סופגניות ושות' כמו פעם

WP_20190501_001

באחד הפרקים העתיקים של "הסימפסונים" הומר מנסה להגיע להשמנת יתר כדי ליהנות מזכויות של נכה. הוא מתייעץ עם רופא מזויף שאחת מעצותיו היא לשפשף כל מזון שבא אל פיו על נייר; אם הנייר נהייה לשקוף, המזון מתאים לתוכנית. סופגניות הן אחת הדוגמאות הטובות ביותר למבחן זה (ואני לא מדבר על הגרסאות האפויות שלהן). סופגניה כהלכתה תהפוך תמיד נייר לשקוף. DSC02172

מסתבר שיש חיים אחרי הסופגניה. בבוואריה יש ז'אנר שלם של מאפים מתוקים שמכינים בטיגון עמוק. הסוגה מתבססת על בצק שמרים דומה מאוד לבצק הסופגניה מיודעתנו, אבל בשלל צורות. מאפים אלה ידועים בשם Schmalznudel, או "אטריות שומן" בתרגום חופשי, אשר קצת חוטא לטבען. מלבד הסופגניה הקלאסית, המאפה הידוע ביותר הוא ה-Ausgezogene, או "משוך החוצה". הוא מתחיל עם צורה של סופגניה רגילה, אבל לפני השלכתו לשמן האופה מושך את שולי הכדור כלפי חוץ ויוצר מעין טבעת בצק עם קרום דק במרכזה. בטיגון הטבעת מתנפחת בשעה שהקרום נשאר דקיק והופך פריך. טרי מהטיגון זה אחד הדברים הטעימים ביותר שיש. 

למאפים האלה מתיקות מתונה מאוד ורק לעיתים רחוקות משלבים בבצק שלהם צימוקים, או שממלאים אותם במשהו – לרוב ריבה כלשהי. לעיתים מפזרים עליהם אבקת סוכר או סוכר גבישי, ולעיתים לא. "לעיתים לא" מצביע על קונדיטוריה מהדור הישן.

WP_20190506_002

  ככה זה צריך להיות: “משוך החוצה” ישר מהטיגון וללא שום תוספת

במינכן יש בית-קפה-קונדיטוריה כזה שמגיש רק מאפי טיגון עמוק ורק בצורתם הקלאסית. קפה שְמָלְצְנוּדֶל-פְרִישְהוּט נפתח ליד שוק ויקטואליין המפורסם ב-1973 ומגישים בו כיום בדיוק את מה שהגישו אז ובאותה צורה. התפריט כולל רק חמשה סוגי מאפים שכולם נאפים באגן השמן הגדול שליד חלון הראווה. בחלון ממוסגר עץ זה מוצגת דוגמית אחת מכל מאפה. זהו.

DSC01672

בכניסה ניתן להזמין מאפה לקחת בשקית נייר, תוך התבוננות בתהליך הטיגון המהפנט. אפשר גם לשבת בפנים, להזמין קפה ומאפה ולקבל את המאפה חם מהטיגון על צלחת. הסופגניות מגיעות עם ציפוי סוכר גבישי ומאפה נוסף מגיע עם מילוי ריבת שזיפים או עם צימוקים. ריבת חלב, קרם פיסטוקים, קציפת חרשופים וכו' – זה לא כאן.

WP_20190506_003

  “משוכים החוצה” בחילת הטיגון, כאשר הקרום הפנימי מתנפח באופן מרשים

כל המאפים עולים 2.10 אירו אם לוקחים אותם, ו-2.60 אירו אם יושבים במקום. המלצריות אמנם בדרך כלל די עגומות, אבל השירות יעיל ומהיר.

DSC02173

  המוסד המינכנאי הזה מושך תשומת לב ציבורית רבה

חלק גדול מהקליינטורה מורכבת מתיירים שמצאו את המקום ברשימת מומלצים כלשהי. קיימת אם כן סכנה שמישהו יפריע לכם ויבקש שתצלמו אותו. יחד עם זאת, נתקלתי גם במקומיים רבים שהתמכרו למאפים והחליטו שלא ללכת לגמילה. נאמר גם שחלק גדול מהקליינטורה הם או סטודנטים שהוריהם הגיעו לביקור בעיר, או הורים שבילו במקום בזמן לימודיהם וחזרו להראות אותו לצאצאיהם הסטודנטים. רבים מתארים את הקפה כ"קפה של סבתות". מי שמכיר בתי קפה בגרמניה יודע שאין מחמאה גדולה יותר.

אין אתר וכדי למצוא פרטים יש לחפש Café Frischhut

פורסם בקטגוריה ביקורת, ביקורת מסעדה, בצק, גרמניה, מסעדות ובתי אוכל, עוגה, קינוחים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

השאר תגובה