פאריז, זה טוב לצמחונים?

CandyCollage

(כן.)

השנה בחרנו לחגוג יום הולדת כפול בפאריז, עיר האורות והמקרונים. מאחר ואחת מאתנו צמחונית, פאריז מהווה אתגר קולינרי לא קטן. מניסיון קודם, זו עיר שלא מאמינה בצמחונות ורואה בה סוג של מחלה קשה. לצמחונים היא מציעה בעיקר מאפים, מתוקים וגבינות. הכי הרבה, ניחמתי את מיכל לפני הנסיעה, נאכל לארוחת יום ההולדת חמש עוגות ומגש גבינות לקינוח. וכך (כמעט) היה.

מראש ויתרנו על האטרקציות התיירותיות והתמקדנו בשוטטות ממושכת להנאתנו ברחובות העיר. ביקרנו בשני שווקים: שוק הבסטיליה, הידוע גם כ- Marche Richard Lenoir, פתוח בימי ראשון וחמישי בבקרים. זה בעיקר שוק אוכל אבל גם תכשיטים ושאר פיצ'פקעס לתיירים. ברחוב Mouffetard יש שוק קטן יותר אבל שווה מאוד שפתוח בבקרים בימי שלישי עד ראשון.

רחובות נוספים שהם לא שווקים אבל בעלי ריכוז מכובד מאוד של חנויות אוכל משובחות ובתי קפה הם Rue Montorgueil מצפון ל- Les Halles וכן Rue Saint Andre des Arts ו- Rue de Buci בסן ג'רמן.

Markets

אבל האטרקציה התיירותית הכי שווה בפאריז היא ללא ספק הקונדיטוריות הבלתי אפשריות. יש אזורים בעיר שמשאירים את התייר האומלל מבולבל וחסר אונים מול השפע הבלתי נתפס בכלל. לפיכך, החלטנו לצמצם את הארוחות הרגילות ככל האפשר ולהתמקד בעיקר: הקינוח.

אנחנו התמקדנו בהמלצות שקראנו, אבל זו באמת רק טיפה בים. להלן תקציר האירועים:

Gerard Mullot – קונדיטוריה עם מספר סניפים שמפוזרים בעיר. אכלנו עוגה שהיא בעצם סנדוויץ' מקרון ממולא בפטל טרי וקרם וניל. בעיניי זה הקינוח הכי טוב שפגשנו, וראינו אותו אחר כך שוב ושוב במגוון וריאציות. בחנות היפהפיה מוכרים גם מרמלדות, מרשמלו בשלל צבעים וטעמים (השוקולד הוא הטוב שבהם), קליסונים ועוד ועוד.

Mulot

Gerard Mullot

Magasin Saint Germain – 76, Rue de Seine / 2, Rue Lobineau

Magasin Glacière – 93, Rue de La Glacière

Magasin du Marais – 6, Rue du Pas de La Mule

Pain de Sucre – ניסינו בהמלצת המוכר החביב מוס רוברב ופירות יער ממולא בג'לי רוברב שהיה נפלא (מהמוצלחים של הטיול, לפי מיכל), וביוזמתנו לקחנו גם קינוח שוקולדי לאיזון.

PainDeSucre

Sadaharu Aoki – פטיסרי שמציע ממתקים עם ווסאבי, תה ירוק, יוזו וקללות יפניות אחרות. ניסינו עוגת שכבות של שוקולד לבן, תה ירוק, שוקולד מריר ספוג קוניאק, שומשום וביסקוויט שמזכיר חלווה. לאיזון לקחנו גם עוגה סטנדרטית (במונחים צרפתיים) של תות ופיסטוק, שמיכל חשבה שזו אחת הטובות שאכלנו. מוזר ומעניין.

Aoki

בשוקולטרי de Neuville בסן ג'רמן קנינו כמה פרלינים שהיו מעולים ובדיעבד חבל שלא היה לנו קצת יותר מהם…

עברנו גם ליד כמה סניפים של פייר הרמה, שממוקמים באזורים יוקרתיים לצד בוטיקים וחנויות תכשיטים ומשתלבים יפה מאוד באווירה הכללית היוקרתית והאלגנטית. לא זכינו להיכנס ולטעום מפני שבכל פעם היה תור ארוך במיוחד בכניסה לחנות, ולעמוד בתור לשוקולד בעיר הזו נראה לנו ממש מוגזם. ביקרנו גם בפושון, שם יקר להחריד, צפוף ולא מאוד נעים. אכלנו מילפיי, אבל גם פה ההרגשה שלנו היא שאין באמת טעם להתאמץ. עוגות טובות יש בכל מקום ובמחירים יותר שפויים.

חוץ מהממתקים המופלאים, שהיו ללא ספק המרכז הקולינרי של הטיול, גם אכלנו פה ושם אוכל אמיתי, בעיקר לשם איזון רמות הסוכר בגוף.

בקרפרי Breizh Café במארה אכלנו קרפ עם ביצה, גבינה, האם וארטישוק ואחד נוסף צמחוני עם ביצה, גבינה ופטריות. הכל נעשה שם מחומרי גלם מקומיים ואורגניים, ואכן היתה זו אחת החביתות המשובחות שטעמנו, אבל בכל זאת, חביתה.

Crepe

בסן ג'רמן אכלנו בסניף של רשת Paul – בית קפה עם מאפיה וקונדיטוריה, שהיה מפתיע לטובה. אכלנו קיש ירקות וקיש לורן (הכי טוב שמיכל טעמה עד כה), והשוס האמיתי שם אלו הלחם המצוין והחמאה, שמגיעה (רק אם מבקשים) עטופה בצלופן כמו סוכריה וטעימה להפליא.

ערב אחד אכלנו ארוחת יום הולדת "כמו שצריך": ארוחת שלוש מנות במסעדה צרפתית עם המלצות. למרות היותה צרפתית, הבטיחו לנו בטלפון שידאגו גם לצמחונית. “We will do anything for you”, היה הניסוח המדויק. ואכן, הם היו יותר יצירתיים במציאת פתרונות צמחוניים מכל מסעדה צרפתית שאי פעם הייתי בה, והרכיבו מנות צבעוניות ויפות מהתוספות והרטבים של שאר המנות. בעצם, זה היה תקציר כל המנות במסעדה רק ללא הפואנטה, הבשר. המנה העיקרית הצמחונית היתה, במילים עדינות, לקט ירקות של סנפרוסט – צבעונית ויפה אך אנמית.

ובכל זאת נהנינו מאוד, למרות שלא עד הסוף הבנו מה היה שם. מיכל קיבלה קרפצ'יו של משהו דגי עם סלק, נבטים ופירות יער כראשונה ופואה-גרה אוורירי וטעים במיוחד בשילוב עם איזשהו פרי-ים לא מזוהה כעיקרית. הקינוחים המעולים כללו פאי פטל ומנה של תאנים מבושלות על עוגיית פיסטוק וסמיפרדו.

Jadis

(גם במסעדה הזאת העיקר בשבילי היה הקינוח)

BISTRO JADIS – 208, Rue de la Croix Nivert

עם זאת, ההפתעה הגדולה של הטיול היתה מסעדה טבעונית (אם אני מפרשת נכון את המושג vegan) שהגענו אליה ביום האחרון רק כי היא הייתה במיקום הגיוני בדרכנו לשדה התעופה עם המזוודות. זו מסעדה מופלאה שעושה כבוד לצמחונות, מעוצבת ביפניות, עם שירות יעיל וחביב ותפריט שכולל אוכל מן הצומח בלבד. הזמנו המבורגר צמחי ומנת סקאלופס מפטריות על מצע פירה עם אספרגוס, ברוקולי ושאר ירקות, שמרוב התרגשות שכחנו לצלם. התפריט מציע מנות יצירתיות יותר למתקדמים, כמו raw lasagna עם ריקוטה מאגוזי קשיו ופסטה מזוקיני. לקינוח קיבלנו אפרסקים מבושלים ביין עם גלידת ג'ינג'ר. לא להאמין שכל הטוב הזה ממוקם במרכז העיר הקרניבורית הזו. כן ירבו! מיכל, בתור קרניבורית, מוחה על ההתלהבות רבתי. לטענתה, העיקריות היו נחמדות (אחת יותר, אחת פחות) והקינוח היה מצוין, אבל זו היתה הפתעת הטיול רק לקהל הצמחונים.

Veggie

(כן, ככה נראה פה אוכל טבעוני)

Gentle Gourmet Café24, Rue de La Bastille

breakfast

(ארוחת בוקר בגני טילרי. עודד שאל על זה: "אבל למה רק עוגה אחת?")

מפתיע, אבל יש בפאריז דברים שלא קשורים באוכל. התגליות המוצלחות ביותר היו ה-  Petit Palais – מבנה יפהפה בין גני הטילרי לשאנז אליזה, שמכיל תערוכות אמנות קלאסית ומחביא חצר פנימית נהדרת עם בית קפה קטן. ראינו גם תערוכה מצוינת של ריכטר במרכז פומפידו וגילינו שבגני לוקסמבורג בשבת יש תזמורת שמנגנת מוזיקה קלאסית להנאת הקהל הרב שמתחרדן בשמש, אבל זה כבר סיפור לבלוג אחר…

(ריכטר בפומפידו – מומלץ להגדיל את התמונה ולהתקרב למסך)

לקחים ותובנות

באופן כללי, גילינו שבשבת אחה"צ הרחובות והגנים מתמלאים אנשים והצפיפות בקונדיטוריות השוות נהיית בלתי נסבלת, עדיף לבלוס בשאר ימות השבוע או להצטייד מראש.

אם אתם נוסעים לשדה התעופה ברכבת, קחו בחשבון שמכונות הכרטיסים האוטומטיות מקבלות רק מטבעות (לא הצלחנו לשלם עם אף אחד מכרטיסי האשראי הבינלאומיים שלנו), ואם מגיעים לתחנה בערב אין שם נפש חיה שיכולה לפרוט לכם שטר של עשרים יורו. יש להצטייד מראש בכסף קטן או בכרטיסים.

המלצות קולינריות רבות על העיר, כולל המלצות ספציפיות לצמחונים ובעלי מוגבלויות אחרות, אפשר למצוא בבלוג של דיוויד ליבוביץ', שתרם לנו את ההמלצה על הצמחונית המופלאה. כמו כן, נעזרנו בדיווחים המפורטים והמגרים של בצק אלים.

לסיכום, יש תקוה לצמחונים בפאריז, במיוחד לאלו שנערכים מראש עם המלצות למקומות ידידותיים.

פורסם בקטגוריה ביקורת מסעדה, כתבת אורח, צרפת, קינוחים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

5 תגובות בנושא פאריז, זה טוב לצמחונים?

1. מאת יובל‏:

זה מזכיר לי שפעם ראשונה ששמעתי את המילה "vegan" חשבתי שזו קללה. אחרי שהסבירו לי את הפירוש, הבנתי שזה לא רחוק מזה, במיוחד אם זה מיועד כלפיי. בכל מיקרה… נראה שעשיתן חיים בהרבה מקומות מעניינים וטעימים. תמונת עוגת השוקולד מגרה במיוחד.

2. מאת דני‏:

זה לא סתם קרפ, זה הקרפ של בריטני שמכינים מקמח מלא. מסכים לגבי פושון ושאר חנויות היוקרה של כיכר מדליין. לראותם בלבד ולהמשיך הלאה למקומות הפחות יקרים אבל לא פחות טעימים.

3. מאת מאיה‏:

מזל טוב לילדות היומולדת!!

4. מאת מיכל‏:

מאיה – תודה!
    רוני – סחתיין על הפוסט! היה כיף גדול וטעים טעים.. כן ירבו : )

5. מאת נעמי‏:

איזה פוסט מעולה. ומכל זה הבאת הביתה רק שוקולד מהסופר? כרגע השוקולד מבלה במקרר, אגב, בניגוד להמלצתי. לא נורא. בפעם הבאה שאני נוסעת לפריז אני מזמינה אותך. בביקור שלנו בעיר האורות, באפריל האחרון, לא הצלחתי כמעט להתקרב לקונדיטוריות. בניגוד אליך, הפרטנר שלי חשב שזה ממש מיותר. ובעניין אחר – לא הבנתי את הצילום של ריכטר בפומפידו. הגדלתי ועדיין לא ראיתי דבר. הסבר?
    ומיכל – בהזדמנות זו יומולדת שמח.