ארוחת חג המולד, בסיס ח"א הבריטי לוד 1943

2741901053_5f85d95522_z

בסיס ח”א הבריטי לוד, 1943 (מקור)

בזמן מלחמת העולם השנייה ישבו בארץ ישראל כוחות רבים של הצבא הבריטי, והחל מסוף 1942 גם של צבא ארה"ב. א"י שימשה אותם בעיקר לצורך התארגנות, לוגיסטיקה והכשרות. בין השאר, פעלו מבסיסים בארץ מספר רב של יחידות של חיל האוויר המלכותי הבריטי – ה-RAF המפורסם.

אחת מן היחידות הללו היתה יחידת ההסבה הכבדה 1675. היחידה הוקמה באוקטובר 1943 בבסיס חיל האוויר הבריטי לוד (כיום נתב"ג) ופעלה ממנו עד להעברתה למצרים באוגוסט 1944. תפקידה היה לאמן צוותי אוויר בריטיים בהטסת המפציץ הכבד ליבריטור II. היה זה מפציץ ארבעה-מנועי מתוצרת ארה"ב שהבריטים קיבלו במסגרת חבילת סיוע גדולה מארה"ב וששימש אותם בזירות מלחמה שמחוץ לבריטניה. צוותי האוויר היו מגיעים ללוד ושם הם עברו קורס הסבה שארך כשבעה שבועות. עם הגעתם לקורס צוותו 10 אנשי צוות אוויר לכל מטוס: שני טייסים, נווט, מכונן, אלחוטן, מטילן וארבעה מקלענים. אחרי תקופת לימודי קרקע הם החלו לטוס ביחד ולהתאמן במטלות האינדיבידואליות ובתפעול המטוס המסובך (בחיל האוויר המלכותי נהגו לקרוא למטוסים מסוג זה The Old Crate) כצוות.

איך כל זה מתקשר לבלוג קולינריה? חובבי הקולינריה שנותרו ערים יקבלו מיד הסבר. לפני כמה שנים מצאתי בארכיון מוזאון חיל האוויר המלכותי בהנדון שליד לונדון את תפריט ארוחת חג המולד של היחידה בשנת 1943.

2733698420_00ac70f6d0_z

  התפריט. בפינה הימנית העליונה מפציץ ליבריטור מטיל הפתעות לחג המולד

הארוחה נערכה בחדר האוכל של היחידה, אשר שכן בצריף "ניסֶן" בשולי שדה התעופה. היה זה צריף פח זול ופשוט לבניה מתכנון סטנדרטי, כמוהו בנו הבריטים ברחבי כל האימפריה שלהם. בקיץ צריפים אלה להטו כמו תנורי אפיה ובחורף הם היו קרים כמו מקררים (הנה הקשר קולינרי נוסף). למרות האכסניה הצנועה, מתברר שבחיל האוויר המלכותי ידעו לחגוג. כפי שניתן לראות, התפריט מנה את המנות הבאות (הערותי בסוגריים):

מרק עגבניות (סטנדרטי, לא היינו יוצאים מן הבית בשביל זה)

חזיר צלוי (או, עכשיו אנחנו מתחילים לדבר)

תרנגול הודו צלוי (איך אפשר ארוחת חג אנגלית בלעדיו)

תפו"א צלויים ומבושלים (אפילו חיילים צריכים קצת פחמימות)

קציצות בשר בנוסח צבאי (אין לי מושג מה זה אומר)

כרובית (צמחונים, התעוררו!)

אפונה ירוקה (סוף סוף משהו ירוק)

פודינג חג המולד עם רוטב ברנדי (קינוח אנגלי מסורתי שמכינים מתערובת לחם, תבלינים ופירות יבשים)

עם הארוחה הוגשו בירה, סיגריות, אגוזים, פירות ו"מינרלים". לכל מי ששירת בצה"ל קשה להאמין, אבל בצבא הבריטי היה נהוג לשתות כמויות גדולות של בירה – בבסיסים בד"כ במועדון ובאירועים מיוחדים, אבל חיילים בשדה קיבלו הקצבה שבועית. הבירה היתה כל כך חשובה בחיל האוויר המלכותי עד כי אחד ממטוסי הספיטפייר הראשונים שנחתו בצרפת לאחר הפלישה לנורמנדי נשא תחת כנפיו חביות בירה עבור צוותי הקרקע. כל חייל קיבל גם הקצבה יומית של סיגריות סטנדרטיות. קשה לתאר איך היו האימהות מגיבות אם כך היו נוהגים גם בצה"ל. לגבי ה"מינרלים", מדובר במים מבוקבקים, שאנשי המנדט נהגו לשתות כדי להימנע משתיית מים חשודים בפינה נחשלת זו של האימפריה.

חיפוש במרשתת העלה כי תפריט חגיגות חג המולד של השנים 1944 ו-1945, אשר נערכו בבסיס אבו-סואר במצרים, לא היה שונה בצורה מהותית. מה שכן, "מינרלים" כבר לא הוגשו שם. נראה שארוחת 1945 היתה חגיגית במיוחד לרגל סיום מלחמת העולם השניה מספר חודשים קודם לכן.

1089675134-24.jpg

  החגיגה הגדולה של 1945 (מקור)

כל מה שנותר לעשות לאחר שראינו את תפריטי ארוחת חג המולד של ה-RAF זה להניף את הידיים באוויר ולזעוק "יוחזר המנדט לאלתר!".

פורסם בקטגוריה אנגליה, היסטוריה, נוסטלגיה. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

7 תגובות בנושא ארוחת חג המולד, בסיס ח"א הבריטי לוד 1943

  1. מאת עודד‏:

    גדול! הלוואי והיו בירות בצה"ל. חברים מספרים שאני מצאתי את עצמי בשמירה פעם עם בקבוק של יין קידוש. אני מכחיש, אבל זה לא נשמע לי בלתי סביר. כנראה שיש סיבה שאני לא זוכר את המקרה.
    בכל מקרה, נראה שבאבו סואר היו גם בחורות.

  2. מאת דני‏:

    כנראה שבאבו-סואר התרועעו עם חיילות בריטיות. בארץ רוב ההתרועעות של הצבא הבריטי היתה עם בנות היישוב הצנועות והחסודות. בכל מקרה, אין לי מושג אם נשים נכחו בארוחות הנ"ל.

  3. מאת עודד‏:

    אז ארעו התרועעויות. נו, עכשיו אני רגוע.

  4. מאת מאיה‏:

    יוחזר המנדט הבריטי לאלתר!
    דני למה לקח לך כמה שנים לכתוב מהרגע שהגיע לידך התפריט ? 🙂
    באמת היה מעניין לשאול את סבא שלי לגבי אוכל בצבא.

  5. מאת עודד‏:

    נראה שזה ההסבר ל: מה הם "force meat balls".
    תודה איל.

  6. מאת דני‏:

    יפה, ואני לתומי חשבתי שמדובר בקציצות בנוסח צבאי.

השאר תגובה