התקפת בלדי

IMG_7924

מה שהחל כחורף מרשים מאוד מתגלה כבדיחה חולנית של אלוהי מזג האוויר. היום בערב ראיינו בחדשות מישהי שאמרה שבגלל שזו שנה מעוברת ייתכנו אפילו שלגים בצפון במהלך פסח.  כ-ן…

הגשמים/שלגים שהספיקו לרדת צבעו את כל הארץ בירוק ובשלל גווני פריחה. המרבדים הירוקים שכיסו את השדות – אפילו במדבר – הם אחד הדברים שמחזיקים אותי לאחרונה עירני במהלך הנסיעות מוקדם בבוקר אל בסיס חצרים.  כבר מספר פעמים כמעט והתהפכתי בכביש הגישה של הבסיס בגלל שהשדות משני צידי הדרך הסיחו את דעתי. העין לא שבעה מן הירוק הזה. 

P2133043

חלק מן הירוקים הללו הם צמחי בר שונים הראויים לאכילה.  לצערי את רוב הצמחים המופיעים במדריכים השונים אני לא מצליח למצוא, אבל שיטוט קצר בשדות ובגינות השכונתיות העלה שלל ירוקים קטן אך מובחר (?): חוביזה, חרדל, חמציץ, שומר בר צעיר ורך, שגם גבעוליו העסיסיים ראויים ומתאימים למאכל בשלב זה וכמובן את עשבי התיבול הרגילים.

IMG_6795

  החוביזה גדלה בעיקר ליד צנרת מים או… מתקני שופכין

מן החוביזה הכנתי סלט חוביזה חם עם זעתר טרי בנוסח עדות הגליל. מתערובת העלים הכנתי סלט מרהיב עין שבעיקר חרך את לשוננו בגלל תכולה גבוהה של עלי חרדל חריפים. ניסיון זה הוביל אותי ליצירת מנות קצת יותר מאוזנות, שבהן העלים שימשו כמרכיב נוסף במנה ולא מרכיב עיקרי. בין השאר, השתמשתי בחוביזה קצוצה עם רוטב פטריות לפסטה על בסיס שמן זית והכנתי סלט של אורז בר עם עלים וחטיף פיתה עם זעתר (בהשראת סלט הפאתוש עם שברי עוגיות עבאדי של יודל'ה). זה היה סלט מוזר מאוד, אבל אכיל. אתמול שרתה עלי הרוח והכנתי סלט אבוקדו עם פלפל אדום ותערובת עלי בר קצוצים דק. גם זה היה טעים למדי. 

P4221685

  שדות חרדל לנצח

גולת הכותרת עד עתה היה הסלט שבתצלום הכותרת של פוסט קצרצר זה: סלט בנוסח יווני עם תערובת עלי בר קצוצים. למרבה הפלא זה יצא טעים מאוד, חרף העגבניות. הפרחים ששימשו לעיטור המנה הם פרחי חרדל, חמציץ וחוביזה – כולם אכילים וגם מוסיפים טעמים.  הוזמנו לאחרונה לארוחת ערב, אליה התבקשנו להביא מנה עיקרית טבעונית כלשהי. לאחר התלבטויות קשות, החלטתי להכין תבשיל חומוס עם שלל עלי בר שאספתי בשדות הנגב המערבי באותו יום. לאופיו הבלדי של התבשיל נוספו גרגירי פול, אשר מצאתי לראשונה בצורתו התרמילאית באגף העיראקי של שוק מחנה יהודה. למרבה הפלא התבשיל יצא לא רע, אם כי תחושתי היא שקוביות בשר לחי בקר או צוואר טלה היו משפרות אותו בצורה ניכרת.

IMG_8031

תבשיל חומוס ועלי אביב (או במילים אחרות: בלדי שוולדי)

כוס וחצי גרגירי חומוס יבש

2 עגבניות גדולות קצוצות דק

בצל חתוך לקוביות

2 שיני שום קצוצות דק

כוס גרגירי פול טריים או קפואים

מבחר עלים קצוצים גס (מנגולד, חוביזה, חרדל, סלרי ושומר בר)

שני גבעולי שומר בר קצוצים לפרוסות

שני גבעולי סלרי פרוסים לפרוסות

מלח ופלפל

4 כפות פטרוזיליה קצוצה

משרים את החומוס בהרבה מים לפחות ל-12 שעות. מבשלים כחצי שעה עד שהגרגרים מתרככים, אבל לא מתפוררים. מסננים.

בסיר נפרד מאדים בשמנ"ז את הבצל והסלרי כחמש דקות. מוסיפים את השום, מערבבים כדקה ומוסיפים את העלים. מערבבים כשתי דקות ומוסיפים את החומוס, הפול, גבעולי השומר והעגבניות.  מוסיפים כוס מים, מביאים לרתיחה ומבשלים על אש קטנה כחצי שעה. מתבלים, מוסיפים מעל את הפטרוזיליה הקצוצה ומתחילים לעשות קולות של עז.

 על מנת להסיר כל ספק, עלי לציין שלא עברתי חלילה וחס לצמחונות או רחמנא לצלן לטבעונות. הסלטים שתוארו למעלה שימשו כתוספת למנות בשר שונות, כגון חמשוקה, קרבונדת בקר ופיצת פפרוני תוצרת בית.

לא משנה אם אתם טורפים עליונים או צמחונים תחתונים, תהנו מן הירוק הזה כל עוד הוא שם. עוד מספר שבועות הוא יתחיל להיעלם.

IMG_7965 IMG_7977

  ירוק (באדיבות ליבי גושן)                                              גם זה ירוק (באדיבותי)

IMG_7983

עוד מעט רק זה יישאר לנו

נ.ב. – זו הפעם הראשונה שהשתמשתי בתג "בריא" בפוסט. אוי לבושה.

פורסם בקטגוריה בריא, הגיגים, עשבי תבלין, פרחים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

3 תגובות בנושא התקפת בלדי

  1. מאת יובל‏:

    דני, ובאמת לפני ההערה הכמעט אחרונה שלך רציתי לרדת עליך על כל הירוק הזה בפוסט. אפילו תמונת בשר אחת הייתה מספיקה לי. אני אצטרך לתת קונטרה חזק בסופ"ש הקרוב…

    ראה הוזהרת…

    מה שכן, אנסה להוסיף פרחי חרדל לאיזה סלט. נראה מעניין…

  2. מאת דיצה גושן‏:

    דני, אתה מבקר מעולה , אתה צלם נפלא, וגם אחיניתך !
    תודה !
    דיצה

  3. מאת מיכל‏:

    דני..?? סלט…?!?! שככה יהיה לי טוב.. בכלל לא יודעת לעכל (תרתי) את מה שקורה פה לאחרונה..
    יובל – הוצאת לי את המילים מהפה. באמת צריך פה איזו קונטרה טובה, ויפה שעה אחת קודם! : )

השאר תגובה