עבודה עברית ביקב אסף

כבר הרבה זמן שרציתי להצטרף לפרויקט "עבודה עברית" ביקב אסף. בסוף שבוע האחרון לבסוף יצא לי לחוות את החוויה האדירה הזאת.

כבר כמה שנים שאני מתעדכן בפרויקט שעד לאחרונה כלל רק משפחה וחברים של משפחת קדם. לאט לאט חברים הביאו חברים וכך הפרויקט פתח את דלתותיו לכולם. אחד מבני משפחת קדם היה עם גיסי בצבא, וכך נודע לי על ההזדמנות להצטרף. ישר אמרתי לו "Count me in!!", ככה שלא החמצתי את ההזדמנות.

ביום שישי אחה"צ אספנו עוד כמה חבר'ה בדרך ויצאנו לכיוון מושב קדמת צבי שברמת הגולן.

 עבודה עברית 094

לאחרונה משפחת קדם השקיעה משאבים רבים ופתחה את "קדם – כפר יין". ה"כפר" ממוקם על כביש 91 בין צומת נשוט לצומת נפח, כלומר ממערב למושב קדמת צבי.

ברגע שנכנסים למגרש החניה, אי אפשר שלא להתרשם. אני זוכר שפעם לא היה פה כלום, ועכשיו יש כאן יקב פעיל ותכנון לפיתוח עתידי. הגענו בדמדומים כשעדיין היה מעט אור בחוץ. בשטח יש כמה מבני עץ, טיפי (אוהל אינדיאני), מרכז מבקרים ואת מבנה הייצור של היקב.

 עבודה עברית 002

עבודה עברית 003 התהלכנו לכיוון המדורה ולהפתעתנו גילינו ששני סירי פויקה כבר מתבשלים להם. אחרי הרבה חיבוקים (מצד חברי הצוות של גיסי) ושקשוקי ידיים מילאנו לעצמנו כוסות יין והצטרפנו לחבורה שכבר הייתה במקום. שחר קדם, אשר היה הראשון מהמשפחה שקיבל את פנינו, עשה רושם של בחור מאוד נחמד. הוא ישר דאג לכולם, יין, מים, וכדומה. מסביב לסלע הגדול והשטוח שעליו עמדו הסירים, ישבו להם כולם על ספסלים נוחים ונמוכים. חוץ מהצוות של גיסי היו עוד כמה זוגות חברים מהמרכז, אב ובנו ועוד חבר, עוד זוג בנות, 2 מתנדבות אשר גרו בטיפי, ועוד כמה חברי משפחה וחברים. כולם ישבו סביב המדורה ושתו יין, איזה כיף! הייתה פשוט אוירה נפלאה ורגועה. אני לא אדם מיסטי וכדומה, אבל ממש הורגש משהו באוויר, מקום פשוט קסום.

עבודה עברית 044 באיזשהו שלב אורן קדם הגיח לו עם כמה בקבוקים ביד והניחם על חבית היין ששימשה לדוכן הטעימות. אורן עשה סיבוב היכרות עם כל האנשים שעוד לא יצא לו לפגוש. לאחר מספר כוסות יין התכנסנו בפתח מבנה היקב לסיור.  לפני הכניסה ליקב אורן הודה לכולנו על השתתפותנו בפרויקט. הוא גם הוסיף שלמבנה מרכז המבקרים יש היסטוריה ארוכה, שכן שליש ממנו נבנה בתקופה הצ'רקסית, שליש נוסף הייתה תוספת של הצבא הסורי, והשליש האחרון שחר (אחיו) בנה. מבנה מרשים במיוחד מבחוץ וגם מבפנים. לסיור…

 

 עבודה עברית 013

כולם נכנסו למבנה היקב, מבנה גדול עם תקרה גבוהה. איך רואים שהכל חדש ויפה, ממש תענוג. אורן הסביר על תהליך ייצור היין מהתחלה ועד הסוף (בסוף הכתבה אסביר את התהליך בעזרת תמונות). למשפחת קדם כ-45 דונם כרמים, כולם בהשגחתם המלאה. הם מאוד גאים בכך שהם מגדלים את ענבי היין שלהם, כל הכבוד! לצערי הרב לא היה דבר לראות בחדר החביות. אורן הסביר שעדיף לא להעביר את החביות בגלל הטלטלות בדרך. כמו שאומרים, המרחק מאוד קצר אבל גם מאוד ארוך. לא נורא, פשוט אצטרך לבוא לבקר בעוד כחודש את הענבים שבצרתי בתוך החביות החדשות שלהם. כהרגלי, אחרי שהסיור נגמר וכולם הלכו לאכול, נשארתי ושאלתי את אורן עוד כמה שאלות.

עבודה עברית 016 חזרנו למדורה, שם שחר כבר התחיל לחלק מנות מסירי הפויקה. בנוסף לתבשיל, הדסה (אמם של אורן ושחר) ועדי (אחותם הבכורה) הכינו קערה גדולה של אורז עם צימוקים ועוד קערה עם סלט גדול. כל האוכל היה מעולה, ממש אוכל ביתי וטעים. שחר הכין 2 תבשילים שונים ולכן הרגשתי מחויבות לטעום משניהם. ללא ספק יינות יקב אסף הוסיפו לארוחה. מדי פעם העצימו את טעמי האוכל ומדי פעם גם איזנו אותו, ממש תענוג. שלושת היינות שכיכבו במהלך הערב היו הסוביניון בלאן, ה-4 עונות, והקברנה סוביניון סילבר. כולם יינות מעולים.

 עבודה עברית 021  עבודה עברית 039

אחרי שהקיבות התמלאו, הגיטרות הגיחו להן ועברו כמה זוגות ידיים במהלך הלילה. ניגנו ושרו, ניגנו ושרו. שוב, אווירה קסומה. בסביבות השעה חצות כולם כבר התקפלו ונכנסו לאוהליהם. נרדמתי תכף ומיד, אין ספק שגם בעזרתו של היין…

עבודה עברית 060 בערך ב- 5:15 התעוררתי לצליל מאוד עדין ורגוע. מסתבר שזוהי ה-ה-ש-כ-מ-ה. אורן עבר בין האוהלים וניגן לו במה שנשמע לי כמו משולש מגודל, מדהים להתעורר כך. אחרי צחצוח שיניים וקיפול האוהל, נראה שכולם מתכנסים במרפסת העץ לכוס קפה ועוגיות. אורן הוסיף צלוחית של שלל עוגיות טובות שעדי הכינה. ג'יפ הסופה הירוק הגיע עם עגלה רתומה. כולם קפצו לתוך העגלה, התיישבו בפנים ויצאנו לדרך. האוויר הקריר של הבוקר פשוט היה נהדר, אני זוכר אותו מימיי בגד"ש עח"א. פנינו שמאלה והגענו לכרם “אקליפטוס”. גודל כרם אקליפטוס הוא 5 דונם והוא מכיל את ענבי הקברנה סוביניון האיכותיים של היקב. ענבים אלה עתידיים ליצור את הקברנה סוביניון רזרב 2012 של יקב אסף. כבוד גדול הוא לי לבצור ענבים אלו. אחרי הסבר קטן מאורן כל הקבוצה התפצלה לשורות הכרם ו"העבודה העברית" החלה…

 עבודה עברית 073

 עבודה עברית 101

חוויה מדהימה. אני פשוט נהניתי מהרוגע והשקט של בציר הענבים. לבצור ענבי קברנה סוביניון הייתה פשוט חוויה מדהימה. טוב, אני שם לב שאני כותב את אותו הדבר כבר כמה פעמים אז אעבור הלאה… העבודה עצמה ממש פשוטה וקלה. גוזמים את כל הענבים שעל הגפן. הענבים נמצאים בגובה הבטן עד החזה. ממש לא התאמצתי, באמת שהייתי מוכן לבצור עוד כמה דונם אם הייתה לי את האפשרות.

 עבודה עברית 109

אחרי כמה שעות עצרנו לשתות מים ולהכין קפה שחור. תוך כדי המשך הבציר, תומר, האח הצעיר של משפחת קדם, נהג בטרקטור ואסף את מיכלי הפלסטיק. אחרי מילוי העגלה, נסע ליקב על מנת שהענבים ימשיכו את ייעודם בחיים. הכרם נבצר בכ- 5 שעות, כל הכבוד לכולם!!! אספנו את כל הציוד ושוב קפצנו על העגלה וחזרנו ליקב.

למי שהיה בעניין, הייתה עוד אפשרות להמשיך בתהליך עשיית היין. כל מה שעכשיו בצרנו צריך לעבור מיון קפדני לפני שנמעך קלות וממשיך לתוך מיכל התסיסה. הענבים נשפכו על מסוע ועם בוצרים מרוצים מכל צד ומוינו על פי תדרוכו של אורן. העבודה לא נמשכה הרבה זמן כי עד שחזרנו מהכרם רוב הענבים כבר עברו את התהליך. בשלב זה אורן נתן עוד כמה מילים על המשך התהליך, התסיסה, ה-punchdown וההעברה לחביות האלון. היה מאוד מעניין, הפעם במיוחד כי הענבים שאני בצרתי עתידיים לעבור תהליך זה.

 עבודה עברית 145

התכנסו על המרפסת לארוחת בוקר טובה, פשוטה וטעימה להפליא, מעשה ידיהן של הדסה ועדי. סלט ירקות גדול וטרי, סלט טונה, ביצים קשות, חומוס, לבנה, לחם טרי ופיתות.

כשסיימנו לזלול אורן בא ונתן כמה מילים אחרונות, בעיקר תודות לכולם על העזרה ושלא נתבייש להיות בקשר. לאחר מכן הדסה גם באה ואמרה תודה לכולם ושלא נשכח להיכנס ולקחת חולצה ובקבוק יין. מה יותר טוב מזה? לעבוד בטבע ולבצור ענבים עם אנשים טובים בשביל אנשים טובים. אין ספק שגם אנחנו צריכים להודות למשפחת קדם על ההזדמנות לעבור את החוויה המדהימה הזו.

 עבודה עברית 169 גם אחרי ארוחת בוקר היו כאלה שנשארו לנגן ולשיר

אהמ אהמ… ובכן, תודה ל – (כמו בסרטים, בסדר הופעתם…) שחר, אורן, תומר, הדסה, עדי וכמובן גם לאסף. אין ספק שזהו פרויקט איכותי ביותר שעושה להרבה אנשים טוב. אני מאוד שמח שהשתתפתי וכבר מחכה לשנה הבאה.

 עבודה עברית 162

אתר יקב אסף – www.assafwinery.com

ועכשיו לעוד כמה תמונות, אתחיל עם תהליך עשיית היין.

 עבודה עברית 089 בוצרים, כן, אני בוצר…

עבודה עברית 144

ממיינים את הענבים,

עבודה עברית 137 ענבים נופלים, ענבים עולים

עבודה עברית 151

עוברים ב- destemmer, המפריד בין הענבים לגבעולים

עבודה עברית 155

מקבלים מעיכה קלה

עבודה עברית 149

נדחפים בעזרת משאבה

עבודה עברית 152

לתוך צינור שלוקח אותם לתוך מכלי התסיסה

עבודה עברית 157

שם הענבים עוברים תסיסה של שבועיים עד שלושה שבועות

עבודה עברית 052

ואח"כ לחבית עץ אלון לתקופה (לא החבית הזו כמובן…)

עבודה עברית 158

וכמובן שהיין מבוקבק ונשתה ע"י בוצרים שמחים ועליזים

(לפרטים נוספים, אפשר ליצור קשר עם יקב אסף)

ועוד כמה תמונות…

עבודה עברית 018

סירי הפויקה באדיבות שחר…

עבודה עברית 031

מסביב למדורה

עבודה עברית 067

אורן קדם מתדרך את הבוצרים

עבודה עברית 070

ענבי קברנה סוביניון משובחים

עבודה עברית 071

דרך אגב, היה מאוד קשה לא לצלם כל אשכול שפגשתי…

עבודה עברית 102

קן?  כן

עבודה עברית 117

כן כן, עוד ענבים…

עבודה עברית 124

מכלי הפלסטיק נאספים בדרך ליקב

עבודה עברית 140

בדרך להפרדת הגבעולים

עבודה עברית 167

מרכז המבקרים (החלק שרואים נבנה ע"י שחר קדם) ומשמאל מאחורה מבנה היקב

עבודה עברית 170

וממשיכים בפיתוח…

עבודה עברית 176

בתוך מרכז המבקרים, מקום מזמין ומרגיע

עבודה עברית 174

וזהו…

שוב תודה גדולה למשפחת קדם !!

אודות יובל

לבלוג זה הביוגרפיה שלי לא כל כך מעניינת כרגע אבל אני כן יספר על איך בעצם נהייתי חובב אוכל ויין (וכמובן גם הרבה דברים אחרים). את מלוא הקרדיט אני חייב בעצם לבעל הבלוג, שמו עודד. הכל התחיל ביום אביבי בצהרים בזמן הלימודים כאשר התבטל לנו שיעור ולא היה כל כך מה לעשות. עידן, אשר יככב בעוד כמה קטעים במהלך הבלוג, הציע שנעלה למשגב עם לבקר את חברינו החדש בסביבה הטבעית שלו. הריחות היו מופלאים למרות שעכשיו אני לא זוכר ממה היו, אבל כפי שאני מכיר את עודד היום זה בטוח היה לחמניות עם עגבניות מיובשות ובזיליקום או עוגיות שוקולד עם אגוזים וצימוקים. ככל מארח טוב עודד הציע לנו משהו לשתות והוא הציע לנו קפרניות. זאת הייתה קפרניה שאני עדיין לא שוכח, ועל בטן ריקה עשתה למצב רוחי נפלאות. המשכנו הלאה לעוד כמה ליקרים כאשר גם בניהם היה לימונצ'לו אלוהי שעודד עשה במו ידיו, משהו מדהים שסובב לי את הראש עוד יותר וכנראה אחד הליקרים שבדיעבד הפעיל אצלי גם כן את יצר היצירה. באיזשהו שלב גם טעמנו פורט מצוין מאוסטרליה, פורט שעד היום עודד מהלל ורוצה ממנו עוד, עקב כך שכנראה סיימתי לו את הבקבוק בשלוק אחד (הדעות בין הנוכחים עדיין שנויות במחלוקת). מלאים בבצק מעולה ואלכוהול מעולה גם כן, בכל זאת היינו חייבים לחזור וללמוד. בשארית היום נכחתי אבל לא באמת הייתי שם. קפיצה הלאה... על האש ראשון עם החבר'ה היה סטייק עין מהסופר ועוד איזה המבורגר בסגנון אמריקאי. אני חושב אחורה וחושב לעצמי על איך לא הקאתי את הג'נקפוד הזה, אני פשוט עדיין לא מאמין שהקיבה שלי עיכלה את ה"בשר" שאכלנו. לאט לאט המושג "חבר'ה" הצטמצם וככל שבילינו קצת יותר זמן ביחד הארוחות שלנו נעשו מהטובות ביותר, כלומר אין בעצם איך לטעות – בשר מעולה, אלכוהול מצוין וחברה אגדית. גם כאן עודד נכנס לתמונה בתור אחד מהמובילים של השינוי הדרסטי באיכות האוכל שבלסנו. אין ספק בעניין כאשר אני אומר שהכל למדתי מעודד. אני גם יודע שיש עוד הרבה יותר שעוד לא למדתי ממנו. במהלך הזמן כמובן שגם לי צצו כמה רעיונות טובים בקשר לכל סוג של אוכל או כל פתיחה של בקבוק יין, אבל בשביל זה כבר תצטרכו להתעמק בכתוב בבלוג. מילה אחרונה – אזהרה. כאשר אתם קוראים את הבלוג בבקשה לסדר דלי לריר שיטפטף, כי אם אתם תקומו ולא תשימו לב אתם תחליקו ותשברו ת'ראש, וחבל.
פורסם בקטגוריה ביקורת אירוע, יין, יקבים, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

5 תגובות בנושא עבודה עברית ביקב אסף

  1. מאת דפנה י.‏:

    נראה נהדר.

    איזה כיף! 🙂

  2. מאת עודד‏:

    כיף גדול, מקווה שבשנה הבאה אצליח להגיע. הפעם בזמן שאתה בצרת אני "חרשתי" את ירושלים.

  3. מאת עידן‏:

    הייתה חווית בציר מדהימה וכל מה שמסביב, הצלחת בכתבה להחזיר אותי לשם ולהזכיר לי "נשכחות" שנגרמו כנראה בגלל אחוז ה-Four Seasons הגבוה בדמי..אחלה כתבה!
    נ.ב.: עודד, בלי תירוצים, יש עוד בציר בשבוע הבא..28 לחודש…שנה טובה!

  4. מאת עודד‏:

    דווקא יש לי תירוץ טוב גם ל-28

  5. מאת עידן‏:

    יש לך מזל, או שבעצם לא?! ?

השאר תגובה