יקב אמפורה 2013

אתם על כרם מהר"ל שמעתם? מסופקני. זה מושב שנמצא בחלקו הדרום מערבי של רכס הכרמל ושייך למועצה האזורית חוף הכרמל, 11 דקות נסיעה מצומת פורידיס. בסמוך אליו, בתוך לוע הר געש קדום בנחל מהר"ל נמצאת חוות מקורה, חווה חקלאית שקיימת עוד מהמאה ה-19 ושב-30 השנים האחרונות מתמחה בגידולים אורגנים. בכניסה לחווה עומד בגאון יקב אמפורה, בתוך מבנה אבן שתוכנן על ידי אדריכל איטלקי בשיתוף עם אדריכלית ישראלית ובאופן מרשים למדי גם נראה ככה. הוזמנו לביקור ביקב ושמחנו על ההזדמנות לטעום שוב (יובל ביקר שם לפני שנה) את היינות המיוצרים בו.

בדרך חולפים על פנינו מטעי שסק מסוככים ברשתות, מטעי בננות ואבוקדו וחורש ים-תיכוני. קצת לפני העליה למושב יורדים מהכביש הראשי וחונים בחניה הגדולה שליד בית הבד. לפני כמה שנים ייצרו פה שמן אבוקדו אורגני במכונות של בית הבד, אך לא עוד. שוחחתי עם אחת היצרניות לשעבר שאיששה לי את מה שכבר ידעתי – זה לא טעים, זמן המדף של השמן קצר מאד ובעצם, יש בזה כל מה שיש באבוקדו, שהוא סבבה של פרי, אז אפשר פשוט לאכול אבוקדו.

  

היה זה יום חמישי נעים במיוחד, החזאי אמר שהטמפרטורות תרדנה והן אכן הנמיכו מוּך. בין ענפי התאנה קיפצו שחרורים ברוב הנאה ובשביל המוביל אל היקב קידם את פני בברכה צב יבשה מצוי ערני במיוחד. שאלתי אותו למעשיו במקום, אך הוא בחר להתעלם. בעשור האחרון כבר לא רואים הרבה מהם בטבע, כשהייתי קטן היינו נפגשים בכל טיול.

היקב הוקם בשנת 2000 כשהיינן הראשון שלו היה גיל שצברג, שעושה היום נפלאות ביקב רקנאטי. בשנת 2008 הוא נרכש על ידי ולדימיר דובוב וכיום היינן הראשי ושותף ביקב הוא ד"ר ארקדי פפיקיאן, קודקוד רציני בעולם היין הישראלי. יועץ ליקב, מישל רולאן (Michel Rolland), יינן ויועץ יין בינלאומי שאישר לפני כמה שנים ש"יש מה לשתות בישראל!". היקב מייצר כ-62,000 בקבוקים בשנה.

עשר נשים, חמישה גברים ותינוק התלווינו אל מדריכתנו, ריבה, לסיור קצר ביקב. הענבים לא גדלים בסביבה, הם מגיעים מרמת הגולן (שעל), הגליל העליון (מנרה, כרם בן זמרה, כפר יובל) והרי יהודה (פסגות, צובה). הבציר ידני ולילי, מיון האשכולות ידני, הפרדת השזרות ממוכנת ואחריה שוב מיון ידני נוסף, קראשר והיידה, למיכלים. התירוש לא מועבר למיכלים בשאיבה, אלא נשפך ישירות למיכל. זאת בכדי למנוע מאבדן טעמים וארומות. לשם כך בנו מעלית להרמת מיכל התירוש לגובה מיכלי התסיסה. בתום התסיסה מועבר היין לחביות עץ אלון צרפתי במרתף היקב, שם הטמפרטורה נמוכה, הלחות גבוהה והריח נפלא. פעם בשבוע מוסיפים כוס יין לכל חבית (topping), כדי למנוע מגע מיותר עם אוויר.

(כיף במרתף)

לאחר הסיור התיישבנו מסביב לשולחן העץ הארוך, כרסמנו ירקות ואכלנו גבינות ברוב תאווה. בדרך כלל הגבינות המוגשות כאן הן של מחלבת ברקנית מכפר יחזקאל, אך במקרה היום לא. טעמנו צהובה כלשהי (גאודה?) עם כמון שהיתה טעימה מאד ופקורינו לועזית שמנתית נפלאה. את הלחם טבלנו בשמן הזית האורגני המופק בחווה הסמוכה. בתחתית פנכת השמן היה חומץ בלסמי שלא עלה בידי לטעום ושמאוחר יותר נתברר לי שהוא מיוצר כאן ביקב, בחביות שיושבות מאווררות כבר 4 שנים בשמש ובתוכן יין שעבר בירושה מהבעלים הקודמים. לא למכירה, למקרה שתהיתם.

(חביות חומץ בלסמי משתזפות ומתאווררות)

 

טעמנו שלושה יינות:

בלאן דה נואר 2012 – יין ממסך (בלנד) לבן מענבים אדומים (קברנה סוביניון, מרלו וקברנה פרנק) בעל צבע סמוק, שהושק לאחרונה. זהו אינו יין רוזה, אך הוא לא מאד שונה מרוזה. הצבע מתקבל מהשריית התירוש לזמן קצר מאד עם הקליפות. היין צעיר מאד ובעל חמיצות גבוהה. לעניות דעתי, מעלתו העיקרית היתה הטמפרטורה הנמוכה בה הוגש, אך שאר הנוכחות מצאו אותו ערב לחכן. אין ספק שמשקה צונן נעים לשתות בקיץ שלנו. (70 ₪)

Rhyton 2009  – יין ממסך של 75% קברנה סוביניון, 15% סירה ו-10% מרלו. מיושן שנתיים בחבית. הוא נקרא על שם כוס הפולחן היוונית העתיקה מתקופת הברונזה. להפתעתי, הבקבוק נפתח לנגד עינינו והיין נמזג מיד, כך שיכולנו לחוש מעט מאד מטעמיו. הצלחתי לפתוח אותו מעט בערבול בכוס ופרט לארומה האלכוהולית החזקה הרגשתי מעט קרמל. אולי. (105 ₪)

מהר"ל 2006 – יין ממסך של 83% מרלו ו-17%ברברה. שילוב מעניין מאד של זנים. לצערי גם הוא נפתח רגע לפני המזיגה. במקרה הזה השקעתי יותר וחיכיתי שייפתח מעט. הוא היה נהדר ואני צופה לו עתיד גדול. (275 ₪)

 amphorae

לסיכום, האזור הזה יפה לאללה וביום נעים תמצאו שזו פעילות נחמדה מאד. בעבור 50 שקלי כסף לאדם תוכלו לטעום פה גבינות עם שלושה סוגי יין ובעבור 60 ₪ חמישה סוגים. בתוספת תשלום תוכלו לקבל גם לחם וזיתים. חלק ממחיר הסיור יורד ברכישת שני בקבוקים בחנות היקב. אם תצאו מכאן עם יין, אני ממליץ לפתוח אותו ולפקנק בסביבה הקרובה על הכרמל, ברמות מנשה או על שפת הים.

 

www.amphoraewines.com

היקב פתוח שבעה ימים בשבוע.

פורסם בקטגוריה ביקורת יין, יין, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

2 תגובות בנושא יקב אמפורה 2013

  1. מאת מאיה‏:

    אני דווקא שמעתי על כרם מהר"ל!!

  2. מאת יובל‏:

    כרגיל, חבל שלא משקיעים 5 דקות בפתיחת הבקבוקים שעה או יותר לפני טעימתם. אין ספק שהיינות היו מרוויחים מכך, והטועמים עוד יותר…

השאר תגובה