הבורק של סבתא לילי

אנחנו שמחים לארח כאן הפעם את גוני גושן, אחיינו של דני וחתן בר-מצווה טרי יחסית.  הפוסט הוא עבודת שורשים שגוני כתב על מאכל אהוב מאוד במשפחתנו.  מלבד התאמה קלה לפורמט הפוסטים של שפונדרה, לא נגענו בטקסט. גוני, הבמה שלך.

2015-01-24 13.59.46_resize

בורק (BUREK) הוא מאכל יוגוסלבי בהשפעה תורכית.

אפשר להכין אותו עם בשר, גבינה, תרד או תפוחי אדמה. בדרך כלל סבתא שלי לילי נוהגת למלא אותו בבשר או גבינה.

הבורק הושפע מהאוכל הטורקי. סבתא שלי זוכרת את הבורק מאז שהייתה קטנה, אמא שלה הייתה מכינה את זה בדרך כלל בסופי שבוע, בחגים ובארוחות חגיגיות. הבורק הפך להיות מאכל לאומי ביוגוסלביה. סבתי למדה להכין את זה מאמא שלה רק מהסתכלות על איך היא מכינה את הבורק. בכל מדינה מכינים את הבורק אחרת. אמא שלה הייתה עושה את הבצק לבד עד שהיו מוכרים בצק מוכן. סבתא שלי למדה להכין את הבורק בגיל עשרים ושמונה (כשהתחתנה עם סבי). היא לפעמים מוסיפה קצת שום ולפעמים מוסיפה לבשר יין אדום. היא עושה את הבורק כמו שאמא שלה הייתה עושה אותו.

2015-01-24 13.59.35_resize

המתכון

חומרים:

בצק עלים

בשר טחון

שמן לטיגון

בצל יבש

ביצה

מלח ופלפל שחור

ביצה לציפוי ושומשום לזריה

 

אופן ההכנה:

לקצוץ דק את הבצל, לטגן במעט שמן עד שיזהיב קלות. להוסיף את הבשר הטחון, להוסיף מלח ופלפל שחור. לערבב הכל היטב ולהמשיך לטגן עד שהבשר משנה את הצבע לאפרפר. לקרר מעט ולהוסיף ביצה טרופה ולערבב היטב.

את הבצק לרדד לעלה דק בצורת מלבן. לסדר את הבשר לאורכה של הצלע הארוכה של המלבן ולגלגל לכרוכית.

להניח על תבנית משומנת קלות או על נייר אפיה.

לטרוף עוד ביצה, למרוח את הביצה הטרופה עם מברשת על הבורק המגולגל, לזרות מלמעלה שושמשום (רק אם רוצים). לאפות בחום בינוני עד שיזהיב.

2015-01-24 14.24.48_resize

מילוי גבינה:

גבינת קוטג', גבינת חמד, גבינה צהובה  מגורדת, ביצה  טרופה  ומעט  קמח.  לערבב הכל ביחד ולמלא את הבצק שהוכן כמו למילוי בשר. אפשר להוסיף לגבינה תרד שטוף וקצוץ.

2015-01-24 14.01.23_resize

  צורת ההגשה החביבה עלינו: עם טחינה ירוקה

עד היום סבתא לילי מכינה לכל המשפחה את הבורק בארוחות, וכל המשפחה אוכלת בשמחה. כשבאים לבית של סבתא וסבא שלי לפני שנכנסים אפשר להריח את הריח של הבורק בתנור וזה כבר עושה לנו מצב רוח טוב.

אני מאוד אוהב בורק עם כל מילוי. אני זוכר עוד כשהייתי קטן הייתי טוחן את הבורק מתי שסבתא שלי הייתה מביאה אותו.

הבורק הוא מאכל אהוב ופופולארי אצלנו במשפחה ותמיד כיף לאכול אותו.

פורסם בקטגוריה בצק, כתבת אורח, נוסטלגיה, פצ'טידות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

3 תגובות בנושא הבורק של סבתא לילי

  1. מאת עודד‏:

    עשית אותי רעב! אני משוגע על בורקסים ובייחוד על כאלה שמכינות סבתות. קשה לי לדמיין דברים שיהיו לא טעימים בעטיפה אפויה של בצק עלים…

    גוני, מזל טוב בהגיעך למצוות ומברוכּ על הפוסט הראשון!

  2. מאת חנה‏:

    גם למשפחתנו, אף היא משתייכת לעדת יוצאי יוגוסלביה, יש מסורת דומה. סבתא דינה ז"ל, שכנראה למדה מחמותה את סודות הבורק (מעולם לא חקרנו את המורשת הזו וחבל), הייתה מכינה בורק מעולה כולל בצק, עליו לא ויתרה גם כשהיה אפשר לקנות. אני מנסה לעשות אותו לפי הסבריה, אבל תמיד זוכה לתגובה: זה טעים אבל לא כמו של סבתא..)

  3. מאת יובל‏:

    נראה ונשמע מצוין. השילוב של הבצק והבשר בהחלט מעלה לי חיוך על הפנים. עובדה זו גם הזכירה לי את האמפנדס האלוהיים בדרום אמריקה. גוני, אחלה פוסט!!!

השאר תגובה