טבעוניו יורק

הכל התחיל כשאחותי החליטה שהיא מתחתנת. בניגוד אלינו, שנסענו לשם כך לקפריסין, שקולינרית לא הניבה פוסטים מרתקים, הזוג הצעיר החליט לערוך את הטקס בסטייל – בסיטי הול של ניו יורק, בשילוב עם חופשה אמריקאית לירח הדבש. כמובן שלא יכולנו לתת להם סתם לנסוע לבד ומיד הצטרפנו גם: אמא שלי ואני, אם החתן ואחיו ושאר קרובי משפחה שהיו בסביבה (מסתבר שיש לנו לא מעט משפחה בניו יורק ובקנדה, שהיא ממש מעבר לפינה).

NY1

החתונה נמשכה כרבע שעה (והיתה מהממת), ואז נשאר לנו עוד שבוע להרוג בעיר. בין שאר האטרקציות החלטתי כמובן לנצל את האירוע לבדיקה מעמיקה של האופציות הטבעוניות בעיר. מסתבר שלמרות שתל אביב היא הבירה הרשמית של המגזר, מנהטן נותנת פייט רציני, לא בהכרח מתוך אידאולוגיה שקשורה בזכויות בעלי חיים, אלא יותר כטרנד מגניב ומין צורך לקטלג את האוכל שלך בשלל טייטלים: טבעוני/צמחוני/נטול גלוטן/כשר/מקרוביוטי/אורגני/plant based – הרבה מילים שלכולן משמעות אחת – בריא (כן, גם כשמדובר בצ'יפס ועוגיות). כנראה בגלל הפחד מסויה, חלב שקדים הופך פה למוצר צריכה בסיסי ויש בלי סוף מנות ומשקאות על בסיס חלב שקדים/חלב שיבולת שועל או גבינות קשיו. התפריטים הטבעוניים מלאים בטקסטים ניו-אייג'ים על גוף ונפש וסביבה אבל למי איכפת, יש פה מלא מה לאכול וטעים.

הגעתי עם המון המלצות מקריאת פוסטים שונים ותחקיר ברשת, אבל ההמלצה הכי טובה שיש לי זה להתקין את אפליקציית Happy Cow, שבלחיצת כפתור מציגה מקומות טבעוניים באזור, ממוינים לפי מרחק, עם המלצות, תמונות וכולי. אפשר לפלטר אם רוצים להתמקד במקומות טבעוניים למהדרין, או שמתעניינים גם במקומות צמחוניים/צמחוניים-פרנדלי ואפילו עסקים טבעוניים שאינם מסעדות (חנויות טבע/ מכולות ואפילו רשת חנויות נעליים טבעונית, למשל).

בערב הראשון לדוגמא, הגענו גמורות למלון בערב, רק רצינו לאכול משהו מהר ולישון. האפליקציה איתרה לנו את אחד המקומות החביבים ביותר בעיר, מרחק כמה דקות הליכה מהמלון – By Chloe – רשת מסעדות מזון מהיר טבעוני עם תפריט שאחד המבקרים כינה mind blowing ואכן כן הוא: כריכים, סלטים, קינוחים ושייקים – מעולים ומקוריים לגמרי.

אכלנו סנדוויץ' כדורי פסטו וסלט תאילנדי עם טמפה מוקפצת, קייל, מגוון קטניות ומין צ'יפס חומוס. האיש הנחמד בדלפק המליץ להוסיף לכריך קטשופ-סלק ובסך הכל זו הייתה אחת מהארוחות הטובות והכיפיות שלנו.

למחרת בת דודתי הניו יורקית אמרה לנו שזה המקום החביב עליה בעיר. היא לגמרי שכחה שהוא טבעוני. הוסיפה גם המלצה חמה על עוגיית השוקולד צ'יפס שלהם ואכן טעמנו אותה כשנתקלנו שוב בסניף נוסף של הרשת. אני לא מחובבי עוגיות השוקולד-צ'יפס האמריקאיות הענקיות, אבל זו אכן הייתה מעולה.

fix-By Chloe

מקום נוסף שאיתרה לנו האפליקציה, שוב רשת קטנה: LuAnne’s Wild Ginger – אוכל אסייתי צמחוני. הסניף בצ'יינה טאון קטן וחמוד וכל המנות שטעמנו היו טובות, כייפיות ומקוריות. המלצרית הנחמדה גם דאגה להזהיר אותנו מהמנות הבנאליות ("זו סתם מנה של ירקות מאודים… לא מעניין"). בהמשך השבוע הגענו שוב לסניף אחר עם קרובי משפחה שומרי כשרות (הכל פה מתערבב… טבעונות, כשרות, נטול גלוטן… למי איכפת מה בדיוק התווית על האוכל כל עוד יש תווית כלשהי. כאן העובדה שהמקום צמחוני וקיבל תעודת ניקיון מעיריית ניו יורק שימשה גם כתעודת כשרות לעת מצוא). נרשמה התלהבות כללית סביב השולחן, למרות שמנת האורז שלי הייתה טיפה אנמית. עדיין, שווה ביקור.

fix-WildGinger3

fix-WildGinger2   fix-WildGinger1

ארוחת בוקר טבעונית שווה אכלנו במקום שנקרא 2Hands, שאינו טבעוני אבל כרוב בתי הקפה והמסעדות, לא נשאר בלתי מעודכן והוסיף כמה מנות טבעוניות לתפריט. הזמנו קערת אסאי שהיתה מעולה. לא התאפקתי ולקחתי ביס לפני שנזכרתי שאני בכלל בתפקיד וצריך לצלם פה… אז התמונה לא מושלמת אבל הקערה כן – זה בעצם מין שייק קפוא של אסאי עם בננות וחלב שקדים, ומעליו מכל טוב: פירות יער, מיני אגוזים, קוקוס, צ'יה ומה לא. חטאנו במנה אחת טבעונית פחות אבל מסקרנת ביותר – לחם בננות עם קרם מסקרפונה-אספרסו עם כוסמת קלויה ודבש, מעולה אף היא.

fix-2handscaffe1 fix-2handscaffe3

(קערת אסאי, לפני ואחרי)

fix-2handscaffe2

המסעדה הכי טובה בעיני היתה The Butcher’s Daughter בסוהו. ראיתי את המקום כבר ביומנו הראשון שם והצטערתי מאוד שלא ננסה אותו מאחר ומדובר ככל הנראה במקום קרניבורי. מה רבה היתה שמחתי כשהסתבר שבת הקצב בכלל צמחונית ומומלצת Happy Cow. הגענו לשם בערב גשום. המסעדה קטנה ופינתית, אפשר לשבת ליד הבר קרוב לרדיאטור, להביט ברחוב ובגשם המטפטף ולאכול את אחת הארוחות הטבעוניות הטובות שיש. אכלנו מנה שנקראת Protein Bowl: קערה גדולה של אורז מלא עם קטניות, עגבניות, ברוקולי, אבוקדו וכל זה ברוטב חומוס-סלק – אוכל מנחם אמיתי. בנוסף הזמנו מנת פתיחה של שכבות ארטישוק, תרד, ריקוטה טבעונית ופרמז'ן טבעוני חרוך מעל, שהייתה נפלאה. איכשהו הצליחו לגרום לכל הגבינות הטבעוניות להתנהג כמו גבינה אמיתית שנחרכת ונמסה… מעולה.

butcher4   fix-Butcher3

(בת השוחט. התמונה של המסעדה לקוחה מעמוד הפייסבוק שלה, וצולמה ביום בהיר ויפה יותר משלנו.)

אחת החוויות הביזאריות ממש היתה ב Korea-Town. מסתבר שיש אזור כזה במרכז העיר, כמו צ'יינה טאון רק בקוריאנית. וכמו בצ'יינה טאון, מלא מסעדות נישה קוריאניות, אבל במקום מכולות ודוכנים מלאים שרצים מיובשים ופירות שמעולם לא ראיתם, בקוריאה-טאון יש חנויות של צעצועים חמודים וקינוחים אקזוטיים. מנסיוני עד כה, אני יודעת שבקוריאה אין מה לדבר על צמחונות, לכן הופתעתי לגלות שיש מסעדה קוריאנית צמחונית באזור – אין גבול לתתי-הנישות שמקבלות מענה בעיר הזו. לא היתה ברירה, היינו חייבים לנסות את Hangawi – מקדש צמחוני במקום וזמן אחר, כפי שמבטיח אתר האינטרנט שלהם.

בכניסה למסעדה מורידים נעליים ויושבים על דרגשים עם כריות, סביב שולחן נמוך, דבר שלא מתאים לנכים ואנשים מוגבלים בתנועה, וגם מעלה תהיות איך הולכים פה לשירותים (לא בדקנו).

התפריט עצום ומבלבל. בהמלצת המלצר הזמנו לפתיח כיסונים חריפים מעולים ו- 3 מיני פנקייק (דלעת ושעועית, כרישה, פטריות וקימצ'י) ולעיקרית קערת אבן רותחת עם אורז חום, ירקות, פטריות ועשבי הרים (לא ברור איזה עשבים ואיזה הרים, אבל זה נשמע אקזוטי ביותר). המלצר הוסיף חריף (רק קצת, לבקשתנו) וערבב מהר את האורז בקערה הלוהטת, כך שזה חטף מכת חום ונהיה קריספי וקראנצ'י וטעים להפליא.

Hangawi1

fix-Hangawi2

fix-Hangawi3

לקינוח החלטנו לחרף נפשנו באחת מחנויות הממתקים הביזאריות אך יפהפיות ברחוב. באחת מהן היה צילום של גלידה בצבעים נהדרים של סגול-ירוק ומהרנו להזמין כזו, גם כשהמוכרת סיפרה לנו שמדובר בטעמי מאצ'ה (סוג של תה יפני שהוא סופר פופולרי פה) וטארו (מין שורש אכיל, דומה לבטטה סגולה). זה אכן היה יפהפה וביזארי בדיוק כפי שציפינו (אבל לא טבעוני, עד כאן).

fix-KoreanSweet3  fix-KoreanSweet1

אגב מאצ'ה, יש בניו יורק משקה שנראה פסיכי לגמרי – קפוצ'ינו עם מאצ'ה במקום אספרסו (וחלב שקדים כמובן). רציתי לקנות רק בשביל הצילום (מאצ'ה זה לא טעים. לא שהאספרסו פה יותר טוב, אגב…), אבל החלטתי שזה בסדר גם סתם להסתכל בגוגל תמונות.

אחד הטרנדים החמים הוא בתחום המשקאות: תפריטים אינסופיים של עשרות סוגי תה, מיצים וסמוזים שאפשר להתבלבל מולם שעות. קומבינציות דביליות של שייק קייל-אבוקדו-מלפפון-סלק ושאר ירקות. אחד המקומות שמביא את הטרנד הזה לקצה הוא קרפרי טבעונית שביקרנו בה בוויליאמבסורג (שכונה שאין הרבה מה לעשות בה באמצע שבוע חורפי, מסתבר). מדובר במקום קטן וחמוד בשם Little Choc Apothecary עם שירות איטי ומבולבל, תפריט קטן של קרפים מעולים, מלוחים ומתוקים, והמון המון המון סוגי תה מסווגים לקטגוריות (לבן וירוק, שחור, נטול קפאין, בלנדים מיוחדים). כל תה מלווה בפסקה שמפרטת את מרכיביו, יתרונותיו הבריאותיים והוראות הפעלה. קצת כמו לעיין בקטלוג תוספי המזון של אלטמן.

התיישבנו בקומה השניה ליד חלון עם נוף יפה לרחוב ולעץ דובדבן פורח, הזמנו שני קרפים נהדרים (אחד קרפ פיצה עם גבינת קשיו ואחד עם פטריות ברוטב טחינה-פסטו) ונכנענו לטרנד התה והזמנו שני בלנדים. הגיעו כוסות פרחוניות כראוי לתה אחר צהריים בריטי, יחד עם 3 שעוני חול שמודדים את זמן השריית התה (3 דקות במקרה שלנו). ישבנו מוקסמות מול המיצג ולא העזנו לגעת בתה עד שתם זמן ההשריה. אחר כך השתמשנו בשעון החול למדוד כמה זמן לוקח לקרפ להגיע…

fix-Crepe2   fix-Crepe

ביומנו האחרון עוד הספקנו לשני מקומות חביבים ביותר: נכנסנו בצהרים לסניף של Beyond Sushi: סושייה טבעונית מופרעת. על הקיר היו תלויות תמונות מהממות של סושי עם קיווי, עם מנגו ועוד דברים מרתקים, אבל לאכזבתנו מדובר בתפריט שהיה כאן בזמן פתיחת המקום והשתנה מאז. הסתפקנו בסושי ירקות עטוף בחומוס עם רוטב טחינה, כיסונים טעימים ואטריות תה-ירוק שהגיעו בקערת סלט קטנה. היה טעים מאוד והשאיר אותנו מספיק רעבות כדי לאכול ארוחת ערב מוקדמת בקפה היפי מקסים בשם Caravan of Dreams באיסט ווילג': עוד מקום קטן וחמוד (זה כנראה המשותף לרוב המסעדות הטבעוניות שביקרנו בהן), עם אוכלוסיה מגוונת. סביבנו היתה משפחה עם ילד קטן, זוג היפים בשיער כחול ופדלפון משובץ וכמה זקנים שנראו תיירים כמונו. התפריט כולל פרקי פילוסופיה של בעל המקום, שמאמין באיזון גוף ונפש דרך תזונה טבעונית, ומלא משקאות שונים כמקובל. הזמנו סנדוויץ' טופו מעושן ופסטה עם אפונה, אספרגוס, עגבניות מיובשות, שמנת קשיו ובייקון מפטריות מיובשות מעושנות. נראה לי שזו מין גרסה טבעונית של קרבונרה. שתי המנות היו נהדרות והמלצר החביב הטעין לי את הטלפון מאחורי הדלפק בזמן שאכלנו, כך שאין תיעוד לארוחה.

Sushi1

(Beyond Sushi – עד שלב מתקדם בארוחה חשבנו שבקערה יש סלט קטן ולא מנת הנודלס הירוקים שלנו, לפיכך היא קיבלה פחות פוקוס בצילום)

fix-Caravan

(קרוואן החלומות – מבט מבחוץ)

בנוסף לכל המסעדות אפשר למצוא דברים טבעוניים נהדרים במיליון הסניפים של Whole foods שפזורים בעיר. רובם נקראים Whole foods market והם יותר שוק אוכל/פוד קורט ופחות סופר, אבל אפשר, חוץ מאוכל מוכן, למצוא בהם המון חטיפים טבעוניים על בסיס קינואה או קייל (ניסינו חטיפי קינואה שנראים כמו במבה – אחד עם פטריות ומלח ים, אחד עם צ'ילי מתוק, חטיף קינואה מצופה שוקולד, קרקרי קייל וירקות ועוד). בפעם האחרונה שביקרנו בסופר הזה בלונדון לא הצלחנו למצוא מיונז טבעוני, שרק הומצא באותה תקופה. השבוע כבר היו על המדף חמישה סוגים שונים של מיונז טבעוני, משני מותגים שונים. בקיצור, לונה-פארק שלם של שטויות.

יש גם המון שווקי אוכל, רובם סגורים ומזכירים יותר פוד קורטס של קניונים. המוצלחים שהיינו בהם זה צ'לסי מרקט, שמזכיר קצת את שרונה מרקט, ושוק איכרים קבוע ביוניון-סקוור (בימים שני, רביעי ושישי) שאפשר לקנות בו חוץ מפירות ירקות ופרחים, גם מגוון מאפים טבעוניים ונטולי גלוטן, ריבות, אלכוהול ושלל מוצרים של חקלאים מחוץ לעיר – כיף גדול.

פורסם בקטגוריה ארה"ב, ביקורת מסעדה, בריא, כתבת אורח. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

One Response to טבעוניו יורק

  1. מאת נעמי‏:

    חותמת על כל מילה.
    היה יפה, טעים ומחכים (וזה מפי הלא-טבעונית שבחבורה)

השאר תגובה