מבשלות פרטיות בברלין ובסביבה. חלק א': ארמונות ובירות בפוטסדאם

IMG_3850

פריחת מבשלות הבירה הקטנות והפרטיות היא תופעה כלל עולמית המתרחשת בשנים האחרונות אפילו בארצות בעלות מסורת ארוכת שנים של ייצור בירה. המבשלות הקטנות מהוות קונטרה למונופולים הגדולים שהשתלטו על הענף. כפי שכתבתי בעבר, גם בגרמניה ניכרת מגמה זו.

ניצלתי ביקור עבודה קצר בברלין כדי לבדוק מספר מבשלות קטנות הפועלות בה ובסביבתה.

ביקרתי בכל מיני מבשלות – ממבשלה שישבה באחוזה גדולה המוגדרת כאתר מורשת עולמית ועד מבשלה של שניים וחצי דוודים בפינתו של שוק מקורה. השתתפתי גם בסיור יוצא דופן בחללים התת-קרקעיים של אחת המבשלות הגדולות ביותר שפעלה בברלין – סיור שהחל במבשלה פרטית פעילה, והסתיים בה.

רוב המבשלות נגישות מאוד באמצעות מערך התחבורה הציבורית המשובח של ברלין וסביבתה. לאחת המבשלות הגעתי ברגל תוך טיול ביער, אבל הייתי יכול להגיע עד לכניסה אליה גם באוטובוס.

IMG_3871

רוב הבירות שנתקלתי בהן היו דווקא מסוגים בוואריים – בהירות, כהות וחיטה ולא מסוגים צ'כיים, כפי שהיינו מצפים באזור גיאוגרפי זה. להפתעתי נתקלתי פה ושם גם בסטאוט ובאייל – סוגי בירה שכמעט ואינם מוכרים בגרמניה מחוץ לפאבים איריים. ברוב המקומות לא מציגים את חוזקה של הבירה. בשלנים ומוזגים ששאלתי הצביעו על כך שחוזקה של הבירה משתנה בגלל גורמים שונים. במקום מסוים חוזקה של הבירה נרשם בתפריט, אבל המוזגת סיפרה שהשנה בירה זו יצאה חלשה יותר.

חלק גדול מבתי הבירה מציעים מבחר גדול של מאכלים, אשר מתאימים ברובם לבירה. מדובר בד"כ באוכל גרמני טיפוסי שמגיע במנות ענקיות. חובבי הבשר ייהנו במיוחד במוסדות אלו, אבל בכל התפריטים ראיתי גם מנות צמחוניות.

מחירים. זו חוויה מתסכלת למדי לערוך סיור כזה כי אח"כ צריכים לחזור לישראל ולהתרגל מחדש למחירים הגבוהים. טווח המחירים שנתקלתי בו לשליש ליטר נע בין 1.65 יורו ל-2.60 (במקרה זה בירה עונתית שבד"כ עולה יותר). טווח המחירים לחצי ליטר נע בין 2.60 ל-3.70 יורו. עכשיו תכפילו בערך בחמש כדי לקבל את המחירים בש"ח ותבינו את התסכול. אלה היו מחירי הבירות בישראל בתחילת שנות ה-90!

IMG_3924 IMG_3827 IMG_3833 IMG_3838

אחרי שנרגענו נתחיל בסקירה. ביקורי התחיל בעיר פוטסדאם. עיר זו היתה משכנם המסורתי של מלכי פרוסיה והיא משמשת כיום עיר הבירה של מדינת המחוז ברנדנבורג. זוהי עיר מרתקת שניתן למצוא בה ובסביבתה 20 אגמים וכ-22 ארמונות וטירות. מסתבר שבעיר פועלות כרגע שלוש מבשלות עצמאיות. יש לזכור שפוטסדאם נמצאה עד 1990 במזרח גרמניה וכי העיר היפה שרואים כיום היתה בעבר עיר קומוניסטית אפרורית. שלוש המבשלות הפרטיות החלו לפעול בעיר במסגרת ההתעוררות שאירעה בה לאחר איחוד גרמניה. את הבירות של מבשלות אלו ניתן למצוא מחוץ להן רק בחנויות מתמחות ספורות ובפאבים מסוימים. 

 

IMG_3835

Krongut Bornstedt

הגעתי למלון במרכז העיר, הנחתי את הדברים והלכתי ברגל דרך פארק הארמונות המרהיב ועל פני ארמון סן-סוסי למבשלה. המבשלה ממוקמת באחוזה שמקורה עוד במאה ה-12 ושקיבלה את התואר אתר מורשת עולמית מן האו"ם. האחוזה בנויה בנוסח איטלקי עם חצר פנימית גדולה ובה טרקטורים עתיקים משופצים. יש בה גם מאפיה, פינת חי, פינת משחקים, גן בירה, מוזיאון דמויות בדיל וחנות יין יוקרתית. המבשלה פועלת במקום מ-1689, אבל בתקופה הקומוניסטית היתה הפסקה בפעילות. למבשלה מסעדה גדולה מאוד בחלל עתיק עם קישוטים מסורתיים. כל הבירות של המקום נקראות בירות בופאלו על שם הג'מוסים שפעם גדלו באחוזה. אחרי שהמלצרית הושיבה אותי הברמן שם לב שמדובר כנראה בחובב בירה והוא הביא להראות לי את בקבוקי הליטר ושני הליטר וכן את מבחר הכוסות. קיבלתי גם טעימה וכשביקשתי את החשבון הוא הביא לי חפיסת תחתיות. איש נחמד!

IMG_3863 IMG_3860

 

מה שתינו?

שתי בירות כרגע בהיצע ואת שתיהן טעמתי. נאמר לי שהחוזק של שתיהן נע סביב ה-5%. בד"כ יש גם בירת חיטה.

Helles – בירה בהירה בנוסח בווארי ולא מסוננת. ניחוח פירותי וטעם בהתאם. רעננה מאוד ועם מרירות קלה בסוף.

Dunkeles – בירה כהה, גם היא בנוסח בווארי. ניחוח קרמל חזק וטעמי קרמל חזקים מדי לטעמי. מרירות עדינה מאוד.

 

IMG_3858

מה אכלנו?

מתוך התפריט הגדול למדי לא התקשיתי לבחור במנת נקניקיות דם עם תפו"א צלויים וכרוב כבוש עם רוטב בירה כהה – מנה טיפוסית של בתי בירה. המנה היתה ענקית וטעימה מאוד.

http://www.krongut-bornstedt.de/level9_cms/index.php

 

IMG_3915

Braumanufaktur Forsthaus Templin

כפי ששמה רומז, המבשלה בבית היער טמפלין נמצאת ביער, אבל ניתן להגיע אליה באוטובוס מתחנת הרכבת של פוטסדאם. להפתעתי גיליתי שהיא יושבת מול המלון השני שבו שהיתי, רק שהמול הזה היה מצדו השני של אגם טמפלין. למרבה המזל ישנו במקום גשר רכבת עם שביל להולכי רגל וכך לאחר טיול נחמד של כשעה הגעתי אל המבשלה.

IMG_3919 IMG_3886

בית היער נבנה בשנת 1756 והמבשלה פועלת בו באופן מסחרי מ-2005. הבירה מיוצרת מחומרים אורגניים בלבד ועל כך גאוות המבשלים. מייצרים בה גם ליקרים ושנפסים מלתת. גם כאן ישנו חלל גדול ומעוצב בנוסח הישן. במקום היתה מלצרית חביבה ויעילה בעלת ראסטות עד הברכיים. וכשהגעתי ראיתי את עובדי המבשלה אוכלים את ארוחת הצהרים שלהם סביב אחד השולחנות. מלבדם רוב הלקוחות נראו כמו מקומיים שבאו לאכול צהרים.  

IMG_3897 IMG_3901

המחירים נמוכים במיוחד, כנראה בגלל המיקום המרוחק. מלבד העונתית, 1/3 עולה 2 יורו ו-1/2 בדיוק 3 יורו. תסכול כבר אמרנו?

מסתבר שבכל יום רביעי בשעה 19:00 עורכים במקום סיור חינמי במבשלה.

 

מה שתינו?

טעמתי את כל ארבע הבירות שבהיצע ואני יכול לדווח כבר עכשיו שכולן היו בירות איכותיות ובוגרות. משהו עובד היטב במבשלה הזאת חרף גילה הנמוך.

IMG_3889

Märzen – הפעם הראשונה שנתקלתי בבירה עונתית זו, שבאופן מסורתי יוצרה עם תוספת כשות על מנת לתת לה עמידות כשהחורף הקר הגיע לסיומו. בד"כ הן גם חזקות אלכוהולית. למען האמת, המרצן הזאת אינה חזקה במיוחד, ולטובה. יש לה ניחוח פירותי מריר שמקדים טעם פירותי חזק. מתיקות נעימה עם תסיסה עדינה. מרעננת מאוד. (5.5%)

Potsdamer Stange – בירה בהירה נדירה יחסית שמתאפיינת בכמות רבה של חמצן ולכן IMG_3904 בקצף עשיר ויציב מאוד. מגיעה בכוס צרה וארוכה ייחודית. היה לה ניחוח ממתק שלא זיהיתי. טעם פירותי מורכב שמזכיר בירות חיטה מוצלחות.

Lager – בעצם לאגר כהה בעל ניחוח פירותי בולט שהזכיר קצת גולדסטאר, אבל עדין יותר.

Pils – מקרה בוחן חשוב כי ידוע שרוב המבשלות הגדולות הפועלות באזור ברלין מייצרות פילסים עלובים למדי. כאן הבירה היתה עשירה בטעמים, מורכבת ונעימה מאוד לחיך. בניגוד לבירות רבות ממשפחתה כמעט ולא ניכרה בה מרירות. אחד הפילסים הטובים ביותר ששתיתי.

Biobier Brand – בינתיים הספקתי גם לטעום את שנפס הבירה שקניתי במבשלה. למען האמת זה רעיון לא רע להכין על הדרך שנפס מהלתת שבלאו הכי נמצאת במקום. אני שמח לדווח שמדובר בשנפס משובח למדי.(43%)

 

IMG_3907

מה אכלנו?

צלעות לבנות צלויות קרצו למרות תוספת סלט. הצלעות היו פריכות מבחוץ ורכות ועסיסיות מבפנים. הגיע איתן רוטב ברביקיו תעשייתי. למרות שהמנה היתה טעימה מאוד, הייתי צריך לבחור את אחת מן המנות שכוללות בירה.

http://www.braumanufaktur.de/

 

IMG_3955

Gasthausbrauerei Meierei im Neuen Garten

מקום מרהיב עין הממוקם בגן שליד ארמון צציליינהוף ועל שפת אגם יונגפרן. הבניין המרשים קיים משנת 1791. הוא ניזוק בהפצצות במלה"ע השניה ולאחר מכן הוחרם בידי הצבא הסובייטי. הוא נפתח מחדש רק לאחר שיפוץ ארוך ב-2003 ומאז גם פועלת בו המבשלה. בעל הבית הוא מבשל בירה מדופלם ובתור כזה הוא מקפיד לבשל מדי חודש-חודשיים בירה עונתית מיוחדת. ניחוח הלתת והכשות מכה מיד עם הכניסה. ליד הכניסה נמצאים שני מיכלי תסיסה מנחושת ממורקת וניתן היה לצפות בשני עובדים טורחים סביבם. המקום תיירותי יחסית בגלל מיקומו, אבל השירות נחמד והמחירים נוחים (1/3 – 2.10 יורו; ½ – 3.20). בחוץ ישנו גן בירה על שפת האגם. נראה כמו להיט בעונות הנוחות וכנראה עמוס למדי.

IMG_3973 IMG_3957

 

מה שתינו?

טעמתי את שלוש הבירות שהיו בהיצע.

Hell – ענברית לא מסוננת בעלת מרירות מתקתקה, אבל קצת חסרת ייחוד. מוצגת בתפריט כ"בירה שטעימה גם לנשים".(5.2%)

IMG_3961IMG_3965  IMG_3966

Solles Winterbock – בירת חורף עונתית חזקה יחסית שמבלה 3 חודשים בחבית. למען האמת הם היו אמורים להגיש מרצן, אבל המלצרית אמרה לי שהיא עדיין לא מוכנה ולכן ממשיכים להגיש בינתיים את בירת החורף. בירה כהה מאוד בעלת מרירות של קפה שחור ומתיקות מרומזת. מזכירה במרקמיה ובטעמיה סטאוט.(6.6%)

Dairy Red Ale – באורח מפתיע מאוד מייצרים כאן אייל אדמדם בסגנון אירי. למען האמת, מלבד חוזקה המתון יחסית, מזכירה בירה זו במאפייניה IPA ולכן לא היתה לגמרי לטעמי.(5.7%)

 

IMG_3963

מה אכלנו?

היות ובמסעדה האלגנטית של המלון אכלתי בערב שלפני מנת צלי אייל, החלטתי להזמין את המנה גם כאן כדי להשוות. הבשר היה נחמד, אם כי מעט יבש, כפי שקורה לעיתים קרובות עם צלי בשר ציד. סלט הכרוב האדום שהוגש ליד היה מיותר. היה עדיף אם היו מגישים במקומו את הכרוב האדום המבושל שמקובל בד"כ להגיש עם המנה. למנה אחרונה בחרתי מתפריט המיוחדים פודינג פטל עם קצפת, שהיה חביב.

http://www.meierei-potsdam.de/

 

שלוש המבשלות הפרטיות של פוטסדאם מספקות חוויה מרתקת לא רק לחובבי הבירה, אלא גם לחובבי האוכל והטיולים. הן ממוקמות בבתים ציוריים ובעלי היסטוריה עשירה. ניתן לשלב את הביקור בהן גם במסגרת של טיול בפארק ארמונות זה או אחר, או ביער. בקיצור, אם המסר עדיין לא עבר, פוטסדאם ומבשלותיה צריכות להיות על מפת הטיול של כל חובב בירה.

בפוסט הבא: מבשלות פרטיות בברלין ומסע למעמקי האדמה.

פורסם בקטגוריה ביקורת בירה, ביקורת מסעדה, בירה, גרמניה, מבשלות בירה, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

6 תגובות בנושא מבשלות פרטיות בברלין ובסביבה. חלק א': ארמונות ובירות בפוטסדאם

  1. מאת עודד‏:

    נראה נפלא. הבירות מעניינות מאד ומפתיע שהן לא רק בסגנון מקומי שמרני.

  2. מאת עינת‏:

    מדהים שתמיד אתה מסוגל לחזור לברלין וגרמניה בכלל ועדיין למצוא מקומות קטנים ומיוחדים ולהנות מהם! מחכה לכתבה הבאה בשקיקה והזלת ריר

  3. מאת דני‏:

    אכן, לאחר 18 ביקורים נותר עדיין הרבה מאוד לגלות בברלין.

  4. מאת יובל‏:

    נראה מדהים. הבירות והאוכל עושות חשק אדיר להגיע לאזור ולטעום מהכל. אז אגיד את זה עוד פעם… מתי עושים טיול בלוגרים? אולי ספטמבר בברלין? מחכה לפוסט הבא בקוצר רוח…

  5. מאת רקפת‏:

    עקבנו אחריך עד לטמפלין.
    הבירות נפלאות. התפריט המיוחד לכבוד עונת האספרגוס הלבן היה מדהים.
    השירות חייכני ויש תפריטים באנגלית למתקשים בשפה המקומית.
    שמעתי בעצתך ולקחתי את רגל החזיר שמבושלת בבירה והיא היתה נהדרת!!!

    תודה על ההמלצות

  6. מאת דני‏:

    כל הכבוד על המאמץ להגיע למקום שאינו בדיוק על נתיבי התיירות הרגילים. שמח שהוא הצדיק את המאמץ. אני די מתגעגע לשם – בעיקר לאור גזרות הבירה של ממשלתנו.

השאר תגובה