סקירת בירות ומבשלות בגרמניה ובאלזס

IMG_2585

לפני הנסיעה האחרונה לחו"ל קיבלתי החלטה אסטרטגית, לפיה אקדיש חלק מן הזמן לביקור במבשלות מקומיות ולבדיקת בירות שלא שתיתי בעבר. המשימה היתה קשה ולא הגעתי לכל המקומות שרציתי, אבל בזאת אני מגיש לקוראי שפונדרה ולחובבי הבירות מספר התרשמויות, המלצות ו…אזהרות.

ראשית יש לציין שבאורח מפתיע לכל אורך השבועיים של הנסיעה שרר באירופה מזג אויר מצויין. בנסיבות אלו השתדלתי בד"כ לשבת בחוץ וליהנות עם המקומיים מן הסתיו האביבי.

IMG_1778

  שני סמלים חשובים של שטוטגרט: מרצדס ומבשלת דינקלאקר

שטוטגרט

המסע התחיל בשטוטגרט. בירתה הרשמית של מדינת באדן-וירטמברג ושל המחוז התרבותי שוואביה, שמאכלסת מלבד תעשיית רכב ענפה גם מספר מבשלות מעניינות. היו לי פחות מ-24 שעות (כולל שינה לאחר לילה ללא שינה) לבדוק שלוש מבשלות. הכתבה המוצלחת של דרור טרבס באתר "בקבוק" על ביקוריו בשטוטגרט סייעה לי מאוד בתכנון הביקור. אחד החלקים הטובים ביותר בשיטוט מבשלות בשטוטגרט היא האפשרות להתוודע אל המטבח השוואבי המעניין. 

IMG_1774 _MG_1757 

מבשלת Dinkelacker

מיד לאחר ההתבססות במלון הלכתי אל מבשלת דינקלאקר לאכול צהרים. זוהי אחת המבשלות הגדולות והידועות של העיר, אם כי הבירה שלה לא נפוצה במיוחד מחוצה לה. המבשלה הוקמה בשנת 1888 במקום בו היא קיימת כיום. הכניסה למשרדי המבשלה נמצאים ליד המסעדה ולפני שפניתי אליה, נכנסתי וצילמתי את פינת המורשת – ויטרינת הבירות העתיקות של המבשלה. המסעדה מופעלת בנפרד מן המבשלה באמצעות זכיין. היא מעוצבת בצורה שמרנית ועתיקה – סימן טוב בד"כ בגרמניה. לא ראיתי שם תיירים נוספים ורוב הלקוחות היו מקומיים מבוגרים. גם זה בד"כ סימן טוב. מלבד בירה, מציעים במקום מבחר גדול של מנות דרום גרמניות ושוואביות. רוב הבירות הן מסוג לאגר בסגנון כזה או אחר. אחד הדברים המייחדים את תפריטי הבירות בגרמניה הוא אי ציון אחוז האלכוהול בתפריט. אי לכך ובהתאם לזאת ציינתי אותו רק במקרה שמצאתי לכך אזכור. אחוז האלכוהול בבירות גרמניות בד"כ אינו עובר את 5.5 אחוז.

Vollbier Privat – לאגר חלקלק ופירותי עם מרירות מסוימת בסוף. נהניתי למדי.

IMG_1765

Cluss Kellerpils – לאגר מעורפל שיוצר במקור ע"י מבשלת קלוס, עד לרכישתה ע"י דינקלאקר ב-1982. הבירה מגיעה בכוס ייחודית שנראית כאילו נסדקה ע"י מלצרית רשלנית. גם טעמה היה פירותי ומרענן מאוד.

IMG_1768

Das Schwarze – בירה שחורה שבישלה במקור מבשלת Schwaben Bräu, אשר התמזגה עם דינקלאקר ב-1996. בירה זו היתה מרירה כהוגן וניכר בה טעם קפה שרוף. היתה זו סיומת לא מוצלחת לסיבוב הטעימות.

IMG_1769

  זביונה בירה

תוך כדי שתיה נהניתי להתבונן בתפריט המסעדה. היו שם פרקים מיוחדים של מנות שוואביות ושל מנות מיוחדות של המסעדה. למנה עיקרית הזמנתי תבשיל בשם Geisburger Marsch. התבשיל כולל מרק בשר, בשר בקר, שפצלה וקוביות שינקן. הוא היה מצויין, אם כי הוא לא התאים במיוחד למזג האויר החם. למנה אחרונה הזמנתי מנה מיוחדת של זביונה בירה, אשר הגיעה עם תפוחים מקורמלים ועם גלידת וניל. מנה נהדרת ומיוחדת.

מבשלת Calwer-EckIMG_1781

אחרי הביקור בדינקלאקר הרגשתי שאני זקוק בדחיפות לשינה קטנה. הלכתי למלון וישנתי עד לפנות ערב. בכוחות מחודשים (כך חשבתי) הלכתי למבשלת קאלוור-אק. התוכנית היתה להתחיל שם ולהמשיך לסיבוב נוסף במבשלת Sophies הסמוכה. מיד עם הגעתי שמתי לב שתיירים זורמים אל המבשלה והחוצה ממנה – סימן לא טוב במיוחד. עליתי במדרגות והדבר הראשון שהרשים אותי היה החום העז. גם לא מצאתי מקום ישיבה נוח לאורח יחיד. אחרי סיבוב קצר ירדתי למטה לשבת במדרחוב. המבשלה הוקמה ב-1987 והיא מתמחה בבירות לא מפוסטרות ולא מסוננות. את הבירות מגישים בכוסות קטנות והרעיון הוא לאפשר ללקוחות לטעום מבחר גדול של בירות מבלי להשתכר. 

Pils – בירת לאגר עכורה (לא מסננים, כאמור) וצהבהבה שהזכירה קצת בטעמה בירת חיטה. טעמה היה פירותי אבל היתה בה מרירות מטרידה במקצת.

Braumeisterbier – בירת חיטה כהה רגילה יחסית וחסרת ייחוד.

 IMG_1803 IMG_1809

   הפילס                                                              הבראומייסטר

היות ואי אפשר לשתות בירה מבלי לאכול משהו, הזמנתי מנה בשם Braumeister Schmaus, שכללה מרכיבים משלושה מאכלים שוואביים טיפוסיים: כיסוני בשר, בשר חזיר מעובד שנקרא Fleischkäs ושפצלה עם גבינה. מנה טובה ומשביעה מאוד. בשלב זה שמתי לב שהלילה ללא שינה (טיסת לילה ארורה) גורם לי לסגירה הדרגתית של מערכות שונות. לצערי נאלצתי לסיים כאן וכך סיימתי את הביקור בשטוטגרט רק עם שתי מבשלות.

IMG_1881

   מבשלת טורם

פרוידנשטאדט

תחנתי הבאה היתה מלון מסורתי הנמצא ליד העיירה הנ"ל. במלון ובעיירה זכיתי לשתות עוד בירות מקומיות של מחוז וירטמברג והסביבה.

 Alpirsbacher Hefeweizen – בירה של מבשלה הנמצאת בעיירה הקטנה אלפירסבאך ממערב לפרוידנשטאדט. כשנסעתי לשטרסבורג ברכבת עברנו דרך העיירה וראיתי את המבשלה. רשמתי לי לקפוץ בהזדמנות למקום הציורי הזה. בירה שטוחה יחסית וקצת מאכזבת למי שמכיר בירות חיטה טובות.

_MG_1860

 Alpirsbacher Pils – בניגוד לבירת החיטה, הלאגר דוקא יצא להם פירותי ורענן.

 Sanwald Hefeweizenבסדר, עליתם על זה שאני אוהב בירות חיטה. מדובר בבירת חיטה של מבשלה נוספת הפועלת בשטוטגרט תחת בעלות דינקלאקר. בירת חיטה טעימה ונחמדה. אהבתי. IMG_1897

 Hirsch Pils – בירת לאגר שמגיעה מחלקה המערבי של בוואריה, אשר גובל במדינת באדן-וירטמברג. המבשלה הוקמה ב-1782 והיא עודנה עצמאית. הבירה היתה טעימה ובעלת טעם פירותי ומרירות עדינה ומוטמעת היטב.

בערב בו הלכנו לבקר בפרוידנשטאדט נתקלנו במקרה במרכז העיירה במבשל Turm Bräu הקטנה והציורית. למרבה הצער, כאשר רצינו להכנס התברר שבמקום נערך אירוע פרטי בהשתתפות המוני פרחות מקומיות ורעשניות.

באופן כללי התקשינו באותו ערב למצוא מקום שתיה שלא היה מלא בפרחות הללו. כנראה יש בפרוידנשטאדט משהו שלא סיפרו לנו עליו. העדפנו להדיר את רגלינו ממבשלת טורם, אבל אם מישהו מגיע לעיירה, כדאי אולי לקפוץ לבקר.

IMG_2071

שטרסבורג

שהיתי בעיר יומיים וחצי בלבד ובסוף השבוע – מה שמנע אפשרות לבקר בשתי המבשלות המסחריות הגדולות הפועלות בעיר: פישר וקרוננברג. בעיה נוספת שהתעוררה במהלך הביקור היתה קיומה של תעשיית יין אדירה ומפוארת סביב העיר. למרות שרוב המסעדות ומקומות האוכל מציעים בירה מקומית מן החבית, במקרים רבים מדי בחרתי להזמין יין. המקומות המומלצים ביותר לשתיית בירה בשטרסבורג הם הביסטרואים הנקראים Bierstub.  למרות תחקיר קטן שעשיתי לפני הנסיעה החמצתי פנינה בירתית, שנתקלתי בה לגמרי במקרה. כמו שנאמר, לפעמים למזל סדר יום משלו.

IMG_2119

מבשלת Au Brasseur

אחת המבשלות הפרטיות הבודדות שפועלות כיום באלזס. לא מצאתי מידע רב במיוחד על המקום. מן התפריט דמוי העיתון הבנתי שהיא יושבת במקום בו פעלה החל מ-1746 מבשלת l'Espérance. זיהיתי בתפריט ארבעה סוגי בירות. מציעים במקום גם תפריט מזון עשיר הכולל סוגים רבים של טארט פלאמבה. אחה"צ ומאוחר בערב יש "שעה שמחה" בה ניתן לקבל חצאי ליטר במחיר של שליש וטארט פלאמבה עבור 3 אירו. עסקה מוצלחת למדי. החלק הפנימי מעוצב קצת כמו פאב אנגלי ומעט מחניק בתוכו. בחוץ יש מקום ישיבה נחמד. IMG_2112

L’Ambree St. Guilaume – בירה כהה שהמאלט שלה נקלה היטב. טעמה מתקתק ומעושן במקצת ומזכיר קצת את טעמן של הבירות הבלגיות הענבריות. אהבתי. (5.7%)

La Blonde – בירת חיטה לא מסוננת מרעננת, אבל קצת חסרת ייחוד. (5%)

בנוסף לבירות הזמנתי טארט פלאמבה קלאסי עם קרם פרש, רצועות בצל וקוביות בייקון. הטארט היה מעולה.

התכוונתי לחזור לשם למחרת לסיבוב נוסף ולארוחת צהרים לפני הנסיעה לברלין, אבל לא הספקתי. יחד עם זאת, במסעדה אחרת טעמתי בירה מקומית אחרת.

Fischer Bier de Saison – לאגר עונתי ענברי. קצת יותר מדי מתקתק לטעמי, אבל מרענן. הבירה הגיעה למרבה הזעזוע בכוס של הייניקן, שהיא כיום בעלת הבית של פישר.

IMG_2291

   כפר אוקטוברפסט באלכסנדרפלאץ

ברלין

עיר הבירה הגרמנית המרתקת מציעה הרבה מאוד למבקרים ולמתגוררים בה. בירה טובה היא לא אחד מהם. למבשלות הגדולות של ברלין אין שם טוב, ובצדק. הפרוסים מייצרים בעיקר בירות לאגר סתמיות, שטעמן אינו שונה מטעם הלאגרים של קרלסברג/הייניקן/טובורג (מחק את המיותר). יחד עם זאת, מאז איחוד גרמניה צצו בעיר מספר מבשלות קטנות ופרטיות אשר מנסות לעשות זאת אחרת. ניסיתי להגיע לחלק מהן ובמקומות אחרים בהם ישבתי ניסיתי לבחור בבירות שונות ופחות ידועות. כמו כן, היות והייתי בברלין בזמן שבדרום הרחוק התנהל האוקטוברפסט, הדיו הגיעו גם אל עיר הבירה הפרוסית ובאו לידי ביטוי בהיצע בירות שונה מן הרגיל.

Picture 081

Berliner Weisse – נתחיל בבירה ברלינאית קלאסית שלא טעמתי הפעם אלא בביקור אחר. בכל מקרה, היא תמיד שווה אזכור בהקשר של ברלין. זוהי בירה שמייצרות שתי מבשלות מקומיות ותיקות ושטעמה בצורתה הטהורה חמצמץ ולא טעים. כתוצאה מכך מישהו עלה על הרעיון הביזארי לערבב אותה עם תרכיז מתוק. התוצאה היא משקה מוזר שמרענן למדי בקיץ, אבל חוץ מזה לא מומלץ לשתיית אדם. משתמשים בשני סוגי תרכיז: אדום של פירות יער וירוק שנוצר מן הצמח שממנו מייצרים וואלדמייסטר. עד כמה שידוע זו הבירה הגרמנית היחידה שמגיעה בגביע. דבר מוזר נוסף בבירה הזאת, כפי שניתן לראות בתצלום, הוא שנהוג להגישה עם כּוֹש… עם קַס.

Rollberg Dunkel – בערב השני בעיר הלכתי עם חברים מקומיים למסעדה שכונתית ובתפריט הבירות מהחבית הלא-גדול שלה נתקלתי בשם הזה. גם המקומיים לא שמעו על הבירה הזאת ולכן הזמנתי חצי ליטר ממנה. מדובר במבשלה פרטית חדשה יחסית הנמצאת ברובע נויקלן. הבירה היתה מצויינת; בעלת טעמים עדינים ומרירות קלילה. רשמתי לי לבקר במבשלה בפעם הבאה.

Augustiner Oktoberfest – בפאב Gasthaus Valentin הבווארי ישבתי עם כמה חברים בגן הבירה. התוכנית המקורית היתה לבקר במבשלת Südstern הנמצאת ממול (מיד נספר עליה), אבל היות והמטבח שלהם היה סגור באותו ערב והיינו רעבים, החלטנו לאכול תחילה. אוגוסטינר היא אחת המבשלות האהובות ביותר על הבווארים ולכבוד אוקטוברפסט הם הכינו בירת חיטה מסוננת חזקה יחסית. הבירה היתה מתקתקה במידה ובעלת טעם אלכוהולי ניכר.(6%)

Brauhaus Südstern

לאחר שאכלנו שוק חזיר צלויה וברעצלים חמים ישר מן התנור (היה מצויין, תודה ששאלתם), הלכנו לנסות את הבירות של מבשלת זודשטרן. המבשלה מתגאה בהיותה המבשלה היחידה הפועלת ברובע קרויצברג האופנתי והיא נקראת על שם תחנת הרכבת התחתית הסמוכה אליה. IMG_2258

Heller Stern – לאגר עכור טעים מאוד. ניכרים טעמים פירותיים והמרירות עדינה ומאוזנת היטב. בירה מתאימה ביותר לימים חמים.(5%)

Dunkler Stern – לאגר כהה שלא הותיר עלי רושם רב.

(5.2%)

Papstbier – (בתצלום) לרגל ביקור האפיפיור בברלין במהלך ספטמבר הכינו במבשלה בירה אורגנית מיוחדת לכבוד האירוע. הבירה כוללת לתת אורגנית מיוחדת מעיר המבשלות הפרנקונית במברג, כשות אורגנית מיצרן בווארי ידוע ומים איכותיים מברלין. את הבירה בישלו בליל ירח מלא. למרבה הצער אחרי כל המאמצים הבירה היתה מרירה מדי לטעמי, אם כי היה לה טעם פירותי מעניין.(5.2%)

IMG_2303 IMG_2302

Georg Braeu

מבשלה זו פועלת מ-1992 ברובע ניקולאי הציורי על גדת נהר השפרי במרכזה ההיסטורי של ברלין. בגלל מיקומה האסטרטגי, המבשלה מושכת בעיקר תיירים. עברתי לידה בעבר מספר פעמים אבל משום מה מעולם לא עצרתי לנסות את הבירה שלה.  הפעם עצרתי, ניסיתי ונפרדתי כידיד. 

Dunkel Pils – לאגר כהה עם מרירות מתקתקה. הזכירה לי מאוד חלק מן הבירות הצ'כיות הכהות החלשות, שתמיד יש תחושה שמהלו אותן במים לפני ההגשה. בירה מאכזבת. מה שכן, מנות האוכל שקיבלו האנשים מסביב נראו מעולות.

IMG_2185IMG_2212 

Brauhaus Lemke

למרות שהמקום נפתח ב-1999, שמתי לב אליו רק בשנה שעברה, אבל כשניגשתי היה סגור. הפעם קבעתי מראש ארוחת צהרים עם חברה במקום. למבשלה שני סניפים בברלין: ליד תחנת הרכבת של רובע האקשר-מרקט האופנתי וברובע שרלוטנבורג, הלא פחות אופנתי. ישבנו בגן הבירה הגדול. היות והמבשלה נמצאת מתחת לפסי רכבת הפרברים, רעש הרכבות העוברות ניכר היטב בגן. למרבה הצער, למרות שתפריט האוכל נראה מעורר תיאבון, הסתבר שבצהרים מגישים ארוחת מזנון, אשר היתה מאכזבת למדי. מכל מקום, המטרה העיקרית היתה לבחון את הבירות.

Lemke Hefeweizen – בירת חיטה שהזכירה לי בטעמה המעט שטוח את החיטה של וויינשטפן.

Lemke Saisonbier – בירת לאגר כהה ומרעננת. הצליחה להיות קלילה מצד אחד ולא מימית מצד שני.

IMG_2491 IMG_2485

Eschenbräu

נתקלתי בבירה של מבשלת הבוטיק הזאת לפני כמה שנים במסעדת הקאלט Markthalle שבקרויצברג. אז שתיתי את בירת החיטה המצויינת של המבשלה ומאוד נהניתי ממנה. הפעם החלטתי לחפש את המבשלה. הסתבר שהיא פועלת ברובע וודינג.

הייתי לחוץ בזמן ביום הביקור בגלל שהייתי צריך להגיע לארוחת ערב במקום אחר לגמרי. לכן לא יכולתי להקדיש למקום זמן רב מדי. הסתבר שאין צורך. כשיצאתי מתחנת התחתית גיליתי שרובע וודינג, אשר בעבר היה רובע של פועלים, הפך לרובע מוסלמי בחלקו הגדול. כשהגעתי לכתובת המבשלה חשבתי שטעיתי, כי המקום היה שכונת מגורים לכל דבר. שלט גדול שצד את עיני כיוון אל חצר פנימית גדולה בין בנייני מגורים גבוהים, ושם התגלה לעיני גן בירה גדול למדי ולידו מבנה המבשלה שניתן לראות בתצלום למעלה מימין. 

חיילת איטית וזעופת פנים היתה אחראית על כל הגן ולא כ"כ עמדה במשימה. הספקתי לשתות בירה אחת לפני שהמשכתי.

Eschenbräu Dunkel  – היות ואת בירת החיטה כבר טעמתי, בחרתי בבירה זו. כנראה שלמרות השירות הגרוע המבשלים עושים עבודה טובה. הבירה היתה עמוסה בטעמים האופייניים לבירות מסוג זה. בירה קלילה וקיצית מאוד שהייתי שמח מאוד לשתות עכשיו כוס נוספת ממנה. (5.3%)

IMG_2589

גן הבירה Loretta בוואנזה

גן בירה ענק הנמצא ליד תחנת הרכבת של רובע וואנזה. אחרי הפלגה של שעתיים באגמים שמדרום מערב לברלין, הלכתי לגן כדי לאכול צהרים. מבחר הבירות מן החבית לא היה גדול במיוחד, אבל מצאתי בירה שהתאימה היטב למנת הנקניקיות הלבנות עם פרעצל שאכלתי.

Augustiner Wiesenbier – לא ברור לי מהיכן הגיע השם הזה, כי אין בירה כזאת באתר המבשלה. בעצם מדובר בבירה הבהירה של המבשלה החביבה. מגיעה משום מה רק בכוס של 0.4 ליטר. בירת חיטה מסוננת קלילה ונעימה לחיך.

IMG_2582IMG_2586 

König Pils – היות ובירה נוספת מן החבית היתה ארדינגר, אותה אני יכול לשתות בישראל, שמתי נפשי בכפי והזמנתי לאגר ברלינאי. קיבלתי בירה טיפוסית מן הז'אנר הזה: מרה, גסה ומשאירה טעם רע בפה. למזלי שטרויסל הדובדבנים שאכלתי במקביל הציל מעט את המצב.

IMG_2402

פוטסדאם

במהלך ביקור של יום בעיר עתירת הארמונות הנמצאת במרחק 20 דקות נסיעה ברכבת מברלין התיישבתי לאכול צהרים במסעדת Babette הסמוכה לפארק הארמונות. מה שגרם לי להיכנס למקום היה שלט שהודיע על מלאי של 14 עוגות תוצרת בית. נכנסתי, הצצתי בויטרינה ולאחר שבהיתי כעשר דקות ביצירות המופת שעמדו שם יצאתי ותפסתי שולחן בחוץ. גם כאן האוכל היה משובח, וניצלתי את ההזדמנות להזמין בירה מקומית.

Rex Pils – בירה שיוצרה במקור במבשלה שפעלה בפוטסדאם, וכיום מיוצרת ע"י מבשלת Berliner Kindl. נקראת רקס לכבודו של המלך הפרוסי פרידריך הגדול, אשר היה בעבר תושב גאה של פוטסדאם. בניגוד ללאגרים האיומים בד"כ של המבשלה, זהו לאגר עדין מאוד ורענן עם מרירות מושהית. מוגש קר מאוד ומתאים מאוד לקיץ. האכזבה היחידה היתה שלמרות שהבירה הגיעה בכוס הנכונה, הביאו איתה תחתית לא נכונה, למרות שראיתי תחתיות נכונות ליד עמדת המזיגה. בבוואריה זה לא היה קורה.

בהמשך: סקירת מסעדות ברלינאיות ומעדניהן.

פורסם בקטגוריה Deutsch, אלכוהול, ביקורת, ביקורת בירה, ביקורת מסעדה, בירה, גרמניה, מבשלות בירה, מדריכים, צרפת, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

6 תגובות בנושא סקירת בירות ומבשלות בגרמניה ובאלזס

  1. מאת עודד‏:

    בירה ביותר!

  2. מאת יובל‏:

    נשמע ממש מעולה, ממש חגגת. מה שכן, ציפיתי לתמונה של הויטרינה עם כל העוגות… עשית לי חשק לנקניקיות לבנות עם פראצל, ובירה כמובן.

  3. מאת דני‏:

    יובל, את ויטרינת העוגות – ועוד עוגות מעניינות- עוד תראה בהמשך. בינתיים אפשר להסתפק בעוגת הדובדבנים שהצילה אותי מהקניג פילס.

  4. מאת יובל‏:

    אין בעיה, רציתי רק לוודא שיהיה המשך.

  5. מאת דרור‏:

    הי,
    באיחור גדול, רק היום ראיתי שנעזרתם בבלוג שלי כדי לשתות בירה בשטוטגרט.
    שמח שעזרתי, תודה על הלינק.

  6. מאת דני‏:

    הי דרור. בלוג יפה ואינפורמטיבי מאוד יש לך. אתה מוזמן להמשיך לקרוא אצלנו. יש הרבה כתבות על בירה.

השאר תגובה