ביסלי בבית, אור בבית

אקדים ואציין שהצמחונית היתה נגד הפוסט הזה, לטענתה אין סיבה לקחת פסטה טובה ולטגן אותה. אני חולק על כך, פסטה זה נפלא וביסלי זה נפלא. כל אחד וקסמוהוהו הוא.

IMG_0193

וכך מצאתי עצמי יושב עם גב תפוס על פוף אדום בלב ג'ימבורי (משחקיה, למי מכם שאין לו ילדים) עירוני, כשעשרות דרדקים רועשים מבצעים סביבי גיחות הפצצה. הרעש היה קשה, אבל הגב שלי כאב מדי מכדי לחפש מקום שקט יותר. המינוח האקולוגי המדויק לתופעה הזו הוא זיהום אקוסטי, אם אינני טועה והוא משמש ככלי נשק פסיכולוגי במלחמות.

רמקול בטון תקיף קרא לילדים להגיע ל"חדר ההפעלה". הילדים ניגשו בצורה מסודרת, לבשו חליפות קרינה וחבשו מסיכות חמצן. נורות כתומות וירוקות הבהבו וצפירה קולנית ניסרה באוויר. הזיהום האקוסטי הלך ופחת והועבר לחדר קטן יותר ואטום יותר. מעניין אם האינדיאניות תחזורנה משם עם נקניקיות בלחמניות…

בינתיים, למבוגרים היה בורקס. אני משוגע על בורקס, אבל מנסה לשלוט בעצמי בימים אלה. זה לא קל, בלוטות הרוק שלי מכירות היטב את הריח ומנסות לשכנע אותי לקום ולקחת איזו חתיכת בצק טובה. גם ביומולדת הזה לא היה אלכוהול למבוגרים, עד עכשיו הייתי רק בשני ימי הולדת בהם הוגשה בירה קרה לגדולים ושניהם היו של הבת שלי.

פתאום חזר הרעש, נראה שההפעלה נסתיימה בהצלחה ועכשיו חוזרים לשגרה. אין אבדות לכוחותנו. לא חולפות יותר מחמש קטנות רועשות ואני שומע אמא מודאגת לידי מנסה לשכנע את זאטותהּ שיעזוב את המשחקים כי מחלקים עכשיו עוגה, פיצות וטרופית (ללא חשש פרי). הלה מסרב. ילד חכם, אני צופה לו עתיד גדול. הפיצה חולקה בחדר הסוכר, שם הוגשו גם מבחר חטיפים אלמותיים דוגמת במבה, ביסלי ובייגלה.

האינדיאניות אכלו בצורה מסודרת, טועמות מכל דבר. רק הגדולה סירבה לגעת בעוגה. "זה עם שוקולד ואני אוהבת רק שוקולד מהארון", כלומר שוקולד מריר גולמי. יפה, רשמתי לה חייכן. את הביסלי היא דווקא אהבה. היה לי קשה מאד לא לגמור להן את כל הביסלי, חטיף איכותי שלא יימאס לי ממנו אף פעם. החזקתי מעמד אבל היה קשה, ניחמתי את עצמי ביודעי שבדיעבד ארגיש טוב יותר עם עצמי.

 

ביסלי, ביסלנו, ביסלכם

ביום שהבנתי שביסלי זה בעצם פסטה מטוגנת רצתי למטבח לשחזר את ההצלחה של אסם. זה היה בחנוכה, הילדים שכבו לישון, טיגנתי פסטה יבשה בבית של ינון, אבל לא יצא ביסלי כמו שהראו בטלוויזיה. אז הבנתי שאת הפסטה צריך לבשל קודם, שכן טיגון של פסטה יבשה משאיר אותה יבשה אך שמנונית.

בסרט Dinner Rush השף מכין מנת לובסטר עם פסטה מבושלת ומטוגנת. אגב, הקטע שמתנגן ברקע נקרא Wack Wack ומנוגן על ידי The Young Holt Trio.

טרם ניסיתי את זה עם פסטה מבושלת וכבר נתקלתי בכתבה של רותי רוסו שביקרה בקו הביסלי של אסם. שם היא חושפת שלמרות שהחברה מייצרת פסטה, בשביל הביסלי הם מטגנים פסטה טריה ואחר כך טובלים אותה בתבלינים. ומכיוון שחנוכה בפתח, הבה נטגנה.

 

IMG_0188

הכירו נא את חברתי, רגינה, אותה לקחתי במקום סט כלים שמיכל קנתה ולא אהבתי. רגינה יודעת לייצר פסטה בצורות. היא דוחפת בצק בעזרת מוט חלזוני (שנראה כמו בורג) בתוך צינור שבסופו הבצק יוצא דחוס מתוך פיה צרה בעלת צורות משתנות. לתהליך הזה קוראים אקסטרוזיה ובעברית שיחול ובדיוק כך עובדת גם מטחנת בשר. בדרך זו מייצרים מוצרים ארוכים מפלסטיק ומתכת, כמו צינורות, מוטות וכבלים.

 

IMG_0197

פסטה בצורות – מתכון בסיסי

אמל"ח

400 גרם קמח

4 ביצים (לפי רוסו, בצק הביסלי מכיל קמח ומים בלבד)

קורט מלח

 

תו"ל

עבודת יד

מסדרים את הקמח בערימה ובמרכז יוצרים לוע של הר געש, מה שמכונה "כתר". לתוך הכתר מכניסים את הביצים והמלח.

מתחילים לערבב מהמרכז, תוך כדי הכנסת קמח מהצדדים.

לשים עד שנוצר בצק רך ולא דביק. אם יש צורך בקמח, מוסיפים מעט בכל פעם.

אם אתם נטולי מכונה, רדדו את הבצק בעזרת מערוך או בקבוק יין לעובי הרצוי וחתכו לצורות. זה יעבוד גם אם לביסלי לא תהיה צורת הפוזילי הקלאסית.

 

במעבד מזון

שמים את כל המרכיבים במעבד מזון ומעבדים עד שמתקבל בצק אחיד. צובטים את הבצק ואם הוא לח, מוסיפים מעט קמח.

מעבדים קצרות עד שהבצק הופך לפירורים קטנים בלתי דביקים.

מוציאים את הפירורים למשטח, מאחדים לבצק ולשים מעט.

 

IMG_0192b

מחלקים לכמה חלקים שיכנסו בקלות למכונה.

 

IMG_0199a

מכניסים את חלקי הבצק אחד אחד למכונה תוך כדי סיבוב הידית וכשהבצק מתחיל לצאת חותכים אותו לאורך המבוקש.

 

IMG_0212a

מפדרים בקמח כדי למנוע הדבקויות וכשהכל מוכן מתחילים לטגן בשמן עמוק. אם במקום להכין בצק החלטתם לטגן פסטה יבשה, יש לבשלה לפני כן לא עד הסוף ולייבש היטב כדי לא להרגיז את השמן הרותח.

 

IMG_0241a

הצבע בסוף הטיגון צריך להיות שחום מאד אבל לא חום.

 

IMG_0249a

את הפסטה המטוגנת מוציאים בכף מחוררת אל מסננת מרופדת בנייר סופג. משם מעבירים לקערה ומפדרים במלח ותערובת תבלינים שהכינותם מראש. הפעם השתמשתי בתערובת המפורסמת של אברום, שאין לכם, אבל אפשר להשתולל עם יצירת תערובות משלכם, או שימוש בתערובות קיימות, כמו "תבלין לסטייק" או "נפלאות חמדת השווארמה" שיש בסופרים.

וכדי שלא ייצא לכם ביסני (שזה כמו ביסלי, רק יותר זול) יבשושי, יש להוסיף בזהירות לקערה כמה כפות שמן מסיר הטיגון.

מערבבים היטב ומתחילים לחכות בסבלנות. למה סבלנות? או! אני ציפיתי לשאלתכם זו. כשטעמתי את הביסלי החם התאכזבתי אנושות ואפילו כתבתי את הקטע הבא, שכעת אני כבר לא עומד מאחוריו:

"טעמתי את זה ואני נרגש לומר לכם: לא! זה לא זה וזה לא זה. זה סתם דבר שעומד ותלוי בפני עצמו, נישט אהין, נישט אהער, לא פסטה ולא ביסלי! למען האמת, אם עוצמים את העיניים וחושבים על ביסלי זה לא ממש עוזר, כי זה לא דומה. רק בצורה. יש לזה טעם של פסטה שהתייבשה למוות. האינדיאניות הסתערו על זה, אבל מה הן מבינות, הן בשלב שהן אוהבות את הפסטה שלהן בלי כלום וזה אומר דרשני."

אך כאמור, לא כצעקתי. מתברר שכשזה קר לגמרי זה דווקא מזכיר מאד את גרסת השקית. לא הייתי מחליף את החטיף המסחרי בזה, אבל יש פה בהחלט חטיף חביב מאד מעשה ידיכם להתפאר שאפשר לשנות ולשחק עם טעמיו כיד הדמיון המופרע שלכם. ואם אתם רוצים שהילדים לא יאכלו יותר ביסלי לעולם, הכינו ביסלי סחוג, אחרי כמה ביסים הם לנצח יחשדו בביסלי.

 

היה בסוף קוסם

ובחזרה לשדה הקרב בג'ימבורי מתחילת הסיפור:

בסוף, הדבר היחיד שניתק את הילדים מהמשחקים היה טקס חלוקת ההפתעות. שקיות ההפתעה בסוף כל יום הולדת בילדותי היו המטרה אליה חתרתי. זו הסיבה היחידה שבאתי, משום שבירה לא חילקו שם.

 

עוד על פסטה ביתית בקרוב.

 ביסלי

(ביסלי, הכלבה של ההורים שלי, נעלבת שלא הזכרתי אותה. צילום: אבא)

פורסם בקטגוריה בצק, ילדים, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

8 תגובות בנושא ביסלי בבית, אור בבית

  1. מאת מאיה‏:

    פששש. זה טוב שיהיה בכל בית מישהו שתהיה לו סבלנות להכין אוכל, ממתקים וחטיפים.
    תודה על כל המידע המעניין, היה טוב לקרוא ולדעת, אבל אני לא חושבת שארגיש צורך אי פעם להשקיע ולהכין ביסלי…

  2. מאת אהרון‏:

    כמי שיש לו יד, יותר נכון שתי אצבעות בתהליך (בתמונה עם הסכין), נשבע שזה טעים

  3. מאת שחר‏:

    מגניב ביותר, זה משהו שתמיד חשבתי שיהיה משעשע לנסות להכין בבית.
    תתחדש על רגינה

  4. מאת חלי‏:

    היי אם אפשר לדעת מאיפה משיגים מכשיר כזה זה יהיה מעולה ככה אני אוכל גם לנסות 🙂

  5. מאת מתן‏:

    תודה רבה על הכתבה המצויינת!
    אשמח לשמוע את חוות דעתך על מכונות הפסטה המוצעות באתר הזה
    http://www.kleibait.com/?page=group_products&id=99

    אני מעוניין לקנות אחת, אך אשמח לקבל עצה מקצועית
    תודה רבה

  6. מאת עודד‏:

    נראות כשאר מכונות הפסטה הסטנדרטיות. אם המחיר טוב, קנה. אם אתה גר בסביבת הוד השרון, נסה גם את יצחק כהן בכפר סבא.
    איביי עדיין זול מכולם.

  7. מאת מכונת פסטה‏:

    תודה על ההמלצה ועל המתכון !

השאר תגובה