חוויה אקולוגית בחנוכה

מה תכננתם לעשות בחופש חנוכה עם הילדים? ללכת להופעה בקניון? להגיע לפסטיגל? ג'ימבורי וארטיק? נופש בדולומיטים? עזבו אתכם, הייתי הבוקר עם האינדיאניות במשק ברזילי במושב ירקונה. הן חזרו מבסוטיות ואני, עם כל הציניות הקרניבורית שלי, דווקא נהניתי.

IMG_0782a

איפה יוצא מושב ירקונה? בהערכה גסה, זה 3 דקות ושליש ממחלף ירקון, בפאתי הוד השרון, הנקראת בפי המקומיים רמתיים. יש לי סימפטיה מיוחדת למקום כיוון שראשית ילדותי עברה במרחק קילומטר אחד משם, כשעוד היו יותר עצי הדר מבתים. הזמינו אותנו להתרשם מפעילות אקולוגית לילדים ומארוחה במסעדה הצמחונית-אורגנית שבמקום. סבורני שלא תהיה זו קביעה מוגזמת, ויסכימו אתי החברים, שמבין אנשי שפונדרה אני זה שסובל הכי פחות מאי סבילות לירקות ואוכל בריא למינהו. ולמרות זאת, נאלצתי לגייס את כל טוב לבי כדי לא לכתוב בדיחות בשרניות. כזה נחמד אני.

 

אוכל

חנינו בשפע בכניסה למשק, ולמרות שמבנה המסעדה הוקם לפני 80 שנה כלול תרנגולות, החלטנו לשבת בחוץ לאור השמש המעוננת חלקית. זה היה יום יפה. לא עברו יותר מדי זמנים והאינדיאניות (½5 ו-½3) הרגישו בבית וחלצו את המגפיים. קיבלנו תפריטים לגדולים ותפריטים לילדים. בתפריט הילדים לא תמצאו נקניקיות, שניצל או צ'יפס, אלא פיצה, פסטה ופנקייק, כולם מקמח מלא. לתינוקות ישנן לבחירה מחית ירקות או מחית פירות. עוד מצוין בתפריט שכל המרכיבים במנות הם אורגניים ומלאים.

IMG_0685 IMG_0682

הגדולה הזמינה פיצה והקטנה פנקייק (כל אחד מהם עולה 38 ₪ שכוללים גם שתיה קלה וקינוח). כששאלה המלצרית איזה מיץ הן בוחרות, ענו שתיהן "מים!". רגע של גאווה. כשהסבירה להן שמדובר במיץ אמיתי מפירות שנסחטים במטבח, הן התפשרו על מיץ תפוזים. עיינתי בתפריט ועל אף שמגוון הסלטים נראה מגוון, בחרתי בארוחת בוקר ליחיד (62 ₪).

IMG_0680a

(טעות קטנה של הצלם: הכוס עם הירקות החתוכים שייכת לפיצה)

אכול אכלנו כדבעי, הבנות טרפו את המנות שלהן (כל הכבוד למטבח, זו בהחלט לא משימה פשוטה לרצות אותן) והקטנה אף הגדילה עשות כשטבלה את מקלות הירקות (לָפפון וגזר) בגבינה הרכה הנהדרת של חוות נאות סמדר. הגבינות במסעדה מגיעות מהחווה הדרומית הידועה ומחוות הבופאלו בבצרון. את מיץ האשכולית האדומה שלי הן לא הסכימו לטעום על אף שהיה ורוד.

 

פעילות לילדים

אחרי האוכל, אוחז קומקום תה בידו, ניגש אלינו יותם המדריך והזמין את האינדיאניות להצטרף לסיור במשק. ההורים מוזמנים בזמן הזה להשאר ולנשנש ברוגע, אבל אני הלכתי עם הילדות במסווה של גזר גמדי.

IMG_0697a

(צבנגול תכול עיניים)

התחלנו בפינת הבוץ, בה מתנסים בימים חמים יותר באמנות שימושית מבוץ, קש, בקבוקים וצמיגים. ישבנו על ספסלי בוץ ובחנו את הצבנגול (צב שהפך לתרנגול) והדינוזאור הדו-ראשי.

 

IMG_0700a

(האינדיאניות שלי משמאל)

משם עברנו לערוגות התבלינים ובדקנו מי מהם מתאים לבישול ומי לתה.

 

IMG_0716a

בשדרת הבזיל ביקש יותם שנעזור לו לעקור קצת שיחים יבשים, כי העונה נגמרה. הבנות התגייסו בשמחה. הקטנה, שעד אותו רגע וידאה שאני נמצא בסביבתה המיידית, שכחה ממני לגמרי ועד סוף הפעילות לא חיפשה אותי בכלל.

 

IMG_0739a

(הדגים השמידו את הלוויתנים)

למדנו למה פלפל ירוק פחות טעים מהאדום, איזה עשב תבלין מתאים לתפוחי אדמה, מי מפחד מרוזמרין (כינים) וגילינו שכבר אין לוויתנים בבריכה.

 

IMG_0735a

אחר כך קטפנו קצת עגבניות והבאנו אותן למטבח, כי בדיוק עמדו להכין מהן סלט כרוב, כך יותם.

 

funny

ראינו כל מיני ירקות מצחיקים ומעניינים וגילינו שבג'גלינג תפוזים מוצלחים יותר מביצים.

 

mush

חקרנו כמה פטריות ועברנו במנבטה לראות איך נולדים הירקות.

בסוף, כל אחת קיבלה שקית נייר ואספה פקאנים להנאתה.

הפעילות הזו משתנה מיום ליום לפי מזג האוויר (מבוטלת כשיורד גשם כבד) והיא מתקיימת בכל החופשים הידועים לציבור.

garden

זה היה שיעור נחמד באקולוגיה עם מסרים חינוכיים מעניינים למדי. הבנות התלהבו מאד מהסיור, למרות שהן מכירות חלק גדול ממה שראינו מהבית ולמרות שרק אתמול עשינו טיול דומה ביער. הגדולה, שבבוקר היה קשה מאד לשכנע אותה לצאת מהבית אמרה לי בדרך החוצה שהיא שמחה שבאנו וטוב שלא נשארנו בבית. עוד למדנו שאוכל מקמח מלא יכול להיות טעים מאד כשיודעים איך לטפל בו.

 

פעילות הילדים לחנוכה במשק ברזילי תתקיים בין ה- 9-14 בדצמבר, בימים א'-ו', בין השעות 10:30-12:00

הפעילות לילדים עולה 15 ₪ לילד ומותנית בישיבה במסעדה

IMG_0732

פורסם בקטגוריה ביקורת אירוע, ביקורת מסעדה, ילדים, ירקות, עשבי תבלין. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

5 תגובות בנושא חוויה אקולוגית בחנוכה

  1. מאת חנה (ג)‏:

    איזה כיף, גם אני רוצה…..חג שמח:)

  2. מאת עודד‏:

    אפשר גם סתם לשבת שם לקפה ועוגה ולהתרשם מהגן.

  3. מאת אהרון‏:

    כרגיל, יפה כתבת ונאה צילמת.

  4. מאת מאיה‏:

    איזה צבע שיער יפה יש לאינדיאנית האורחת בתמונות

  5. מאת עודד‏:

    במרץ 2013 עברה המסעדה לנוה צדק בתל אביב.

השאר תגובה