספדיציה מיוחדת כדי למצוא אותם.  טחול ממולא הוא נושא טוב לפתיחת הסדרה (שלא בטוח שיהיה לה המשך). אחד האירועים המיתולוגיים בתולדות שפונדרה היה "ליל הבשרים של תורג'י". במהלך אותה הילולת בשרים חסרת גבולות הגיעו מן הגריל גם פרוסות עבות של טחול ממולא. מולנו ישב איש מבוגר יחסית אשר התמוגג מנחת. הוא סיפר בנוסטלגיות כי הטחול מזכיר לו את ילדותו בת"א, כאשר ניתן היה למצוא בכל סטייקיה טחול ממולא מפואר מתוצרת עצמית.

IMG_7573

  בחמארה הי”ד ניתן היה למצוא מנות מעניינות מהגריל. כאן טחול ממולא ולידו שדרה

טחול ממולא מזוהה בד"כ עם בני עדות צפון אפריקה והוא נחשב לאחד ממוצרי חלקי הפנים הקשים ביותר לעיכול. אני מכיר מישהי שמחליפה צבעים כשהיא רק שומעת את השם. את מעטפת טחול הבקר ממלאים בתערובת חלקי פנים שונים ומשונים, כמו כבד, שקדים ושומן. לכך מוסיפים תיבול חריף שנועד כנראה במקור להסתיר את טעמי הלוואי של חלקי הפנים. יש לי ספר עם מתכון להכנת טחול ממולא. מקריאתו נוצר הרושם שיש צורך בהתמחות בכירורגית מוח וברפואה גרעינית כדי להכינו. כנראה בגלל המאמץ ובגלל הביקוש הנמוך למאכל הכל כך לא אופנתי הזה, קשה כיום למצוא טחול ממולא. מאז אירוע הבשרים הנ"ל הקפדתי להזמינו בכל פעם שנתקלתי בו במקדשי בשר כמו, "פורטונה", "החמארה של מוריס" ו"המטבח של פיני". סגירתם של שני האחרונים ("המטבח" מזמן ו"החמארה" בעקבות הסגר הראשון) משקפת אולי באורח סימבולי את הפופולריות הדועכת של מאכל חסר קורקטיות פוליטית זה.

IMG_7755

  פיני והבן שלו אפילו נתנו לזה מראה מסעדתי לפני שנמוגו בתמרות עשן ואבק

אי לכך, הופתעתי כהוגן לראות חלה יפה של טחול ממולא בקצבית "קציצות" במהלך סיבוב פרידה משוק מחניודה לפני הסגר השני. מיד חשבתי שמצאתי מנה מעולה לערב ראש השנה בסגר. הכל עדיף על גפילטע פיש. סיפרתי למוכר כמה נדיר למצוא כיום את המנה, והוא הביט בי כאילו נפלתי מהירח. הזמנתי וקיבלתי שתי פרוסות גדולות עטופות היטב בנייר כסף, אשר עלו 70 פונט. יכול להיות שזה היה העונש על האיגנורנטיות שלי.

בערב החג העליתי את אחת הפרוסות על מחבת וטיגנתי היטב משני הצדדים. כדי להשלים את החגיגה הצפון אפריקאית (כמעט כתבתי צפון וייטנאמית) הכנתי תבשיל מנגולד וחומוס, וצ'רשי – סלט דלעת פיקנטי. קצת מיץ לימון מעל, ולבטן. לא רע, אבל בהחלט מאכל למיטיבי לסת.

20200920_202515

  חגיגה צפון אפריקאית בלתי פוטוגנית: טחול ברוטב עגבניות חריף, סלט מנגולד וצ’רשי

עבור הפרוסה השניה הכנתי רוטב עגבניות חריף במחבת, הנחתי בתוכו את הפרוסה ובישלתי מכוסה כעשרים דקות. אפילו יותר טוב.

כאשר ייגמר הסגר וניתן יהיה לשוב לשוק, אצא למסע ציד נוסף בעקבות מינים נכחדים.

פורסם בקטגוריה בקר, בשר, מאכלי מצור. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

One Response to מינים נכחדים: טחול ממולא

  1. מאת עודד‏:

    חומר חזק וטוב. מזכיר במידת מה את ההאגיס לטעמי, ולא בלתי ניתן לשחזור בבית. חוץ מענין המעטפת, שתמיד נראה לי מסובך להשיג.
    בפרק "ריקודי עם" של זהו זה, בראבא מבקש ממוני לרדת למטה להביא לו טחול ממולא בפיתה, עם הרבה חריף!!

השאר תגובה