עושים שוק. שווקי חג המולד באירופה

PC271288 

  שוק חג המולד בקו'דם בברלין

תקופת חג המולד היא אחת התקופות היפות ביותר באירופה. אמנם מזג האויר קודר והימים קצרים, אבל את האפרוריות מאירים שווקי חג המולד הססגוניים. הנוסעים לאירופה מוזמנים לכוון את נסיעותיהם לעונה זאת.

פתיחתם של שווקי חג המולד מסמנת במדינות רבות באירופה את התקרבותו של חג המולד – הפסח של הנוצרים מבחינת חשיבותו. השווקים נפתחים בד"כ חודש בדיוק מערב החג, כלומר בסביבות ה-24 בנובמבר. חלקם נסגרים עם בוא החג, אבל בשנים האחרונות רבים הבינו את הפוטנציאל העסקי שלהם ולכן יש שווקים שנשארים פתוחים עד ראש השנה. שוק חג מולד טיפוסי מוקם בד"כ בכיכר מרכזית או במדרחוב והוא מורכב משורות של דוכנים המוכרים סחורה שונה הקשורה יותר או פחות לחג. השווקים תמיד מקושטים בקישוטים האופייניים של חג המולד והם מהווים חגיגה לעיניים. בין השווקים השונים ישנם הבדלים דקים, המשקפים תרבות מקומית, מנהגים מקומיים, אופי מקומי ומוצרים ייחודיים לאזור – כולל מוצרי מזון.

PC191134

  שוק חג המולד בפראג

בשטרסבורג, למשל, ניתן לקנות מעדני כבד אווז בשוק חג המולד. בפרייבורג שבדרום-מערב גרמניה יש מעדן דמוי סופגניה הידוע בשמות Striiwili, Sträuble, Striebli, Strieble, Strübli, Strauben. בפראג הלהיט המרכזי הוא מאפה דמוי טבעת גדולה בשם Trdelník ובברלין ישנם דוכנים של מלפפונים חמוצים ממחוז השפרוואלד.  אם כן, סיור בשוק חג מולד יכול להיות חוויה קולינרית מרתקת ומשביעה מאוד.

PC191136

  הכנת Trdelnik בשוק של פראג

PC201151

  תחנה ראשונה: כאן מתחממים לפני שמתחילים את הסיור. דוכן יין חם בברלין

אז מה עושים בשוק חג המולד מלבד רכישת מזכרות מצועצעות ומוצרי ניו-אייג'? דבר ראשון, השווקים פתוחים בחודשים נובמבר-בדצמבר, ובאירופה אלו שני חודשים קרים. לכן צריכים להתחמם לפני שמתחילים את הסיור בשוק. כאן יסייע לנו מכנה המשותף לכל שווקי חג המולד: היין האדום החם. בגרמניה ובאלזס קוראים לו Glühwein, בצרפת vin chaud ובצ'כיה Svařené víno. מדובר ביין אדום שמחומם בעדינות עם תבלינים שונים. בד"כ מקבלים אותו בספל זכוכית או חרס. בימים כתיקונם המשקה הזה אינו מרשים במיוחד, אבל בחוץ בחורף אין משקה נפלא ומחמם כמוהו (חוץ משוקו חם). שלג משפר את המשקה אף יותר. למרבה הפלא, אין צורך בתואר באלכימיה כדי להכין יין חם בבית.

יין חם

בקבוק יין אדום יבש

חצי לימון חתוך לפרוסות דקות

2 מקלות קינמון

3 ציפורן

3 כפות סוכר

קמצוץ הל טחון (אופציונלי)

יש לשים לב שבשום שלב אסור ליין לרתוח. כמו כן, איכות היין משפיעה על איכות התוצר הסופי, אבל אני מתאר לעצמי שלא נרצה להשתמש בבקבוק סינט אמיליון גראנד קרו 2004 במתכון הזה. מחממים את היין בסיר ומוסיפים את כל שאר המרכיבים. ממשיכים לחמם תוך בחישה כ-5 דקות. מכבים את האש ומניחים לפחות לשעה כדי שהטעמים יתפתחו. לפני ההגשה מחממים שוב באותה צורה ומגישים חם מאוד. אם שותים בבית, לפני השתיה רצוי להכניס את הראש והידיים לפריזר.

PC242759

  דוכן יין חם בעיירה לאוף על הפגניץ שבפרנקוניה

PC302932

  דוכן למכירת משקאות אלכוהוליים על בסיס דבש בברלין. מומלץ להצטייד באדוויל

ברוב שווקי חג המולד ניתן למצוא משקאות אלכוהוליים מעניינים נוספים, ביניהם כאלו שפותחו כנראה ע"י NASA בתור דלק טילים. דלק אחד ידוע בשמות Ochsenblutt (דם שוורים) ו-Wikingerblutt (דם ויקינגים) ולמרבה הפלא מכינים אותו דוקא מיין לבן חם ודבש. הריני שמח לדווח בזאת על כאב ראש מרשים שנרשם לאחר שתיית כוס ממנו. חומר גרוע יותר נקרא Feuerzangebowle (קערת לשון אש) ומכינים אותו מתערובת של יין אדום חם מתובל שלתוכו מתיכים גוש סוכר באמצעות רום בוער. אפקט הבערה של הסוכר והרום מעניק למשקה את שמו ומובטח שהכנתו על שולחן במסיבה תעצור את כל הפעילות מסביב. אני שמח לדווח כי מהדבר הזה קיבלתי כאב ראש גרוע אף יותר. אי לכך ובהתאם לזאת אחסוך מן הקוראים היקרים מתכונים למשקאות הללו. עוד יאשימו אותי בהפצת נשק להשמדה המונית.

בכל מקרה, לעדיני הנפש ולפחדנים מומלץ להסתפק בשוקו עם תוספת אלכוהול.

PC271311

  גרילאית בברלין

אחרי שהתחממנו מעט צריכים לאכול משהו. להנאת אוכלי הבשר מגישים בשווקי חג המולד מאכלי בשר טעימים רבים. תמיד יימצא בשטח דוכן גריל כלשהו עם מבחר נקניקיות וסטייקים. הנקניקיות בד"כ יישקפו את הסוג האופייני לאזור בו נמצא השוק ורצוי לשים לב לכך. בצ'כיה יימצא תמיד דוכן שיציע לחמניות עם שינקין פראג. את חתיכות השינקין צולים בד"כ על אש פתוחה בקרבת מקום ומומלץ להתבונן בתהליך לפני האכילה ואחריה. בעצם ניתן לבלות יום שלם ליד מתקן הצלייה המהפנט הזה.

PC191142

  בפראג יש להזמין מקומות מראש ליד המתקן הזה

PC271302

  כשמו כן הוא: בית תפוחי האדמה, כולל עם נקניק מעושן

תמיד יימצא בשוק חג המולד דוכן שיציע מאכלי תפו"א שונים. בגרמניה ישנו כמעט בכל מקום דוכן המגיש לביבות תפו"א נהדרות, שגם הן ידועות בשמות שונים ע"פ הדיאלקט המקומי:Kartoffelpuffer, Erdäpfelpuffer, Reibekuchen, Reiberdatschi, Reibeplätzchen .Kartoffelpfannkuchen. לא פשוט.

את הלביבות ניתן לקבל עם תוספת של שמנת חמוצה או עם מחית תפוחי עץ. שתי התוספות מומלצות מאוד. ישנו גם סוג של מאפה מתקתק שעשוי מבצק תפו"א, ולא ברור אם הוא שייך לקטגורית האוכל או לקטגורית המתוקים. אני לא התרשמתי ממנו.

דוכנים אחרים מגישים תבשילי חורף חמים ומשביעים מהמיטב של המטבח המקומי המסורתי. מי שממש ירצה לא יתקשה למצוא ברוב השווקים גם דוכן או שניים של מוקפץ אסייאתי. 

PC271308

  תבשילי כרוב חמוש, שופפנודל, נקניקיות וכד'. כאן לא נשארים רעבים

PC232663

  לא טעים. סוגים שונים של עוגיות חג מולד בשוק של נירנברג, כולל בקופסאות פח מהודרות

אחרי ששבענו הגיע הזמן למשהו מתוק וכאן יש בעיה חמורה. המבחר עצום וכולל כמות אדירה של מתוקים מכל הסוגים וכל המינים. נתחיל מהלא-מומלצים. ישנה משפחה שלמה של עוגות ומאפי חג מולד שתיבולם העשיר כולל ג'ינג'ר ודבש. את העוגיות האלו מעצבים לעיתים בצורות שונות עם כיתובים משעשעים יותר או פחות, אבל הכיתובים אינם מצילים את טעמן. הדבר הקרוב ביותר לעוגיות חג מולד בקולינריה שלנו הן עוגיות דבש. בת המשפחה המזעזעת ביותר במשפחת עוגיות חג המולד היא עוגית הלבקוכן (Lebkuchen) שמוצאה ממחוז פרנקוניה בבוואריה. למרות שבמקרים רבים מדובר במוצר יוקרתי המגיע בקופסאות פח מהודרות, כל המאמץ הכרוך באריזתן לא פוטר אותן מטעמו הנורא של הדבש והג'ינג'ר. במילה אחת: לא.

PC232633

  לחמי פירות שונים ופיצוחים מסוכרים

דומים אך לא זהים הם לחמי הפירות. ישנם סגנונות שונים והם נראים יפים מאוד, אבל בסופו של דבר טעמם מזכיר קצת את עוגיות חג המולד. מעל לחמי הפירות בסולם הטעים נמצאים הפירות המסוכרים והפירות המצופים בשוקולד. בגרמניה הם עשויים להיות בין הבסדר לבסדר-פלוס ובצרפת הם יהיו נחמדים מאוד. הנציג הבולט במשפחה זו הוא התפוח האדום על מקל. קשה לעמוד בפניו אבל אחרי נגיסה אחת מבינים שבפנים יש עדיין תפוח. הפירות המצופים בשוקולד בד"כ טעימים מאוד.

PC201160

  דוכן פירות מצופים בשוקולד בשוק של דרזדן

PC271292

  מוכר? מיני סופגניות

לאט לאט אנחנו מגיעים ללהיטים האמיתיים. ביניהם סופגניות או דמויי סופגניות המגיעים במבחר טעמים וצורות. מהסופגניה העגולה הזהה לסופגניה שלנו ועד לאותו שטריבלי שהזכרתי קודם, אותו מכינים ע"י הזלפה איטית של בצק סופגניות דליל אל תוך שמן טיגון, כך שבפנים נוצר מעין קן מטוגן. כדאי להימנע מהסופגניות במילוי ריבת שזיפים. זו ריבה שנוטה להיות מרירה. דוכנים רבים מציעים מבצעים שונים של סופגניות וכדאי לשים לב לכך. פעם בשטרסבורג הציעו 5 סופגניות תמורת 4 פרנק. כעבור שעה לא נותר מהן שריד וזכר. זאת היתה עבודה מלוכלכת, אבל מישהו צריך היה לעשות אותה.

PC221239

  למעלה כיכר שטולן בצועה ולמטה משולשי מאפה מתוק עשוי מבצק תפו"א

ממדינת המחוז סקסוניה מגיע מאפה מופלא בשם שטולן. המאפה כ"כ מופלא עד שהעליתי בעבר מתכון שלו. השטולן קיים במגוון סגנונות ואחד המוצלחים ביותר הוא זה שכולל ליבת מרציפן. בשווקי חג המולד בצרפת ניתן למצוא מבחר מאפים שניתן למצוא גם בשאר השנה. כולם מומלצים, אך זכור לי לטובה במיוחד מאפה תפוחים שקניתי פעם בשוק בנורמנדי. מישהו הכין את בצק העלים שלו עם הרבה מאוד חמאה טובה והבצק פשוט נמס בפה. למרות האטרקציות הנוספות באותו שוק לא עמדתי בפיתוי וקניתי מאפה נוסף.

בצרפת נתקלתי גם בעוגיות קוקוס משובחות. כן כן, אותן יציקות שאוכלים אצלנו בפסח, רק טעימות יותר. בצרפת מכינים אותן במספר סגנונות והעוגיה הטובה ביותר שטעמתי נעשתה עם ליקר קסיס והיתה בעלת צבע סגול מוזר.

Crembos

  קרמבואים

הפסגה הקולינרית המפתיעה של שווקי חג המולד הם למרבה הפלא הקרמבואים. כן, אותו קרמבו עם ציפוי שוקולד סתמי, מילוי קצפת מצ'רנוביל ועוגיה רטובה הגיע באירופה לדרגות הגבוהות ביותר של האבולוציה. גם כאן המגוון גדול ואני התרשמתי במיוחד מהסוגים שעשויים משוקולד לבן. אחד המוצלחים שטעמתי היה מצופה בשוקולד לבן ובתוכו היה קרם קוקוס. בד"כ קשה למצוא את הקרמבואים האלה מחוץ לשווקי חג המולד ולירידים, לכן יש לנצל את ההזדמנות במלואה.

את הביקור בשוק חג המולד נסיים בכוס נוספת של יין חם. בשלב זה הלילה כבר ירד קרוב לודאי ואנחנו מתכוננים לשוב לבסיס. אין כמו כוס יין חם לסדר אותנו לפני המסע הביתה ולפני המיטה. ואם הצטיידנו בקופסת אדוויל, אפשר להעיז ולנסות את אחד המשקאות האחרים. רצוי רק לא לעשן לאחר מכן.

PC232691

  שוק חג המולד המפורסם של נירנברג בלילה

 

פורסם בקטגוריה אלכוהול, ביקורת, ביקורת אירוע, גרמניה, יין, מדינות, מדריכים, עוגה, עוגיות, פירות, צרפת, שווקים, שוקולד, עם התגים , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

9 תגובות בנושא עושים שוק. שווקי חג המולד באירופה

  1. מאת נעמה פלד‏:

    מכל התמונות, המקסימות באמת, שבתה אותי זו עם הסופגניות הקטנטנות. בניגוד לרוב האנשים שטיגון הופך להם את הבטן, לי הוא פותח את הקיבה.

    רשומה נהדרת!

  2. מאת יובל‏:

    קרמבו זה קינוח כל כך נהדר. הכי הרבה שהצלחתי לאכול רצוף זה 4. מתי מישהו יקח יוזמה פה בארץ ויתחיל להכין קרמבואים טובים כמו באירופה?

  3. מאת עינת‏:

    שמת את הכתבה בזמן. רק עכשיו תגיד לחורף שכבר הגיע הזמן לבוא.

    בא לי יין חם, אבל יש לי שתי שאלות:
    1- אם לא כדאי להשתמש ביין גרוע וגם לא ביין מעולה, איזה כדאי? יש לך המלצה?

    2- מה קורה אם מכינים את היין חם, לא שותים את הכל- מקררים ומחממים שוב בשעת צרה, הוא ישרוד?

  4. מאת עודד‏:

    אך… צ'רנוביל… ילדות קסומה.
    נהדר! עשית לי חשק לשלג. וליין חם מתובל. בכל מיני ירידים באירופה היין הזה נמכר בלילות לא רק בתקופת החגים וריחו נישא למרחק מספר רחובות מהיריד.

    יובל, זה רעיון נהדר, אבל החורף פה כל כך קצר, שצריך יהיה להשקיע בקירור רציני של העסק.

  5. מאת דני‏:

    נעמה, טוב לשמוע. אם כך, גם הלביבות ושאר סוגי הסופגניות יטעמו לחיכך.
    עינת, שאלת שאלות קשות אך קלות:
    1) כל יין אדום רגיל יעשה את העבודה, אבל לא מומלץ להשתמש ביין של כרמל ותשבי;-)
    2) למען האמת, בארצות הנ"ל מוכרים יין מתובל מראש שצריך רק לחמם והוא מגיע ב…קרטון כמו של חלב עמיד. טעמו לא משהו, אבל זה עונה על שאלתך השניה: כן, ניתן להכין מראש ולחמם שוב ושוב, רק לא להרתיח.

  6. מאת יובל‏:

    עינת, אם את רוצה אני יכול לתת לך רשימה ארוכה של יינות שעדיף לא להשתמש בהם, אבל אני אחסוך לשאר הקוראים את המגילה. יש אפילו יינות מיובאים שבהחלט יעמדו במשימה, אבל אם את רוצה משהו כחול לבן אז אני ממליץ על הכנען אדום של דלתון. יין מעולה לשתיה, לא יקר בכלל ואני בטוח שגם יהיה טוב בתור יין חם.

  7. מאת עינת‏:

    תודה דני, תודה יובל, מקווה לנסות בקרוב.

  8. מאת נעמי‏:

    כתבה מקסימה! ממש עושה חשק לקום ולנסוע לאיזה מקום אירופי וקר לקראת חג המולד.

  9. מאת נאוה‏:

    יין חם…..הם לא יכולים לשתות יין בטמפרטורת החדר כמו בני אדם…

השאר תגובה