הקמת כרם "החווה"

יש לי כרם. טוב, נו, הוא לא באמת שלי כי הוא לא בבעלותי, אבל בינתיים זה מספיק קרוב.

 kerem 005

בשטח שבו הכרם עכשיו נטוע היו המון עשבים, אבנים וכמובן זבל. כאן נכנסתי לתמונה. על מנת להפוך את השטח לכזה שאפשר לנטוע בו כרם הייתי צריך לעשב את כל העשבים, להעיף את האבנים ולנקות את כל הזבל שהצטבר לאורך השנים. האבנים שבעצם הוצאתי הן לא באמת אבנים אלא שאריות בטון ואספלט (איך הן הגיעו? אין לי מושג…).

כדי להיות בטוח שהקרקע מתאימה לשתילה של כל מה שרק אפשר לחשוב עליו, החלטתי לבצע בדיקות קרקע.  בחרתי נקודה שתייצג את כל השטח, חפרתי בור בעומק מטר ולקחתי שלוש דגימות.  הייתי צריך דגימה מעומק של 30 ס"מ, אח"כ מ-30 ס"מ עד 60 ס"מ, וגם מ-60 ס"מ עד 90 ס"מ.  לקחתי את דגימות הקרקע למעבדת בדיקות קרקע כנרת שבמועצה האזורית.  אחרי כמה ימים קבלתי את נתוני הקרקע. התחלה טובה, הקרקע לא רעילה, אפשר להתחיל לעבוד…

 Lovers Tree Park 029 לפני

כשאני אומר (או כותב) "עשבתי", אז כן, הכל עשבתי בידיי וללא ריסוסים מיותרים ורעילים. אני לא אומר שלא ארסס בעתיד אבל כך לפחות רציתי להתחיל. הדרך הכי טובה לעשב בצורה ידנית היא לתפוס את העשב מהשורש ולמשוך. בצורה זאת ממש מוציאים את כל הצמח ולא משאירים שורשים באדמה. כדי להוציא את ינבוט השדה מהשטח קניתי שני זוגות כפפות כדי ללבוש אחת על השניה. משיכה קטנה והופ!! הינבוט יצא, דווקא קל יחסית. מבחינת זבל, אין תחום אחד קיים שלא נכנס לשקית, מחלקי חילוף לרכבים, אינספור שקיות, סכו"ם, בדלי סיגריות, ציוד השקיה, טלפון נייד ישן וחלוד, פקקי שעם, בקבוקי אלכוהול, כלי פלסטיק, כבלי חשמל, כלי עבודה, טושים ועוד ועוד. אחרי שהשטח היה נקי עברתי עליו כמה פעמים עם מקלטרת קטנה (קולטיבטור). פעולה זו הפכה קצת את האדמה והוציאה עוד כל מיני דברים מתחתיה. גם את כל הזבל הזה ניקיתי.

 vnyrd 003 אחרי

 

kerem 023

 kerem 028

עכשיו הגיע שלב התכנון. אחרי התייעצות קטנה עם "השתול" ביקב רמת הגולן ועזרה בכמה חישובים, התחלתי לבנות את הכרם. קניתי בזנ”טים, צינור טפטוף, טפטפות ועוד כל מיני אביזרי השקיה. הכלים הכי חשובים שקניתי והשתמשתי בהם להקמת הכרם היו חוט ביניים ומטר.

אחרי מדידות בשטח תקעתי את הבזנ”טים של קצוות השורות ומתחתי חוט ביניהם, כך יכולתי לוודא שהם בקו ישר (בכל זאת קצת אסתטיקה…). אחרי שתקעתי את שארית הבזנ”טים פרשתי את צינור ההשקיה וחברתי את הטפטפות. חשבתי במדויק איפה לחבר את הטפטפות כדי שיהיו ממש על הגפן, כך ההשקיה תזרום מטה ותגרום לגפן לפתח שורשים כלפי מטה ולא לצדדים.

 vnyrd 001 חוטים מתוחים בין קצוות השורות

vnyrd 012

vnyrd 024 

vnyrd 008

vnyrd 029

כמובן שלא הסתובבתי ללא אבטחה צמודה…

 

לסיכום, לתקוע 120 בזנ”טים זה לא דבר קל, ולכן תודה לגיא וגם לעידן. אשלם לכם בבקבוקי יין…

לסיכום פרק ראשון בהקמת הכרם, אחזור על משפט שכתב דני – "חכיתי לשמוע מתי תהפוך מצרכן ליצרן…".

 

בהמשך – נטיעת הגפנים.

אודות יובל

לבלוג זה הביוגרפיה שלי לא כל כך מעניינת כרגע אבל אני כן יספר על איך בעצם נהייתי חובב אוכל ויין (וכמובן גם הרבה דברים אחרים). את מלוא הקרדיט אני חייב בעצם לבעל הבלוג, שמו עודד. הכל התחיל ביום אביבי בצהרים בזמן הלימודים כאשר התבטל לנו שיעור ולא היה כל כך מה לעשות. עידן, אשר יככב בעוד כמה קטעים במהלך הבלוג, הציע שנעלה למשגב עם לבקר את חברינו החדש בסביבה הטבעית שלו. הריחות היו מופלאים למרות שעכשיו אני לא זוכר ממה היו, אבל כפי שאני מכיר את עודד היום זה בטוח היה לחמניות עם עגבניות מיובשות ובזיליקום או עוגיות שוקולד עם אגוזים וצימוקים. ככל מארח טוב עודד הציע לנו משהו לשתות והוא הציע לנו קפרניות. זאת הייתה קפרניה שאני עדיין לא שוכח, ועל בטן ריקה עשתה למצב רוחי נפלאות. המשכנו הלאה לעוד כמה ליקרים כאשר גם בניהם היה לימונצ'לו אלוהי שעודד עשה במו ידיו, משהו מדהים שסובב לי את הראש עוד יותר וכנראה אחד הליקרים שבדיעבד הפעיל אצלי גם כן את יצר היצירה. באיזשהו שלב גם טעמנו פורט מצוין מאוסטרליה, פורט שעד היום עודד מהלל ורוצה ממנו עוד, עקב כך שכנראה סיימתי לו את הבקבוק בשלוק אחד (הדעות בין הנוכחים עדיין שנויות במחלוקת). מלאים בבצק מעולה ואלכוהול מעולה גם כן, בכל זאת היינו חייבים לחזור וללמוד. בשארית היום נכחתי אבל לא באמת הייתי שם. קפיצה הלאה... על האש ראשון עם החבר'ה היה סטייק עין מהסופר ועוד איזה המבורגר בסגנון אמריקאי. אני חושב אחורה וחושב לעצמי על איך לא הקאתי את הג'נקפוד הזה, אני פשוט עדיין לא מאמין שהקיבה שלי עיכלה את ה"בשר" שאכלנו. לאט לאט המושג "חבר'ה" הצטמצם וככל שבילינו קצת יותר זמן ביחד הארוחות שלנו נעשו מהטובות ביותר, כלומר אין בעצם איך לטעות – בשר מעולה, אלכוהול מצוין וחברה אגדית. גם כאן עודד נכנס לתמונה בתור אחד מהמובילים של השינוי הדרסטי באיכות האוכל שבלסנו. אין ספק בעניין כאשר אני אומר שהכל למדתי מעודד. אני גם יודע שיש עוד הרבה יותר שעוד לא למדתי ממנו. במהלך הזמן כמובן שגם לי צצו כמה רעיונות טובים בקשר לכל סוג של אוכל או כל פתיחה של בקבוק יין, אבל בשביל זה כבר תצטרכו להתעמק בכתוב בבלוג. מילה אחרונה – אזהרה. כאשר אתם קוראים את הבלוג בבקשה לסדר דלי לריר שיטפטף, כי אם אתם תקומו ולא תשימו לב אתם תחליקו ותשברו ת'ראש, וחבל.
פורסם בקטגוריה יין, כרם. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

7 תגובות בנושא הקמת כרם "החווה"

  1. מאת עודד‏:

    מעולה! הגיע הזמן… מקווה לראות פה עדכונים שוטפים.
    מתגעגע לג'ינג'ר…

  2. מאת הרולד‏:

    יובל… ממש נהדר! בקבלה, ה' מתואר כ"היוצר יש מאין." וזה בדיוק מה שהצלחת לעשות. כל הכבוד.

    אני אמור להיות בארץ ל-3 חודשים מאמצע יוני. ממש בא לי לראות את מה שיצרת.

  3. מאת נועה‏:

    מגניב ביותר, אין עליך!

  4. מאת יובל‏:

    הרולד,
    בשמחה רבה. ברגע שאתה מגיע לצפון תודיע לי ואפנה זמן לבלות איתך בכרם.

  5. מאת נעמי‏:

    כל הכבוד יובל! כולי התפעלות. בהצלחה.

  6. מאת יוני‏:

    כדי להפוך את המקום לכרם תוסס צריך גם אביזרי השקייה

  7. מאת עודד‏:

    אכן, אבל זה לא המקום הנכון לפרסם

השאר תגובה