מתי מתקמטים כל הפנים?

עד גיל 3 האינדיאניות שלי אכלו נהדר. הקטנה היתה מחסלת קערות סלט, הגדולה היתה טועמת כל דבר חדש שהונח על השולחן, ולחלל לא התעופפו משפטים בסגנון "אני לא אוהבת ניוקי!". אידיליה… בגיל 3 השתלט על חייהן הצהרון של הגן. שם נתגלו האופציות לאכול פסטה בלי כלום, ירחם השם, רק צ'יפס (שם טוב לרשת מזון…), פתיתים יבשים וקטשופ. אתם יכולים לתאר לעצמכם מה גדולה היתה האכזבה לאמא שוחרת בריאות ולאבא חובב בישול, שהיו בטוחים שהנחילו חינוך קולינרי מושלם. הבעיה מתחילה כשלגננות חשוב שהילד יאכל ולא משנה מה, רק שיאכל, כדי שאפשר יהיה לבשר בשמחה להורה המודאג ש"הוא אכל נהדר!". איי בג זה דיפר, קוסקוס עם קטשופ ושני סנדוויצ'ים עם שוקולד זה לא נהדר.

את הסנדוויצ'ים המופלאים שהייתי מכין להן לגן בחצי השנה הראשונה הייתי מתאפק שלא לאכול בעצמי והן זללו אותם בהנאה מרובה. אבל כל זה עבר, זהו, נגמר, חלאס, די, היום זה רק חמאה עם זיתים לגדולה ויוגורט עם מלפפון חמוץ לקטנה. לפעמים הן עושות טובה ומסכימות לטחינה גולמית עם דבש, אבל כל נסיון לגוון חוזר הביתה מבויש ומגולמד בקופסת האוכל.

משהו שלא נמאס להן ממנו ושעדיין גורם להן לדלג בשמחה רק מלהריח אותו מתבשל, הוא הארטישוק. אכלתי ארטישוק לראשונה באחד החופשים אצל דודה שלי, ברכה. אחרי כמה שנים, כשהתקשרתי אליה לשאול איך מכינים, היא צחקה עלי שאנשים לא מתקשרים אליה לבקש מתכונים. בכל מקרה, הסבירה, צריך לבשל אותו במי מלח עד שהעלים נתלשים בקלות. פשוט כל כך… איזי עז זאט.

מגישים שלמים, תולשים עלה עלה, טובלים בלימון עם מלח (כך שולי), חמאה מותכת עם שום ומ"פ, או שמנ"ז ובלסמי (כך האינדיאניות) ומגרדים עם השיניים את חלקו השמנמן של כל עלה. כשמגיעים למתחם השעיר, תולשים את השערות ואוכלים את הלב.

עוד דברים נחמדים שאפשר להכין מארטישוק הם לבבות ארטישוק ממולאים ומבושלים ברוטב. בטופולינו מכינים את רביולי הארטישוק המוצלח ביותר שטעמתי. הכנתי פעם מרק טעים מלבבות ארטישוק. אפשר לצרוב ארטישוקים על מחבת או גריל, להגיש כאנטיפסטי או כתוספת המפתיעה לתבשילים או סלטים, אפשר לטגן אותם שלמים בסגנון רומא, רק שקילופם הוא עבודה סיזיפית, ממנה אני משתדל להתחמק כבר שנים. הפתרון לכך נמצא בצורת ארטישוקים איטלקיים משומרים טעימים להפליא שהחלו להגיע ארצה בשנים האחרונות. ניתן למצוא אותם במחיר מבהיל במעדניות.

 

איך נבחר ארטישוק טוב?

על עליו להיות כמה שיותר סגורים.

נסו לקפל עלה אחד. אם הוא נשבר הוא טרי, אם מתקפל, פחות טרי.

 קינרס

(שדות של קינרסים)

 

לקריאה נוספת:

לפני שנה הדיי כתב על הארטישוק ועל קילופו

על סגולותיו הרפואיות של הפרח הטעים הזה בגאמנון

 

עדכון של הרגע האחרון

האינדיאנית הקטנה חזרה לאחרונה לאכול סלט, לגמרי ביוזמתה. נו, ברגעים אלה ממש, בגלל שאני כותב על זה, קרוב לוודאי שהיא מבצעת התחרטות בנושא. מילא.

פורסם בקטגוריה ילדים, ירקות, עם התגים , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

5 תגובות בנושא מתי מתקמטים כל הפנים?

  1. מאת מאיה‏:

    היוגורט עם המלפפון חמוץ- זה בתוך סנדוויץ'??

  2. מאת עודד‏:

    כן

  3. מאת דני‏:

    סנדוויץ' עם חמאה וזיתים? הדבר הזה עדיין קיים? אמא שלי היתה מכינה לי סנדוויץ' כזה ביסודי.
    ארטישוק באמת ירק מעניין מאוד. בשנה שעברה עשיתי איתו כמה דברים שדרשו קילוף וקיצוץ וגיליתי שהשד לא כ"כ נורא כל עוד יש סכין ראוי לשמו.

  4. מאת עודד‏:

    חמאה אירית, כמובן, כמו ששאול אברון אמר שצריך.

  5. מאת מאיה‏:

    ואני לא ידעתי שיש חיה כזו סנדוויץ' עם חמאה וזיתים… חידושים והמצאות 🙂

השאר תגובה