כמעט בוטנים

לי יש חמאת בוטנים אמריקאים ולכם אין!! נה, נה, ננה, נה!

באחד החופשים שבאו עלינו בהמוניהם נסענו ירושליימה למוזיאון המדע. תדרכנו את האינדיאניות שעכשיו נכנס למוזיאון לראות תערוכה. הקטנה הגיבה באופן רפלקסיבי: "יש! יאמי, ארוחה!!". היא שומעת מה שהיא רוצה, ילדה של אבא שלה, בבירור.

האינדיאנית הקטנה (6 וחצי, מחר יומולדת) היא כוכב עולה במטבח ביתנו. עם כניסתה לבית בחזרה מבית הספר, כבר בצעד הראשון, היא מכריזה של מה הריח שעולה מן המטבח ומיד רצה לראות ולטעום. לא מזמן היא זיהתה בביס הראשון את קורט אגוז המוסקט שהוספתי לסיר פולנטה. נפלתי ברצפה כששמעתי את זה. השיחות אתה על אוכל תמיד מעניינות, היא ממציאה מאכלים שלפעמים הם מצחיקים (פסטה עם שברי בייגלה) ולפעמים מעוררים התפעלות. כך קרה שכרסמנו יחד בוטנים מצופים והיא שאלה אם אפשר להכין מהם ריבה. צחקתי, אבל מיד חשבתי שיכול להיות מעניין מאד להכין מהם חמאת בוטנים.

אין על בוטנים אמריקאים! בוטנים קלויים זה אושר גדול ואז בא מישהו ומצפה אותם בקליפה פריכה ומתוקה. וואו! אותו מישהו הוא, ככל הנראה, יפני בשם יושיגי נקטני (Yoshigei Nakatani), שהמציא את הבוטנים האלה בשנת 1945 במקסיקו וקרא להם "בוטנים יפנים".

אני יכול לחסל כמויות לא בריאות של בוטנים מצופים, ברם מעולם לא ניסיתי לטחון אותם. חבילה של 400 גרם (פחות כמה עשרות שזללתי) כוסחה במעבד המזון עד למרקם גרגרי שנראה היה שלא ייעשה עדין יותר. אז התחלתי להוסיף שמן זית תוך כדי עיבוד, עד שנתקבל מרקם משחתי. לא חסר להם סוכר ולא מלח, אבל בהחלט אפשר לתבל קצת בפלפל חריף ו/או לימון.

 

אז מה היה לנו שם?

חמאת בוטנים אמריקאים (יפנים!)

אמל"ח

400 גרם בוטנים מצופים

כ-⅓ כוס שמן זית

 

תוספות אפשריות (כמויות לפי טעמכם האישי):

מיץ לימון

פלפל חריף, קצוץ

 

תו"ל

מרסקים את הבוטנים המצופים במעבד מזון עד לקבלת מרקם עדין ככל האפשר.

מוסיפים שמנ"ז בזילוף עדין ותוך כדי עיבוד, עד לקבלת מרקם משחתי. לא חייבים להשתמש בכל השמן ואם חסר, אפשר להוסיף.

אם רוצים, אפשר להוסיף לימון ופלפל חריף.

 

מתכון לחמאת בוטנים קלאסית

 

על שקית הבוטנים כתוב היה בערבית “פיסטוק אמריקאי”. עד כמה שידוע לי, השם לבוטן בערבית הוא פול סודני, לא חבשי, סודני! אם מישהו יודע אחרת, אשמח לשמוע.

 

מוזר ומעניין בעולם:

איך מברכים על בוטנים אמריקאים ומה זה קשור לשניצל?

פורסם בקטגוריה ילדים, שימורים ורטבים, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

2 תגובות בנושא כמעט בוטנים

  1. מאת דני‏:

    רעיון מטורף. אני זוכר שמכרו אותם בשק"ם בשקיות קטנות לנשנוש. מאז לא הייתי מודע לכך שהם עדיין קיימים. מה עושים עם זה? מה שעושים עם חמאת בוטנים רגילה?

  2. מאת עודד‏:

    מעניין שגם אני נזכרתי בשקיות בשקל בשק"ם. הן היו מקור ניחומים חשוב מאד בצבא.
    כן, נראה לי שמה שעושים עם חמאת בוטנים רגילה. זה קצת יותר גרגרי ופחות ממרחי. נראה לי שיילך טוב עם עוף, סלט, וחלב קוקוס.

השאר תגובה