ראשון המסיק

לפני כשבועיים הוזמנו לאירוע "ראשון המסיק" של ענף הזית במועצת הצמחים. האירוע התקיים השנה בבית יגאל אלון שבקיבוץ גינוסר, כשמהחלונות נשקף הנוף המדהים של הכנרת ההולכת ומתמלאת לה בבטחה.

המונח "ראשון המסיק" מתייחס אל השמן הראשון שמופק ומשווק לקראת סיום עונת המסיק בכל שנה. זהו שמן צעיר, דומיננטי ועשיר בטעמו, בדרך כלל לא מסונן.

האירוע החגיגי היווה גם כנס מקצועי בינלאומי בשיתוף עם מתימו"פ (מרכז התעשייה הישראלית למחקר ופיתוח). וכלל גם תחרות טעימות. באירוע השתתפו אורחים מכל מגוון העוסקים בתחום: עשרות יצרני שמן זית, מגדלי זיתים, בעלי בית בד מרחבי הארץ, בעלי מסעדות ושפים. בין האורחים הרבים נכחו גם נציגים מירדן ומהרשות הפלסטינית.

במרכז האירוע התקיימו הרצאות של מומחים בתחום איכות הסביבה. המרצים היו מקפריסין, פורטוגל, איטליה וישראל. הנושא העיקרי בו עסקו היה הטיפול ב"מי עקר" הנפלטים מבתי הבד. המחקרים בנושא נעשים במסגרת פרויקט בינלאומי בשם MEDOLICO.

 bread

שימו שמנ"ז

כשהתקרבנו אל התקרובת גילינו טעימות אוכל המבוססות על שמן זית. שולחן ארוך עמוס במגוון עצום של לחמים למיניהם ומטבלים של הקונדיטור ארז עמוס קידמו את פני האורחים בצבעים וטעמים נהדרים ומרק השעועית והעדשים הטעים של השף רוברג חימם את האווירה. המגישים הצעירים והאדיבים מהמכללה למלונאות "רימונים", על תלבושתם המקצועית, היוו תפאורה חגיגית ונאה לאירוע.

גלידת שמן זית a

גלידת וסורבה שמן זית של חיים בנבינשתי הפתיעו בטעמם העדין והיוו קינוח נהדר, לצד כוסית יין כנען של יקב דלתון.

 

 

 

 

 

את האירוע פתח מנכ"ל מועצת הצמחים, צבי אלון, בדברי ברכה וציין את בעיית הזייפנים הפוגעים בשם הטוב של שמן הזית. ראש ענף הזית במועצת הזית, ד"ר עדי נעלי, מסר סקירה על מצב ענף הזית בארץ. בין היתר, ציין כי הענף שהיה במשבר עבר לגידול משמעותי בצריכה ובהפקה של שמן הזית.

IMG_7731

(שמן הזית שלנו)

כמה מספרים

בארץ יש 330,000 דונם כרמי זיתים, 250,000 מתוכם גידולי בעל, 80,000 דונם בשלחין, מתוכם 15,000 זיתי מאכל. ושטחים רבים נוספים שנכנסים לניבה ו-106 בתי בד.

בשנת 2012 הופקו 12,500 טון שמן זית. הצפי בשנת 2013 הוא ל-18,000 טון, כמות שאמורה להספיק לכל הצריכה המקומית ואף יותר ומהווה מהפך בענף. ד"ר נעלי הדגיש את המאמצים שנעשים לאחרונה בנושא תו האיכות, התקינה והאכיפה ואת הצורך בהגברת הפיקוח של השמנים המיובאים. הנושא מטופל בשרות המזון בענף הבריאות ומקודם ע"י ד"ר זוהר כרם מהאוניברסיטה העברית, יו"ר ועדת המומחים, הפועל בין היתר לעדכון ושדרוג התקן.  תו איכות שמן זיתa

 

הענף פועל נמרצות לשיווק נושא תו האיכות והחשיפה שלו בתכניות הבישול ובתכנית "מאסטר שף" היא דוגמא לכך.

כפי שכבר הוזכר, דגש מיוחד יינתן השנה לנושא איכות הסביבה, בהקשר לחומרים הנפלטים מבתי הבד. חלק נכבד מההרצאות בכנס הוקדש כאמור לעניין זה.

פורסם בקטגוריה ביקורת אירוע, כתבת אורח, שימורים ורטבים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

3 תגובות בנושא ראשון המסיק

  1. מאת ע‏:

    מעניין. אגב, הזוכים פה – http://www.plants.org.il/uploadimages/ZaitFirstPrice.pdf

  2. מאת מאיה‏:

    אחלה תמונות, נראה שהיה טעים ומעניין.
    אין כמו שמן הזית הבייתי שלכם

  3. מאת דני‏:

    גלידה וסורבה משמן זית – נשמע מעניין מאוד. יש אכן תחושה בשנים האחרונות שענף השמנ"ז ממצב את עצמו מחדש. דוגמאות לכך הן חנויות שמנ"ז אלגנטיות ומשוכללות שנפתחו במרכז שוק מחנה יהודה ושוק הכרמל. החנות במחניודה היתה הראשונה שהכניסה פלזמות לשוק כחלק ממערך הצגת המוצר.

השאר תגובה