שבוע הבירה 2011 – Showdown

IMG_2641

בהמשך לאירוע ההשקה של שבוע בירה 2011 הוזמנו להשתתף באחת הסדנאות בנושא בירה שנערכו במרכז האירועים של כפר המכביה ובתערוכת הבירה הגדולה שבעקבות הכנס. אחרי אירוע ההשקה המרשים, שאותו החמצתי בגלל שנאלצתי לסבול בבר האויסטרים של קה-דה-ווה, האם האירוע עצמו ענה על הציפיות?

 

הסדנאות

הודות לכך שהגעתי מוקדם יחסית הצלחתי להיכנס אל סדנא נוספת וכך הרווחתי מן ההפקר. הסדנאות פנו בייחוד לקהל המקצועי וכללו סדנאות מקצועיות, כמו פגמים בבירה וחשיבות המים בייצור הבירה. היות ואותי מעניין בייחוד הפן הבינלאומי-תרבותי של התעשייה, השתתפתי בשתי סדנאות שעסקו בבירות לאומיות.

IMG_2670 IMG_2648

צ'כיה: ערש הפילזנר והבירות המודרניות – טעימת נושא – את ההרצאה העביר המהנדס יוזף טולר, אשר עבד שנים רבות כברומאסטר במבשלת באדוייזר ומשמש כיום יועץ למבשלות. הוא סיפר על המגמות השונות בתעשיית הבירה הצ'כית מאז התפרקות הגוש הקומוניסטי. כנראה שהמגמה הבולטת ביותר היתה העליה החדה בייצוא בירה צ'כית ומתן רשיונות לייצור מותגים צ'כיים מחוץ לצ'כיה. הדוגמה הבולטת לכך היא חברת באדווייזר האמריקאית. מסתבר שגם תעשייה עתיקה ומפוארת זו עומדת כיום על צומת דרכים, לאחר שבעקבות מיזוגים והשתלטויות התעשייה הפכה לעסק ענק ואנונימי. הדבר ניכר בין השאר בירידה בייצוא בשנים האחרונות.

במהלך ההרצאה טעמנו מן הבירות הבאות: Budweiser Budvar, Krusovice, Kozel ו-Bakalar. כמו שקורה לי לעיתים עם בירות צ'כיות, חלקן היו מימיות מדי לטעמי – תוצאה טבעית של אחוז אלכוהול נמוך יחסית (3.7-4%). יחד עם זאת, אהבתי את הקוזל הכהה.

IMG_2665 IMG_2663

בלגיה: סגנונות רבים לה – טעימת נושא – למרות שאינני מצליח להתחבר אל חלק ניכר מן הבירות הבלגיות, תרבות הבירה הבלגית מרתקת אותי ולכן היה זה רק טבעי שאגיע לסדנא זו. מארגני האירוע הצליחו להביא כמרצה את חבייר ואן הונזברוק ממבשלת קסטיל המפורסמת. מסתבר שהוא דור שביעי ליצרני בירה ושאביו נטל את ניהול מבשלת קסטיל בשנות ה-70. באותה תקופה נמצאה תעשיית הבירה הבלגית בדעיכה ואביו הבין – כמו יצרני בירה נוספים – שרק ייצור בירות בסגנונות ייחודיים יציל את המצב.

IMG_2672

בין השאר, הם החלו לייצר בירת למביק. בגלל שהמבשלה נמצאת מחוץ לבריסל, היה קשה להשיג אישור לבשל את הבירה המיוחדת הזאת מחוץ לבריסל. 

מסתבר שלמרות שתעשיית הבירה הבלגית אכן ניצלה הודות לחזרה אל הסגנונות העתיקים הייחודיים, כיום ישנה ירידה בצריכת הבירה במדינה. יחד עם זאת, מתברר שיותר נשים שותות כיום בירה ושהצעירים שותים אמנם פחות, אבל דורשים בירות איכותיות.

למרות שהובטחו בתוכנית 5 בירות לטעימה קיבלנו רק 3. טעמנו קסטיל בלונד, סינט ברנרדוס ויט וסינט לואיס קריק. אין ספק שהבירות מעניינות מאוד, אבל לא אהבתי אותן. הקריק – סוג בירה הכוללת רכז דובדבנים – היתה אפילו איומה לטעמי.

 

תערוכת הבירה

התערוכה היתה אירוע מוזר. אנחנו מברכים על כל אירוע בירה איכותי הנערך בישראל, אבל התחושה שלנו היתה של החמצה. כמות המציגים היתה קטנה יחסית והדוכן של אביר אמנם עמד במקומו, אבל היה נטוש.

IMG_2674

בין היצרנים הישראלים ראינו את ג'מס, הגולן, מלכה, נגב, פאבו ושפירא. למרות שאורי שגיא מאלכסנדר, עופר רונן מרונן ואוהד אילון מעמק האלה נצפו בשטח, לא מצאנו דוכנים שלהם, וחבל.

מותגים זרים שהופיעו בדוכנים היו ארדינגר, דובל, דליריום, סינט ברנרדוס, קרומבאכר ועוד.

טעמנו את הבירות הבאות:

שפירא סטאוט – סטאוט יוצא דופן בכך שהוא עשוי משיבולת השועל. בירה מצוינת לסגנון, עם טעמי קפה ושוקולד מודגשים.

שפירא PA – אייל מתקתק ומרענן מאוד. בינתיים כל הכבוד לשפירא.

IMG_2685 IMG_2677

ג'מס סטאוט – דני אהב את טעמיה העדינים והמאוזנים לדעתו, אבל עודד התאכזב.

ג'מס פילס – בירה בסגנון גרמני עכור. איזון טוב בין מרירות ופירותיות.

מלכה סטאוט – סטאוט מריר מאוד שהזכיר מאוד גינס. עודד חובב הגינס אהב אותה כמובן ודני עיקם את פרצופו.

מלכה אדמונית – בירה שבין אייל אנגלי כהה וענברית בלגית מבחינת סגנון. קצת מרירה מדי לטעמו של דני. עודד חשב שהיה לה ריח מוזר משום שבדרך כלל היא מוצלחת מאד.

Liefmans – לסיום חיפשנו בירה לא ידועה ומעניינת. דני הציע את הבירה הזאת ולא שם לב כי מדובר בבירה מסוג קריק. מי שקרא בעיון את הפרק הקודם יודע עכשיו שמדובר בבירה עם רכז דובדבנים. למרות שקיבלנו את הבירה מהחבית, היא מגיעה גם בבקבוק מהודר דמוי בקבוק שמפניה. היינו שלושה עם כוס אחת של ליפמנס ושלושתנו הזדעזענו. ענבל ועודד אמרו שהטעם מזכיר להם קולה שהשרו בתוכה מסטיק. הם אף חידדו את הזיכרון בציינם את המותג Hubba Bubba.

ברחנו כל עוד נפשנו בנו אל ג'מס בפתח תקוה כדי לאכול משהו, אבל זה כבר סיפור אחר, שלא נספר עקב תקרית עם מלצר מסתחבק מדי – רעה ידועה במחוזות מלצרותנו.

בהזדמנות  זו אני רוצה להתנצל לפני עודד וענבל על הבחירה האיומה. כמו כן, תודה לענבל על האירוח, החברה והטיפול המסור בבעיות המשמעת שלנו.

IMG_2652

פורסם בקטגוריה אלכוהול, ביקורת, ביקורת אירוע, ביקורת בירה, בירה, בלגיה, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

2 תגובות בנושא שבוע הבירה 2011 – Showdown

  1. מאת יובל‏:

    נו, מי זכה? מי זכה? הרי הייתה תחרות, וחלק מכתבי שפונדרה לא יכלו להגיע. לא שזה באמת משנה, למה אני לא מוותר על הפיינט גינס שלי תמורת שום בירה אחרת.

השאר תגובה