פסטיבל בירה? רשמים מאוקטוברפסט 2018. חלק א'

DSC01330

אז מה הדבר הכי גרוע באוקטוברפסט? המוני התיירים האמריקאים בלבוש בווארי מסורתי? שאר התיירים בלבוש בווארי מסורתי? או אולי הבווארים בלבוש בווארי מסורתי? קשה להחליט. לכך נוספים המחירים השערורייתיים, צפיפות רבה בימים מסוימים, קפה מחורבן ומוזיקה מזעזעת.

הפסטיבל העממי הגדול בעולם פועל בשבוע האחרון של ספטמבר ובשבוע הראשון של אוקטובר. מדובר בעסק כלכלי ענק שמביא רווחים נאים למדינת בוואריה, לעיר מינכן ולעסקים שונים. היות והיבטים אחרים של האוקטוברפסט תוארו כאן היטב לפני כשמונה שנים, השאלה המרכזית איתה הגעתי הפעם לאתר החגיגות היא באיזו מידה זהו פסטיבל בירה. חשוב לשים לב שהגדרתו הרשמית של האוקטוברפסט היא "פסטיבל עממי", אבל הבירה ממלאת בו מקום מרכזי ביותר. רק כדי להדגים עד כמה מרכזי, בשנה שעברה ביקרו בשטח הפסטיבל 6.2 מיליון מבקרים ששתו 7.7 מיליון ליטרים של בירה. בשבועיים, כן?

DSC01188 DSC01193

  בווארים – אמיתיים                                                      אמריקאים – מזוייפים

ביום הפתיחה, שבת, ראינו את טקס הפתיחה החגיגי בשידור ישיר ולאחר מכן הלכתי בהפגנתיות אל מבשלת Hopfenhäcker השכונתית כדי לשתות ולקנות בירת בוטיק טובה. שוחחתי ארוכות עם בעלת הבית, אשר זכרה אותי מביקורי הקודם. דנו בכל מה שרע באוקטוברפסט כפסטיבל בירה. יחד עם תובנות שקיבלתי בשיחות עם מקומיים נוספים, ועם תצפיות השטח שלי, זיקקתי את הטענות נגד האוקטוברפסט לטיעונים הבאים.

DSC01104

  מימין המגדלים של פאולנר ולוונברוי שולטים בקו השמים. משמאל אוהל פרטי עם בירת לוונברוי

ראשית, הדומיננטיות של שש המבשלות התעשייתיות הגדולות של מינכן. רובן כל כך ענקיות שהן מוכרות גם בארץ: אוגוסטינר, האקר-פשור, פאולנר, שפאטן, לוונברוי וכמובן הוֹפְברוי. רוב המבשלות מפעילות אוהלי בירה מונומנטליים משלהן ו/או מספקות את הבירה לאוהלים הפרטיים. מסתבר שכללי הפסטיבל לא מאפשרים למבשלות מקומיות הפועלות מחוץ למינכן להשתתף. מעבר לכך, ישנן לפחות שתי מבשלות מקומיות שאינן שם. שניידר-וייסה הפרטית, שבית הבירה הגדול והמעניין שלה נמצא במרכז העיר, לא מורשית להשתתף בגלל שייצור הבירה שלה נעשה מחוץ לתחומי מינכן. מבשלת גִיסִינגר הקטנה גם היא לא שם, ואף אחד ששאלתי לא ידע להסביר למה. מובן מאליו שלמבשלות הבוטיק המקומיות אין דריסת רגל באוקטוברפסט.

DSC01146 DSC01209

  חלק מאספקת הבירה מגיעה על עגלות מקושטות. מימין שפאטן, משמאל לוונברוי

כתוצאה מכך, לחובבי הבירה הטובה מצפה באוקטוברפסט חווייה חד-ממדית למדי. הסגנונות היחידים שניתן למצוא הם לאגר וחיטה. חלק מהמבשלות מציעות בירות אוקטוברפסט חזקות מן הרגיל, המהוות גרסאות של שני הסגנונות הנפוצים. הרושם שיוצרות הבירות המיוחדות הוא שמטרת המבשלות למכור בירה מיוחדת לכאורה במחיר גבוה במיוחד.

DSC01130 DSC01337

  את התזמורת המסורתית של שעות היום מחליפה בערב תזמורת קצת יותר מודרנית

אם כבר נכנסנו לאוהל והתחלנו לשתות בירה, סביר שבשלב מסוים יגיע ליווי מוזיקלי. בכל אוהל פועלות ברוב שעות הפתיחה תזמורות המנגנות מוזיקה בווארית מסורתית, עם דגש על כלי נשיפה. ישנה גם סכנה משמעותית של הקלעות למצבי שירה בציבור. חלק גדול מהמבקרים רואים בכל זה חלק משמעותי באווירה האוטנטית. הדבר האחרון שאני רוצה לשמוע עם הבירה שלי זו מוזיקה בווארית ואנשים שמצטרפים אליה בשירה. בערב חלק מן האוהלים הופכים למועדוני ריקודים עם מוזיקה מודרנית ונסבלת יותר, אבל בשלב הזה טיבה של הבירה באמת לא ממש משנה.

DSC01315

  כוס של פחות מליטר? הצחקתנו. זה שישב לידי צחק על כוסות ה-0.2 ליטר של הבירה בקלן

וכאן אנחנו מגיעים לנושא כאוב אחר. הבירות מוגשות באוהלים ובגני הבירה הצמודים אליהם – תמיד עם שירות של מלצרים, או בשניים-שלושה מתחמים של שירות עצמי, בהם ניתן לקבל רק בירת חיטה של פאולנר. באוהלים הבירה מוגשת אך ורק בכוסות של ליטר במחירים שערורייתיים במונחים מקומיים של 10.80 עד 11.60 אירו ללא טיפ. רק כדי לסבר את האוזן, במספר גני בירה בעיר ראיתי שכוס זהה עם בירה זהה עולה 6.50 אירו. סקנדל, אבל זה לא הכל. כוס של ליטר היא אחד הדברים המטופשים ביותר בתולדות הבירה. בזמן שלוקח לאדם נורמלי לגמוע ליטר בירה, הבירה מתחממת ומאבדת גז. כך יוצא שבסוף שותים משהו שדומה לפיפי של חתול. יש גם סיכוי שאחת מהצרעות הרבות המעופפות במשך היום בשמי הפסטיבל תמצא את דרכה אל תוך הכוס. כמובן שעבור השתיינים הרציניים אין בכך שום בעיה – כולל עם צרעה שמשייטת בבירה. כאשר מרוקנים כוסות של ליטר בקצב כל הבעיות הנ"ל אינן קיימות. למען האמת, כל בעיות החיים מתנדפות להן לזמן מה.

DSC01345

  רוב האנשים שבפנורמה מתודלקים כבר בכמה ליטרים

אחרי אותו זמן מה מגיעה השכרות על אפקטיה. נשים את הדברים על השולחן: חלק גדול מהמבקרים, ובייחוד בשעות הערב, באים לתדלוק רציני. באזורים הסמוכים לנאות תרזה (Theresienwiese) בהם מתקיים האוקטוברפסט, ובאזור תחנת הרכבת המרכזית, יש מחזות מעניינים בלילות הפסטיבל. שכנה למשרד  סיפרה לפני יומיים איך היא ראתה חבורת צעירות שהקיאו בחן רב אל תוך פח אשפה, וזה עוד עדין יחסית. ישנו אפילו אתר אינטרנט מעניין שנקרא “מינכן מקיאה” ושמתעד את התוצאות. אני נמנע כמובן מלצרף קישור. ידוע על מינכנאים רבים הגרים באמ"ש (איזורים מוכי שיכורים) ועוזבים את העיר בתקופה הבוערת.

אם כן, כל מי שהתרגל לפסטיבלי בירה בישראל ובמקומות אחרים בעולם בעשורים האחרונים לא ממש ימצא באוקטוברפסט את מקומו. טעמים מעניינים, סגנונות חדשים, צבעים מעניינים, ניחוחות פרחוניים וכו' – זה לא כאן. אם תרחרחו את הבירה, תבחנו את צבעה ותעירו על מידת הכשותיות שלה, סביר שיופיעו אנשי הבטחון  של האוהל ויעיפו אתכם החוצה.

DSC01151 DSC01186

  האוהל של שפאטן מתגאה במנות ברווז צלוי                 לחלק מהאוהלים עיצוב פנים מעניין

כל זה אינו אומר שאי אפשר להנות באוקטוברפסט. כפסטיבל וכתופעה אנתרופולוגית אין ספק שמדובר באירוע מעניין. יש כמות אדירה של אוכל מעניין –בעיקר עבור חובבי הבשר. הניקיון בד”כ מרשים בניקיונו ויש אין ספור מראות וטיפוסים ססגוניים. בהחלט יש מה לראות. שעות היום עדיפותו, כי הן קצת פחות עמוסות ויש סיכוי טוב יותר למזג אוויר נעים. בלילה ניתן לעומת זאת להתרשם מן התאורה הדרמטית ומאווירת המסיבה הפרועה. בפוסט הבא נבחן את הצדדים היותר חיוביים של האוקטוברפסט, יען כי אנחנו לרוב בלוג חיובי.

DSC01141

פורסם בקטגוריה אלכוהול, ביקורת, ביקורת אירוע, ביקורת בירה, בירה, גרמניה. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

3 תגובות בנושא פסטיבל בירה? רשמים מאוקטוברפסט 2018. חלק א'

  1. מאת עודד‏:

    סיכום רשמיה של עינת באוקטוברפסט 2010 במינכן:
    "אל תסעו אם אתם לא אוהבים צפיפות, שיכורים ובלגאן. האירוע לא נועד למטרת דיבורים על עשיית הבירה, סוגיה וההיסטוריה מאחוריה, אלא לשתיה מרובה ללא הכר והכרת אנשים חדשים."
    https://shpondra-7sfiw1eob4.live-website.com/2010/10/oktoberfest-2010-munchen/

  2. מאת אחות של‏:

    אכן כך זכור לי הפסטיבל. יתכן שעדיין נותרו בי צלקות של טראומה קלה מהיעדרותו הפתאומית של ידידי למסע אז, ששתה יותר מדי, התעלף והופיע שוב בחמש בבוקר במלון – פצוע מהנפילה וחבוש בידיו, באדיבותם של הפארמדיקים המינכנאים.

  3. מאת דני‏:

    שמעתי הבוקר סיפור דומה ממשיהי שהיתה איתי השבוע באוקטוברפסט. גם לה נעלם מישהו במהלך הערב והסתבר שעברו עליו הרפתקאות מעניינות. אולי אפרט קצת בפרק הבא והחיובי יותר.

השאר תגובה