מיסיה הרצברג

IMG_5224

לפני זמן מה נתקלתי באחד ממבצעי האנטרקוט האגדיים של גיל באיש נחמד בשם יואל. התברר כי יחד עם אביו הוא מפעיל יקב בשם הרצברג. היות ותוך כדי לעיסת סטייק עסיסי נודע לי ממנו על אירוע טעימות שהם מקיימים בט"ו באב, החלטתי לקפוץ להגיד שלום. פעמים רבות התבלבלתי בין תשעה באב וט"ו באב. פעם צמתי בשני וזללתי כמו חזיר ושתיתי כמו דג בראשון. הפעם דאגתי לרשום את הדברים נכונה וכך בצהרי יום שישי חם ומהביל של חג האהבה שמנו פעמינו אל היקב, אשר נמצא במושב סתריה ליד רחובות. שם המושב הזכיר לי שם של ציפור, אבל בדיקה מהירה (שוב תודה לויקיפדיה – ההמצאה הגדולה ביותר מאז הבירה) גילתה שהישוב נקרא על שם שבט בדואי שישב בעבר במקום.

IMG_5258IMG_5252 

כאמור, מדובר ביקב משפחתי שבראשו עומד מקס הרצברג, ביוטכנולוג במקצועו, ובנו יואל. המשפחה עלתה מצרפת ב-1968 ומספר משפטים שפלט מקס בשפה זו במהלך הביקור הוכיחו ללא ספק את מקורו. המקור הצרפתי בא לידי ביטוי בולט בשם היינות:  Coteaux de Sytria, שמשמעותו מדרונות סתריה.

IMG_5250 IMG_5227

IMG_5243 IMG_5229

בניגוד ליקבים רבים, ההרצברגים החליטו לפני מספר שנים להסתמך רק על ענבים מכרמיהם כדי לשלוט בצורה מוחלטת על כל תהליך ייצור היין. כיום יש ברשותם חלקה בגודל 8 דונם של אדמת חמרה וחול, המתאימה כנראה מאוד לגידול ענבים. מסתבר כי בכל האזור ישנן כרמים עתיקות מתקופת מתושלח. מתושלח היה כנראה יינן לא רע. החלקה צמודה ליקב ומגדלים בה שלושה סוגי ענבים: מלבק, מרלו וקברנה סוביניון. גונבה השמועה לאוזנינו כי הם עומדים להתחיל לגדל גם שירז. במהלך הסיור בכרם טעמנו ענבים ואני שמח לציין שהם היו טעימים בצורתם הטבעית. בכרם מדבירים רק עשבים על הקרקע והלחימה המזיקים נעשית באמצעות עמוד הדברה אקולוגי – אמצעי מרושע המושך אליו מזיקים באמצעות הפצת פרומונים. האומללים מגיעים לעמוד כדי להזדווג וחוטפים במקום זאת זץ נוראי.

IMG_5237

כל היינות של הרצברג מתיישנים במשך שנה בחביות אלון צרפתי ואמריקאי ולאחר מכן עוד 8 חודשים בבקבוקים. להפתעתנו גילינו כי בניגוד למגמה הנפוצה בארץ של הגברת חוזק היין, כאן כל היינות הם בחוזק של 13.5%. באמתחת ההרצברגים ציון 89 שנתן רוגוב המנוח למרלו ספסייאל רזרב 2008 שלהם. מי צריך יותר מזה לקורות החיים שלו? אז מה טעמנו?

IMG_5249 IMG_5222

מלבק 2009 – זן ענב שבד"כ מוזכר בהקשר של ארגנטינה, אבל מסתבר שמקורו צרפתי לגמרי. חמצמצות דומיננטית, האופיינית – על פי מה שאני שומע, לענב זה. על פי יואל הוא מתאים במיוחד למאכלי בשר.

מרלו 2009 – מרלו שונה במקצת מן המרלו שאני מכיר. קליל יחסית, אבל עוקצני, חמצמץ ובועט. יין לא פשוט.

קברנה סוביניון 2009 – כבד מעט יותר וגם חמצמץ במהותו.

רזרב 2009 – בלנד של כל הענבים מן הכרם (40% קברנה סוביניון, 40% מרלו ו-20% מלבק). צבעו בהיר יחסית וטעמו מורכב, אבל עם אותה חמצמצות שניכרה בשאר היינות.

IMG_5247

לקראת עזיבתנו ראיתי את יואל מגניב למכר בקבוק קטן עם נוזל שקוף שאיננו מים. לצערי לא יצא לי לטעום, אבל סופר לי שמדובר בשנפס שמכינים משאריות הענבים לאחר הסחיטה והמעיכה. המשקה הוא בעצם הגרסא של ההרצברגים למארק דה בורגון וקרובי משפחתו.

ובשולי הדברים. כפי ששמתם לב, מתחילה להתפתח פה מגמה מדאיגה. שני ידידינו המבינים ביין לא מצליחים להגיע לאחרונה לאירועי יין ובמקום זאת שולחים אותי. לשלוח חובב בירות לאירועי יין זה כמו לשלוח את ולנטינה טרשקובה לטיסה בחלל – והמבין יבין. רוגוב המסכן מתהפך בקברו. 

פורסם בקטגוריה ביקורת, ביקורת יין, יקבים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

7 תגובות בנושא מיסיה הרצברג

  1. מאת עודד‏:

    או שהוא פשוט שמח על תלמיד חדש.

  2. מאת יובל‏:

    חבל שהיינות היו חמוצים. מעניין אם ככה הם או שאולי היו צריכים להתחדרר קצת כמו עוד המון יינות שבהם נפגשנו. תמונות של אשכולות ענבים תמיד עושות לי חשק לנטוע כרם ולגדל גפנים. Who knows??

  3. מאת עמוס‏:

    הי דני. גם אני הייתי בחגיגות שלהם והיה מקסים. אני מגיע לכל הטעימות שלהם כבר כמה שנים והם אחד היקבים החביבים עלי מאותן סיבות שאמרת: מגדלים את התוצרת שלהם לבד, עושים את העבודה בעצמם ולא דופקים מחירים בשמים ובייחוד שומרים על רמה גבוהה. את יואל אני לא כל כך מכיר, אבל את מקס אני פוגש הרבה גם בתערוכות יין ותמיד נעים ומעניין לדבר איתו.
    לגבי החמיצות, זו חומציות ברוכה של יין שמעידה על זה שהוא יכול להחזיק בבקבוק עוד הרבה שנים ובמקרה שלהם, איזה 5-7 לפחות. השנה אני הכי אהבתי את הקברנה שלהם, אבל יש לי פינה חמה בלב גם לרזרב שהוא מאד מיוחד. בפעם הבאה באמת תשלח לשם גם את אלה שמבינים ביין. כדאי.

  4. מאת דני‏:

    הי עמוס. אתה צודק כמובן ולכן ציינתי את החמצמצות ללא ציון טוב או רע. אני מכיר אישית מישהו שיצא משם עם ארגז מלבק כהשקעה לעתיד. נוסף לכך, אני מבין שאנשים רבים אוהבים את הטעם הזה עוד לפני ההתיישנות.

  5. מאת יואל‏:

    גם לי היה כיף לפגוש אותך אצל גיל, דני, ביחוד שהסטייקים באמת מעולים. כיף שבאת אלינו ליקב וכיף שכתבת את הכתבה הזאת. תודה!
    עמוס- כל מילה אמת בסלע! (-:

  6. מאת יובל‏:

    דני, אתה זוכר כמה עולה בקבוק של מלבק?

  7. מאת דני‏:

    לא זוכר, אבל ע"פ האתר של היקב: 85 ש"ח. קפוץ לשם לביקור אם אתה מזדמן לאזור. האופרציה יפה.
    http://herzbergwine.com/he/

השאר תגובה