פריחה קולינרית – יש משחות נגד זה

aלבנדר

(לבנדר בסקוטלנד. צילם עופר)

הכל כרגיל

החורף נגמר, האביב הגיע ומוני עוד עושה "זהו זה". אה, בעצם כבר לא, חבל. לעומת זה, האוויר מלא אביב, זה נפלא, זה נפלא. התחילו לקצור אצלנו את החיטה ולפנות ערב מגיע מהשדות ריח נפלא של קש. לטעמי זה הריח הכי סקסי של הטבע. הכל סביב ירוק ופורח ועוד אפילו טיפה מטפטף פה ושם. הגששים אמרו שזה הזמן לפצוח בדיאטת פרחים חמורה: מחלקים את היום לשלוש הרחות. בהרחת בוקר אתה מריח איזה גלדיולה, בהרחת צהריים אתה מריח כריזנטמה ובערב, לפני השינה, שתיים-שלוש דקות של אפונה ריחנית.

"כי כל שדה עורך תצוגת אופנה חינם פה
וכל פרדס הוא פרפומריה ענקית"

(אביב / יוסי גמזו)

 

פרחים במטבח

הם לא המצאה חדשה. בתקופה שהרומאים שיחקו אותה, הם נהגו לתבל תבשילים שונים ויין בפרחים. כן, פרחים! זו לא טעות גפוס. יש הרבה פרחים אכילים שאפשר לשדרג בעזרתם טעם ומראה של מנות פשוטות לכאורה. כך עשו גם ההודים והסינים מימים-ימימתם ובעצם די מהר הגיע האדם למסקנה שאם זה נראה טוב ומריח טוב, גם יש לזה טעם טוב. היו כמובן כמה שמתו בדרך או חטפו הרעלות קשות, אבל בסך הכל, פרחים מקשטים מנות ומתבלים אותן כבר די הרבה שנים.

מרווה ליד הקינוח

(פרחי מרווה מקשטים קינוח) 

 

בשגרתנו הקולינרית אנחנו אוכלים בהיסח היום-יום פרחים בשם ברוקולי, ארטישוק, כרובית, צלפים (בסדר, ניצני פרחים) ואפילו יש שמגדילים עשות וממלאים ומטגנים פרחי קישואים. אך אם נצא רגע אל הגינה נמצא גם שם לא מעט פרחים יפים וטעימים. כמה פרחי חרדל, כובע נזיר, חמציץ ואמנון ותמר למשל, יכולים לייפות את סלט החסה שלכם ולהכניס לתוכו את האביב. פרחי עשבי התבלין שמחייכים בימים אלה אל השמש ישתלבו נהדר עם פסטות, זיתים, עגבניות וסלטי פירות. פרחי לבנדר טחונים יקפיצו לגובה את עוגיות החמאה ה"רגילות" שלכם ותערובת רנדומלית של פרחים תעשה יפה ונעים לעוגת תפוחים. חרוזים!

flowers

(Flowers, flowers, everywhere I go I see them)

 

את הפרחים כדאי לקטוף אך ורק בגינה הפרטית ולא באיי תנועה, שולי כבישים, גנים ציבוריים ומקומות בהם זה אסור (יש פרחים שבני חלוף), או שיש חשש שהצמחים מרוססים. וזהירות, אל תקטפו פרחים שאתם לא מזהים, יש פרחים רעילים! מי שסובל מאלרגיה לפרחים, מיותר לציין, שיימנע. וכמובן, לא להזריק אטרופין.

IMG_1777a

 

לסבתא שלי

היתה שכנה טובה בשם ז'ניה. מורה למלאכה בעברה, אשה קטנה, חביבה, יצירתית ומשעשעת, עם כמה התמחויות קולינריות. אחת מהן היתה ריבות, מהן התלהבתי תמיד מריבת הוורדים. כן, ורדים!

יש הרבה מאד סוגים של ורדים, חלקם טעימים ולחלקם יש טעם של נייר. כדאי לבחור אדומים מאד או ורודים מאד, עם ריח טוב של ורדים. שימו לב שבמתכונים רבים לריבת ורדים נדרש הטבח להסיר את החלק הלבן שבבסיס כל עלה כותרת, בשל מרירותו. זה מביא לי דכאון ואני לא עושה את זה.

 

ריבת ורדים

IMG_2098

 

אמל”ח

2 כוסות דחוסות עלי כותרת של ורדים אדומים או ורודים

מיץ מלימון אחד

2 כוסות מים

2 כוסות סוכר

 IMG_2037

 

תו”ל

IMG_2069

שוטפים את העלים ומניחים בסיר עם כל שאר המרכיבים.

 

IMG_2075

מבשלים על להבה נמוכה ובוחשים מדי פעם עד שכל הסוכר נמס.

 

IMG_2082

מגדילים את הלהבה ומביאים לרתיחה. ריח של ורדים מתפשט בבית והעלים נעשים שקופים.

 

IMG_2093

מנמיכים ללהבה בינונית ומבשלים עד לנקודת הקרישה. בוחשים מדי פעם. במתכוני ריבות נהוג להסיר את הקצף (לקפות) וגם את זה אני לא עושה.

מעבירים לצנצנת זכוכית נקיה ואוטמים מיד.

שומרים במקרר ומגישים עם גבינות צאן, פטה כבד או שפשוט זוללים עם כפית.

IMG_2090a

 

אז מה עוד אפשר להכין מפרחים שלא הכנו, ואפשר להכין ולא הכנו?

P1012092

(טארט ריקוטה עם צנוברים של אהרוני בתוספת לבנדר של דני)

את עוגת התפוחים משובצת הפרחים הדנו-בווארית שאפיתי בהשפעת העוגה שטעמתי בגן הבירה בגרמניה בשילוב עם המתכון של בודיל כבר פגשנו בשפונדרה. דני הזכיר לי את פרחי הסמבוק העטופים בבלילה ומטוגנים בשמן עמוק ואת פרחי כליל החורש שאפשר להוסיף לסלט ירוק. שנינו טעמנו כליל החורש בהזמנויות שונות ושנינו ממליצים להמנע. עוד דברים נחמדים הם חומץ, שמן ויין מתובלים בפרחים. פנקוטה או קרם ברולה מתובלים בפרחים הם מעדן משגע שגורם לאוכליו להשמיע קולות גרגור רבי משמעות. אפשר לצפות פרחים בחלבון וסוכר וליצור מהם קישוטים לעוגות, להכין מהם ריבות מיוחדות או להכניס אותם כמרכיב המפתיע לריבות קלאסיות, לעשות קוביות קרח עם פרחים בפנים או להכין ליקר לבנדר שאנשים תמיד יגידו שהוא מזכיר להם סבון. וכמו שעושים מי ורדים, אפשר גם להכין מי-פרחים-אחרים.

 

אז עצרו רגע להריח את הפרחים ובשלו אותם.

נה, באנגלית זה נשמע יותר טוב…

 

Flowers, flowers
Everywhere I go I see them
Flowers, flowers
Everywhere I go
Flowers in my bed and in my head and in my hair
Flowers getting in my pants and in my underwear
I see those flowers
They're in my head

(יעל דקלבאום ורוזי בינסטוק)

 

אז מה היה לנו שם?

ריבת ורדים

אמל”ח

2 כוסות דחוסות עלי כותרת של ורדים אדומים או ורודים

מיץ מלימון אחד

2 כוסות מים

2 כוסות סוכר

 

תו”ל

שוטפים את העלים ומניחים בסיר עם כל שאר המרכיבים.

מבשלים על להבה נמוכה ובוחשים מדי פעם עד שכל הסוכר נמס.

מגדילים את הלהבה ומביאים לרתיחה. ריח של ורדים מתפשט בבית והעלים נעשים שקופים.

מנמיכים ללהבה בינונית ומבשלים עד לנקודת הקרישה. בוחשים מדי פעם.

מעבירים לצנצנת זכוכית נקיה ואוטמים מיד.

שומרים במקרר ומגישים עם גבינות צאן, פטה כבד או שפשוט זוללים עם כפית.

פורסם בקטגוריה עוגה, עשבי תבלין, פירות, פרחים, שימורים ורטבים, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

7 תגובות בנושא פריחה קולינרית – יש משחות נגד זה

  1. מאת יובל‏:

    שכחת להזכיר שגם אפשר להוסיף צרור פרחים לקנקו מים. זה בהחלט מוסיף טעם וכמובן הריח נהדר. שכחתי, איפה אני כל הזמן רואה את זה???

  2. מאת עודד‏:

    וזה גם יפה. אפיתי פעם עוף ממולא בפירות ופרחים שיצא נהדר.

  3. מאת דני‏:

    איך שכחתי להגיב על הפוסט הנהדר הזה? מאז שקראתי אותו אני כל הזמן טועם פרחים. שניים אכילים שמצאתי נכון לעכשיו הם פרחים של טימין ושל רוזמרין, שטעמם מעניין במיוחד.
    ד"א, טארט הריקוטה עם צנוברים מוצלח מאוד.

  4. מאת עודד‏:

    לא נעשה לך מר מהצנוברים? אני מכיר כבר כמה וכמה אנשים שנכוו מהתופעה.

  5. מאת דני‏:

    צנוברים מר? לא, הם דוקא הוסיפו טעם פיקנטי.

  6. מאת לילי‏:

    פעם אבא שלי עשה ליקר ורדים.הוא עשה אותו ואמר,שזה יהיה לי לחנוכת הבית.וכך היה.יצאו לו ששה בקבוקים.לא יודעת למה,אך הוא עשה את זה רק פעם אחד.לא יודעת את המתכון.זה היה טעם גן עדן.זוכרת רק,שהיו שם עלי ורדים,סוכר ואלקוהול.לא יודעת את הפרופורציות.

  7. מאת עודד‏:

    נשמע הגיוני. ממצים עלי ורדים בכהל ומוסיפים סירופ סוכר. יש לי ליקר ורדים מקפריסין שאלו המרכיבים שלו.
    אם יש לך רגע לאסוף עלי כותרת ריחניים של ורדים לא מרוססים, שטפי אותם והשרי בצנצנת עם כהל למשך שבוע/יים, סנני והוסיפי סירופ סוכר (סוכר ומים) עד לרמת האלכוהול הרצויה. הייתי הולך על 20% אלכוהול.

השאר תגובה