גרגורי הגרגרנית

בית הספר של האינדיאניות נמצא בשדות, במרחק נסיעת אוטובוס של כדקתיים. בבקרים יפים ולא לחוצים אנחנו מוותרים על האוטובוס וצועדים, אינדיאניותיי ואני. מריחים את השדות, עוקבים אחרי הגידולים המשתנים ומדברים על כל מיני דברים. הבוקר עצרה לידנו מישהי ברכבה והתוודתה שבאותם האמשים, בדרכה לעבודה, היא רואה אותנו צועדים ולבה מתמלא רינה ודיצה והיא מודה לנו על כך. חייכתי במבוכה ומיד צעקתי עליה שאני לא מכיר אותה ושהיא מעכבת אותנו ומפריעה לתנועה. חוצפה של אנשים… גם כן כופפתי לה את המראה הימנית.

על כל פנים, קצת לפני הגשם האחרון גמרו להוציא את כל שדה השומר הריחני ובמקומו זרעו חמניות. ליד החמניות קוטפים עכשיו פול. חלק משדות החיטה עוד ירוקים וחלקם כבר קצורים וריח הקש הנפלא מספר לנו שבא אביב, שבא אביב. את זאת מבשרות גם החסידות שעושות את הלילה בשדות החיטה הקצורים.

בלי שום קשר, הצלחתי לגדל בגינה חילבה! באחת הפעמים שהשריתי את הזרעים שלמים במים שכחתי מהם והם החלו לנבוט, אז זרעתי אותם בגינה והחילבה גדלה לתפארת האדנית.

 

(ראומה נבטלי)                                                              (חילבה פורחת)

החילבה מוכרת לנו בעיקר מפלאפלים, בדמות אותו מטבל תימני טעים וריחני, או כמרכיב המרכזי בעמבה ההודית-עיראקית, בתוספת מנגו, אך משתמשים בה גם כתבלין בתערובת הקארי ההודית, כתבלין לתה, כמרכיב בלחם האתיופי והעלים הירוקים נחשבים לעשב מרפא ומשמשים גם הם למאכל. נסים קריספיל מספר שהפלחים הערבים מוסיפים את העלים ללבנה, טריים או מיובשים.

החִילְבָּה, גרגרנית יוונית, או גרגרנית החילבה, ובערבית: חנדקוק, היא צמח ממשפחת הקטניות ותת-משפחת הפרפרניים. מספרים על מעלותיה מילים ונפלאות, נראה שהיא משהו משהו ומאד מפתיע אותי שעדיין לא הוכרזה כסופר פוד האופנתי הבא.

יש הנרתעים מהמרקם הרירי-אוורירי שלה ויש הנרתעים מהריח החזק לפני ואחרי שאוכלים אותה. הצעתה של פיליס גלזר בנושא הריח היתה לא להגזים בכמות הצריכה היומית. נסים קריספיל, לעומתה, מציע לאכול ביחד אתה פלפל חריף או דבש לביטול הריח שאחרי.

 

מטבל חילבה

אמל"ח

2-3 כפות זרעי חילבה

3 שיני שום

קורט כמון

כחצי כוס מים

מיץ מחצי לימון

כפית גדושה סחוג

כמות יפה של כוסברה טריה

מלח, לפי הטעם

 

תו”ל

(זרעי חילבה טחונים)

טוחנים את זרעי החילבה במטחנת תבלינים, מעבירים לקערית ומשרים בכמות כפולה של מים למשך 12 שעות לפחות. במהלך ההשריה מחליפים את המים מספר פעמים. פעולה זו עוזרת לסילוק המרירות הטבעית של הזרעים. אני שותה את המים, אומרים שהם בריאים, אז אם כבר…

מעבירים את האבקה הרטובה למעבד מזון ביחד עם כל שאר הרכיבים ומעבדים עד לקבלת חומר משחתי-רירי ואוורירי. מוסיפים מים במידת הצורך.

פיליס גלזר מציעה להקפיא את המטבל בתבנית של קוביות קרח לשימוש ארוך טווח, רעיון מעניין שלא ניסיתי, אבל הוא נראה לא בלתי הגיוני.

 

לקריאה נוספת:

חילבה בשפות שונות ועוד הרבה מידע

פורסם בקטגוריה בריא, עשבי תבלין, שימורים ורטבים, תבלינים, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

3 תגובות בנושא גרגורי הגרגרנית

  1. מאת דני‏:

    אהבתי את הרעיון של אכילת פלפל חריף כדי לנטרל משהו חריף אחר.

  2. מאת עודד‏:

    כמאמר גששינו: "שתה! שתה! זה עראק, זה ישרוף לך את כל החריפות!"

  3. מאת יפית‏:

    נשמע מאד בריא, תודה רבה

השאר תגובה