שאלה של מזל. האטלייה של רובשון, לונדון

WP_20160406_015

  התפוח המפלץ הזה מקבל את פני האורחים בכניסה

יש אנשים שאין מזל איתם במסעדות. אני מכיר אשה שיותר מדי פעמים בהיסטורית הבילוי המשותף שלנו חוויתי איתה נפילות קולינריות, כולל במקומות טובים.  הפעם היחידה שהחזרתי מנה ביודלה, הבר הגסטרונומי בו אני מרבה לבקר, היתה במהלך ערב איתה.  פעם אחרת היינו במקום ששמעתי עליו רק דברים טובים, אבל קיבלנו ארוחה מרושלת לגמרי. השיא היה בארוחת צהריים איומה במסעדה אוטנטית ביפו, כאשר בסיום הסיוט נשפך על מכנסי כל קנקן המים שעמד על השולחן. כאשר נדברנו להיפגש בלונדון יום אחד, חשבתי שאולי אצליח לצמצם את הסיכוי לביזיון בכך שנלך לאכול עסקית במסעדה מכוכבת. לאחר מספר דוא"לים החלטנו לאכול באטלייה של רובשון, בה הציעו תפריט עסקיות מרשים.

ז'ואל רובשון הוא אחד מן השפים הצרפתיים הגדולים של זמננו. בדומה לשפים כמו אליין דוכס, דניאל בולו ופייר גנייר גם הוא הצליח לנצל את הצלחת מסעדתו המקורית להקמת אימפריית מסעדות עולמית. שפים אלה יצרו את דמות שף-העל החדש – איש דור הסילון שפעילותו חוצת גבולות ואיזורי זמן, ושמבלה חלק ניכר מזמנו לא במטבח, אלא בישיבות הנהלה. למרות שמוטת השליטה האישית של השפים האלה על המסעדות שלהם מוגבלת, רוב האימפריות הללו מנוהלות כמכונות משומנות ולכן הן נודעות ברמה הגבוהה שלהן. ניהול קפדני הוא אם כן אחת הסיבות העיקריות לכך שחלק גדול מן המסעדות הללו מחזיקות בכוכבי מישלן. רובשון, למשל, מחזיק בלא פחות מארבע מסעדות עם שלושה כוכבים ובשבע מסעדות עם שני כוכבים.

סרט תיעודי מעניין על הויכוח בנוגע לכוכבי מישלן

בשנים האחרונות מתנהל בין מבקרים ושפים דיון לוהט על משמעות הכוכבים. אחת הביקורות העיקריות שנשמעו על חברת מישלן היתה שבאופן חשוד רוב המחזיקים בכוכבים הם שפים-גברים צרפתים. כלומר, אם אתה שף צרפתי שמחזיק באימפריה של מסעדות מכוכבות יש לך סיכוי רב לקבל כוכבים נוספים.

אז בחרנו, כאמור, במסעדתו הלונדונית בעלת שני הכוכבים של רובשון. כמה ימים לפני ההגעה רציתי לעבור שוב על תפריט העסקית וגיליתי שהוא נעלם מאתר המסעדה. בדוא"ל אישור ההגעה הזכרתי זאת ושאלתי אם זה אומר שהעסקית כבר לא בתוקף. מעולם לא קיבלתי תשובה. מוזר. המסעדה נמצאת בבניין לא מרשים במיוחד בשכונת קובנט גרדן ובמרחק הליכה נוח ממספר תחנות של הרכבת התחתית. את פנינו קיבל מלצר צרפתי שסיפר לנו שהוא הגיע רק לפני שבוע מפריז. בהמשך כל אנשי הצות שפגשנו היו צרפתים, ולעיתים בעלי מבטא חזק עד כדי כך שהיה קשה להבין את האנגלית שלהם. מאז קראתי כי יש נטייה להעסיק צרפתים במסעדות העלית הצרפתיות של לונדון.

WP_20160406_008

  כמה תפוחים נוספים מופיעים בתצלום זה של המטבח הפתוח?

הובלנו על פי כל כללי הטקס אל המקום שהזמנתי על הבר, ממנו נשקף מראה מרהיב של המטבח הפתוח. הבר מעוצב בצורה מודרנית מאוד (בהשראה יפנית, על פי אתר המסעדה) עם מעין אקווריום שקוף וללא מים שמקיף את כולו וקצת מקשה על הברמנים לטפל בלקוחות. קומת הקרקע כולה מעוצבת בצורה מעניינת הכוללת אפלה, נקודות אור, הרבה צבעי אדום ושחור ומעין גינה בקצה. בולטת אובססיה עיצובית כלשהי עם תפוחים, אשר מוצבים בגדלים שונים במקומות שונים בחלל.

WP_20160406_005

  סלק וקולורבי על תקן משעשעים

לחם שאור טוב וחמאה רכה קידמו אותנו. הגענו כאמור בגלל תפריט צהרים מעניין ושמחנו לראות שלמרות שהוא נעלם מן האתר, הוא עדיין קיים בעותק קשה. בחרנו בתפריט העסקית בעלות של 38 פאונד, אשר מאפשר ארוחת שלוש מנות עם מבחר גדול יחסית. ישנם גם מסלולים זולים יותר ויקרים יותר. כמובן שעלותה של ארוחת ערב בסיסית גבוהה בהרבה. כוס או בקבוק יין יוסיפו גם הם סכום יפה לחשבון, כפי שנוכחנו. משעשע חך כלול במחיר כל הארוחות וכאן הוא הגיע בדמות רולדות סלק וקולורבי עם מילוי תבשיל בורגול קרמי. משעשעים פשוטים וטעימים מאוד.

WP_20160406_006

  בין עלי המילפיי משמאל הסתתר מוס ממזרי ומיסתורי

WP_20160406_007

  הטרטר שהתחפש

למנות ראשונות בחרנו גליל סלמון מעושן עם קרם ווסאבי ומנה צמחנית של טרטר סלק עם גלידת חרדל ירוק. שתי המנות היו מעולות, אבל דוקא המנה הצמחונית היתה מרשימה במיוחד. היא נראתה כמו טרטר בקר ושילוב טעם הסלק עם הגלידה היה טעים לא פחות מהמקור הבשרי (כשהוא מבוצע כראוי כמובן). לצד גליל הסלמון היה מעין מילפיי עם קרם בעל טעם בשרי מובהק וטעים להחריד. מבחינתי יכלו לבנות את המנה סביבו, והסלמון היה רווח צדדי.

WP_20160406_010

  מנה יפה, רק חבל שהמרכיב המרכזי התפספס

לא היה קל לבחור מנה עיקרית מתוך ארבע המנות שבהיצע. לבסוף הלכנו בעקבות המלצת הזוג שישב לידינו ובחרנו בצלי היום: בטן חזיר עם מילוי מרווה. לצערה של הסועדת הצעירה המנה לא היתה מוצלחת. לבטן החזיר שכבת שומן עבה שיש לצלות עד לפריכות או לרכות נמסה. באטלייה לא הצליחו לעשות זאת ונותר לנו רק לבהות בקרירות בזוג האמריקאים שהמליצו עליה. הגשתה היתה, עם זאת, מרהיבת עין ושאר מרכיבי המנה היו מעולים.

WP_20160406_009

  דוקא המנה שלא נראתה מרשימה היתה הכי טעימה

תבשיל לחי הבקר, לעומת זאת היה מושלם. הבשר בושל לרכות סיבית נפלא בציר יין אדום מרוכז וכהה. ניכרה בו גם מתיקות מסויימת שהגיעה כנראה משימוש מושכל בשורשים.

WP_20160406_011

  בין שתי העיקריות גאוות השף. שימו לב לאקווריום שבתוכו תפוח נוסף

הברמן שהניח לפנינו את המנות העיקריות הבטיח ש"החלק הטוב ביותר תכף מגיע". תהיתי בקול איך ירקות יכולים להיות החלק הטוב ביותר בארוחה, אבל מבחינה מסויימת הוא צדק. קיבלנו שתי קעריות פירה, עליו אני יכול רק לומר שהיו בו קצת תפו"א בחמאה. מסתבר שגאוות המסעדות של רובשון היא על הפירה שלו, ובצדק.

WP_20160406_012

  הוא נראה הרבה יותר מרשים לפני שהמלצר חירב אותו

היו רק שתי מנות אחרונות בתפריט הטעימות ובחרנו בשתיהן. הראשונה, כדור שוקולד, הגיע לשולחן בשלמותו ואחרי שהברמן וידא שראינו אותו כך, הוא מזג עליו קצת רוטב וניל חם שהמס חלקית את חלקו העליון וחשף את המוס שמילא אותו. טעים!

WP_20160406_013

  פרשנות יפה לקלאסיקה צרפתית

גם האגס ביין אדום היה פרשנות מעולה למנה אחרונה צרפתית קלאסית. עטיפת נייר זהב אכיל הוסיפה לו קלאסה, אבל לא טעם.

WP_20160406_014

  ככה ממתיקים את הגלולה המרה של החשבון במסעדה מכוכבת

היינו הסועדים האחרונים שנותרו וראינו איך צוות המטבח מקרצף אותו לקראת סרוויס הערב. הרגשנו קצת עזובים, אז הזמנו חשבון שאתו קיבלנו מגשון של ששה פטיפורים מתוקים. הטיפ היה כלול בחשבון על סך 122 פאונד (כולל שתי כוסות יין, קפה הפוך ומים, דבר שתמיד מרגיז קצת במסעדות מסוג זה), אבל שכחו להחזיר לנו עודף מן המזומן שהותרנו – טעות שלא אמורה לקרות במסעדה מסוג זה. 

אז אכלנו אצל רובשון. האמת, מלבד הנפילה עם בטן החזיר, הארוחה היתה נהדרת, כך שהפעם יצאתי בזול מפגישה עם פוטנציאל הרסני. ראינו את ארוחת מנות הטאפאס שקיבלו שכנינו האיטלקים וזה נראה גם מעולה. אני לא יודע איך השירות בשולחנות, אבל השירות על הבר סבל מחובבנות קלילה, אשר נבעה בין השאר מן הקושי להבין את האנגלית של הברמנים. בכל מקרה, בנסיבות האירוע היתה בכך דוקא קלילות נעימה. כמובן שהישיבה על הבר מאפשרת לראות חלק ניכר מתהליך הכנת המנות וזו תמיד חוויה בפני עצמה.

פורסם בקטגוריה אנגליה, ביקורת, ביקורת מסעדה. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

2 תגובות בנושא שאלה של מזל. האטלייה של רובשון, לונדון

  1. מאת חיה פיינגלרנט‏:

    תודה, עשית לי חשק . כמה זמן מראש הזמנת מקום ? האם היו מנות עיקריות ללא חזיר ?

  2. מאת דני‏:

    הזמנתי כשבועיים מראש, אבל הרושם שלי הוא שבצהרים במהלך השבוע אין שם לחץ גדול מדי. יש עיקריות ללא חזיר ולמען האמת לא היינו בוחרים במנה אלמלא ההמלצה.

השאר תגובה