Terminer

P1010096

זכור לי במעומעם סרט פעולה צרפתי ישן שבסופו הגיבור אומר לנבל רגע לפני שהוא שולח כדור לראשו: Jacques, zou sont terminer, או משהו דומה. למילה האחרונה משמעויות רבות, כגון מחוסל, מסוכם וגם סגור. בעבר כתבתי על שעות הפתיחה הדקדקניות של מסעדות בצרפת. גם בטיול האחרון לצרפת לוח הזמנים המוגבל של האכילה בצרפת צף ועלה בתור סוגיה כבדת משקל. שוב ראינו איך באזורים תיירותיים ניסיון להיכנס למסעדה בשעה 13:45 נתקל ב-terminer החלטי מצד המלצרים. לא הצלחנו להגיע למסעדה בעלת כוכב מישלן בגלל שמטבחה נסגר בשעה 9 בערב. חנויות רבות, כולל מעדניות ומאפיות, נסגרות בצהרים להפסקה שאורכה אינו אחיד. Terminer. עסקים רבים בוחרים יום בשבוע כיום חופש – לעיתים רבות נוסף על יום א'. לעיתים נוצר רושם כי מקומות רבים סגורים תמידית או בדיוק כשאנחנו עוברים לידם. הדבר בולט בעיקר בכפרים או בעיירות קטנות, בהן נדמה שבתי עסק פתוחים רק שעות מעטות במשך היום. שוב terminer.

יחד עם זאת, הייתי משתמש במילה terminer גם כדי לתאר את התחושה לאחר ארוחה צרפתית טובה או לאחר כל חוויה קולינרית בצרפת; מעין מקבילה ל"סוף הדרך" העילג שלנו.

IMG_5531 IMG_5730

  ארוחות בוקר צרפתיות בפנסיונים. ב-Le Pré Vert       וב-La Colinière                

בנסיעתנו האחרונה לבורגונדי ולעמק הלואר היו רגעים רבים בהם השתמשנו במילה הצרפתית בהקשר זה. מצד אחד סעדנו במסעדות טובות. מצד שני, פעמים רבות הסתפקנו בבאגט טרי מן המאפיה יחד עם גבינה ונקניק מן המכולת. השתתפנו בסדנת בישול במלון בוטיק ידוע בבורגונדי, עברנו ערב מסעיר במסעדה עממית אותנטית בליון, טעמנו יינות בבון, בירת היין של בורגונדי ואכלנו ארוחת ערב ביתית שבישלה המארחת שלנו בפנסיון בכפר קטן. אה, ובל נשכח את ארוחות הבוקר הצרפתיות, שלרוב חוזרות על עצמן, אבל כל מרכיב בהן מושלם וכל מקום מכניס בהן טוויסט קטן ייחודי משלו. קרואסונים לרוב. גילינו מקומות קטנים נפלאים, אנשים נחמדים (אם כי מאותגרי אנגלית וכל שפה זרה אחרת), ניסינו מאכלים מקומיים ואפילו גילינו מבחר בירות במקום בלתי צפוי.

IMG_5994 IMG_5997

Coussin de Lyon                                                       Anis de Flavigny                                                     

צרפת שוב התגלתה כחוויה קולינרית מהממת המצדיקה ביקורים רבים וממושכים. לכל מחוז האופי שלו, המאכלים שלו והמשקאות שלו. כך למשל, בבורגונדי ניתן למצוא את סוכריות האניס Anis de Flavigny בכל חור. סעו מספר קילומטרים אל תוך עמק הלואר ולא תמצאו אותן יותר. אותו הדבר נכון גם לגבי ממתק השוקולד ומרציפן שמייצרים בליון. Terminer. בליון וסביבתה מייצרים גם מין פרלין ורוד בטעם פירות יער ושקדים. מוכרים אותו לא רק כסוכריות, אלא מכינים ממנו ציפוי לטארט, לבריוש ואפילו לפיצה. תתרחקו מליון והוא נעלם. במאקון מצאנו מאפה ועוגה אופייניים לעיר. בעמק הלואר את גבינת ה-Petit orleanais foin העטופה בקש ועשבים, ובדיז'ון מבחר מרתק של סוגי חרדל.

IMG_5638IMG_5686 

  פרלינים בצורתם הטבעית                                            וכמלית לטארט

 IMG_5894IMG_5471

  גבינת בקר רכה ועשבונית מאורליאן                             מבחר חרדלים בדיז'ון

לצד המינוס, חוץ מזמני הפעילות מורטי העצבים, נתקלנו במספר מאכלים שלא הרשימו אותנו. למשל, ה- Fromage blanc, גבינה לבנה שמגישים בד"כ עם מעט סוכר בתור מנה אחרונה, הזכירה לי יותר מכל את השמנת החמוצה של תנובה שנהגתי לאכול בילדותי עם סוכר. גם מהגרסה המוגשת עם שמנת עשירה לא התלהבתי. עוגת הדבש המפורסמת של דיז'ון לא הותירה רושם רב. אמנם אין ספק שיש בה דבש רב ומאיכות גבוהה, אבל בסופו של דבר זו עוגת דבש. בקר שרוליי המפורסם אכזב בשתי הופעותיו – בביף בורגיניון ובסטייק אנטריקוט וצ'יפס. למען האמת לא יכולתי להימנע מן המחשבה כי בארץ אכלתי סטייק אנטריקוט טוב בהרבה בשניים-שלושה מוסדות שמתמחים בו.

IMG_5465

  עוגת דבש מדיז'ון

 IMG_5551IMG_5622

   גבינה לבנה עם שמנת                                                   לזה קוראים סטייק וצ'יפס

יחד עם זאת, כל זה לא גרע מן התענוג של אכילת אוכל צרפתי אמיתי ש"אינו מותאם לחיך המקומי" או שאינו כולל "נגיעות מקומיות" ו"טעמים ים-תיכוניים", כפי שנהוג לעוות אצלנו.

IMG_5836 IMG_5445

  קלאסיקה                                                                     חלזונות וצפרדעים עושים יד אחת (או רגל?)

השלמות של פואה גרה קלאסי, היצירתיות השמרנית-חייכנית של גוז'ר (פחזניית גבינה קשה) עם חלזונות ורגלי צפרדעים ברוטב חמאה ירוקה, הסרחון העז ואחריו הטעם המדהים של מלכת הגבינות, ה- Epoisses על פלטת גבינות מקומיות, עוגת השוקולד הלבן עם בזיליקום שאכלנו בבון – כל אלה לא יכולים להשאיר חובב קולינריה אדיש.

IMG_5527

  מלכת הגבינות

 IMG_5605IMG_5607

  אומנות משקולד לבן, בזיליקום ופירות יער

בשבועות הבאים אעלה מספר פוסטים שיתארו חלק מן החוויות של מסענו. היות וגונב לאוזני שלפחות פוסט אחד נוסף שלא מפרי עטי יעסוק בשבועות הקרובים בצרפת, הרינו מכריזים בזאת על פתיחת חודש צרפת בשפונדרה. בהצלחה למשתתפים.

פורסם בקטגוריה הגיגים, צרפת. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

8 תגובות בנושא Terminer

  1. מאת יובל‏:

    יין יין, מה עם היין??

  2. מאת דני‏:

    אל תדאג, יהיה גם על יין, והרבה. אני כבר יכול לגלות שפינו ונואר יהיו שתי מילות המפתח. בעצם גם שרדונה.

  3. מאת עודד‏:

    הצמחונית אומרת שאתה חצוף שאתה מעיז לקטר בצרפת ושאלו "צרות של עשירים".

  4. מאת דני‏:

    למען האמת אני מכיר כבר את בעיית שעות הפתיחה ולכן זה פחות מפריע לי, אבל שותפתי נתקלה בכך לראשונה וזה קצת עצבן אותה.
    בכל מקרה, הקיטורים לא נמצאים בשורה התחתונה.

  5. מאת יובל‏:

    מזכיר לי את שעות הסייסטה בארגנטינה.

  6. מאת עודד‏:

    גם האיטלקים סוגרים את המדינה בצהריים

  7. מאת ע‏:

    באופן לא מפתיע יש התאמה בין המדינות שבמשבר לבין המדינות שיודעות לחיות (איטליה, ספרד, יוון) ולוקחות הפסקת צהריים. מעניין אם זה אומר שגם צרפת בדרך למשבר.

  8. מאת דני‏:

    תיאוריה מעניינת לגבי ארצות המשבר בגוש היורו.

השאר תגובה