את מרוצה מהמלח?

הרבה דברים למדתי מהצמחונית שלי. דברים בסיסיים והגיוניים, כמו "אם אין לך משהו טוב להגיד על מישהו, אל תגיד". היא המבוגר האחראי. בכל פעם שאני עומד להגיב אימפולסיבית על משהו אני עוצר לרגע וחושב מה היא היתה עושה במקרה הזה ובכך נמנע מלפתוח מלחמת עולם עם מעצמה גרעינית ספורדית. אין בה מדוֹן. עוד משהו שלמדתי ממנה הוא לא לומר משהו טוב ואז את המילה "אבל". לדוגמה, במקום "את שרה מאד יפה, אבל…" יהיה נעים יותר לשמוע "את שרה מאד יפה וגם הייתי מציע לך לחפש עבודה במקצוע אחר, כי זה נורא".

היא בשלנית נהדרת ואשת חיל וגם מפחדת ממלח. מה לעשות, מסכנה, מאז שנשך אותה מלח כשהיתה קטנה היא לא אוהבת להשתמש בו. הטחינה שלה טעימה כמו מסטיק לעוס, כמו מיץ ללא מיץ, כמו ארטיק דל סוכר, כמו סטיביה. אוי…

אח שלה, לעומתה, אוכל מלח בשביל כמה אנשים. הוא לא מתחיל לאכול לפני שהוא מפדר שכבה לבנה של מלח על האוכל שלו. וכל זה עוד לפני שהוא טועם. את זה הוא למד מדוד שלו, ציקי, ועכשיו הוא מתפלא שהילדים שלו הולכים בדרכו. הוא יותר גרוע מאיך שאני עם חריף.

IMG_20190527_072540

אני מחבב מאד את הנתרן הכלורי שלי ומשתדל לאזן בין פחות מדי ל"אוי, זה נורא". על כן, מה רבה היתה שמחתי כשעינת הביאה לי במתנה מיפן מלחים בטעמים שונים. ישומוני התרגום התבלבלו מהטקסט שעל הבקבוקונים ואני, היפנית שלי נשארה בדיוק מה שהיא היתה פעם – לא קיימת. האינדיאנית הקטנה ואני טעמנו אותם אחד אחד וניסינו לנחש מה כתוב שם ביפנית. זה היה משחק מעניין.

מלח

(מלחים במכתש)

משאזלו המלחים השונים, במקום לזרוק את הפלסטיק למיחזור, נטלתי מלח גס ומבחר תבלינים, כתשתי במכתש ועלי, מלאתי מחדש את הבקבוקונים (לא משימה פשוטה בכלל) והחזרתי לשולחת.

(מימין לשמאל: תערובת זעתר, פטריות שיטאקה, פפריקה מעושנת, תערובת קארי צהובה, סלרי, קצח, סומאק, אצות נורי, תערובת חמשת התבלינים, ליים)

המלח היפני המעניין מכולם היה מלח בטעם ביצה קשה. הוא עשיר בגפרית ומכאן טעמו. ניתן להשיג אותו בארץ בחנויות טבע ואפילו בסופר במחלקות הסגורות לאוכל מיוחד. הוא מיובא מהודו ושמו Kala Namak ("מלח שחור" בהינדית, כך ויקיפדיה). בעברית הוא נקרא מלח הימלאיה שחור, אפילו שהוא סגול. אם תערבב אותו, לצורך הדוגמה ומבלי לזלזל בכלל, טבעונית שחשקה באבוקדו, באבוקדו, יצא לה סלט אבוקדו עם טעם של ביצה קשה בלי ביצה קשה (מועכים אבוקדו עם מזלג, מוסיפים בצל קצוץ דק, פטרוזיליה קצוצה, מתבלים בלימון, פלפל שחור והמלח הזה). או אם תרצה הנ"לית סלט ביצים ללא ביצים, תגרר בפומפיה טופו, תוסיף כורכום, בצל קצוץ, פלפל שחור, חרדל חלק ומעט ממלח הביצים הזה.

  

“תפסיקי לבכות ולבזבז טיפות מלח כל כך יקרות –

הם מורידים את מפלס-המלח במלח,

וצריך את הדמעות שלך לפת שחרית”

(היכנסי כבר לאוטו וניסע / מאיר אריאל)

  

עוד על מלח:

מיכאל כץ על מלח ובישול במעטפת מלח

ג'יימי אוליבר מכין דג במעטפת מלח ישירות על גחלים באנדולוסיה – דקה 39:32 (שימו לב שהוא לא מקשקש אותו קודם)

מתכון פשוט של חיים כהן לבטטות אפויות על מלח – אנחנו מכינים את זה בבית לעתים קרובות ובמלח שנשאר בתבנית משתמשים לבישול

פורסם בקטגוריה יפן, תבלינים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

4 תגובות בנושא את מרוצה מהמלח?

  1. מאת חנה‏:

    למלא מחדש מלח עם תוספות זה רעיון מוצלח שמאד מזכיר לי בקבוקי חול צבעוני ממכתש רמון.

  2. מאת דני‏:

    צחקתי בקול רם. יש לי עדיין מלח שאספתי לפני כמה שנים בים המלח. אפילו הכנתי איתו מלח פפריקה לצורך הכנת לימון כבוש. השאריות עד היום בשימוש לתיבול מאכלים מיוחדים. שמעתי על מלח ביצים. באמת מעניין.

  3. מאת יובל‏:

    מעניין… וגם… אם המילה "טופו" הייתה אחת מהמילים הראשונות בפוסט לעומת אחת האחרונות, לא הייתי ממשיך לקרוא…

  4. מאת עודד‏:

    גם הוא – דורי בן זאב עם מאיר אריאל:

השאר תגובה