רק חמש דקות מה-Mall: שוק הדגים של וושינגטון

Fish Market2_2

טוב, לא חמש דקות אלא קרוב יותר לרבע שעה. בכל זאת, אחת האטרקציות המעניינות והפחות ידועות של בירת ארה"ב מהווה חלון אל תרבות האוכל הימי של צפון החוף המזרחי, ובמיוחד של מפרץ צ'סאפיק. כך למדתי לתבל אויסטרים בטבסקו.

לפני מספר שנים ביליתי שנה בבירת ארה"ב. לפני שנסעתי פתחתי את מדריך ה"כוכב הבודד" וקראתי, בין השאר, שמדרום למרכז העיר, על שפת נהר הפוטומאק, ישנו שוק דגים ופירות-ים מעניין. זה היה אחד המקומות הראשונים שניגשתי לבדוק כשהגעתי לעיר. מצאתי שוק דגים לא ציורי במיוחד, אבל עמוס בכל טוב, כולל דוכנים לממכר מזון מהיר וטרי מהים.

Fish Market2

  סרטנים מאודים. מלמטה: לובסטרים, סרטני מים מתוקים ושרימפסים קלופים

אם אתם נמצאים באזור ה-Mall, הדרך הטובה ביותר להגיע לשם היא לרדת דרומה ב-12th Street SW (שימו לב ל-SW=southwest! אחרת אתם עלולים למצוא את עצמכם רחוק מאוד משם).. לקראת סוף הרחוב ישנה מנהרה וכשיוצאים ממנה השוק נמצא ממול מעבר לכביש. בימים חמים אפשר להריח את השוק הרבה לפני שרואים אותו.

השוק מסודר בצורת "ח" על מזח שצף בעצם על הנהר וקל מאוד להתמצא בו. אחד היתרונות של השוק היא העובדה שכמעט כל המבקרים בו הם מקומיים. משום מה מעולם לא נתקלתי שם בתיירים, למרות הקרבה לאטרקציות תיירותיות רבות. רוב הלקוחות הם אנשים "קשי יום" – בעיקר ממוצא היספני ושחורים. רבים מגיעים כדי לקנות כמויות גדולות של סחורה עבור משפחותיהם מרובות הילדים (או שהם סתם אנשים מאוד רעבים). מדי פעם מגיעים לשם גם משתתפי קורס בישול כזה או אחר כדי לקנות מוצרים טריים עבור השיעור שלהם. המוכרים בשוק ידידותיים, אם כי לפעמים קשה מעט להבין את האנגלית שלהם.

Fish Market1

  בשורה העליונה מבחר שרימפסים ומתחתיה פילטים שונים ופירות ים אחרים. הקופסאות

  העגולות  מכילות  בשר סרטנים כחולים המשמש להכנת קציצות סרטן

Fish Market6

  דוכן סרטנים כחולים חיים. שימו לב לכפפות של המוכרים

אז איזה דברים מעניינים אפשר למצוא בשוק? בראש ובראשונה סרטנים כחולים שהם בעצם החיה הלאומית של מדינת מרילנד. כמעט כל הסחורה מגיעה חיה ובועטת מספינות דיג ששטות במפרץ צ'סאפיק, וכך היא גם נמכרת. חלק מהסרטנים הולכים ישר לדוכן גדול שבנוי כמתקן אידוי וניתן לראות איך הם משנים במהירות את צבעם לאדום. בדוכן זה אפשר אם כך לקנות את הסרטנים כשהם כבר מבושלים ולכן פחות נוטים לצבוט.

Blue Crabs

  סרטנים כחולים מאודים ומוכנים לאכילה

צורות ההכנה העיקריות של הסרטנים הן אידוי וקציצות הידועות בשם Crabcake.

ישנו בשוק גם מבחר יפה של דגים מהאוקיאנוס האטלנטי, כמו הדקר (Grouper) האטלנטי. בהתחלה חשבתי שמבטאים את שמו "גראופר", אבל אחרי שחברה אמריקאית התפוצצה מצחוק כששמעה אותי התחלתי לקרוא לדג בשמו הנכון: גרופר. ניתן להשיג שם גם בשר דג חרב, בשר כריש ועוד מבחר גדול של דגים שאין לי מושג מה שמם העברי. דג המים המתוקים היחיד שמצאתי היה השפמנון – דג שמראהו החיצוני לא מעורר תיאבון, ולמרבה ההפתעה גם טעמו. למרות מעלותיו המעטות, הדג הזה פופולרי מאוד בארה"ב ובייחוד בדרום, שם נוהגים לחרוך אותו מעט על הגריל או במחבת.

Fish Market7

  חלק ממבחר הדגים

Fish Market13

  הנוסע השמיני

מוצר מעניין מאוד שמגיע קפוא ונמכר מופשר הם רגליים של סרטן שלג (Snow Crab) ושל סרטן המלך (King Crab). אלה שני סרטנים ענקיים שחיים במים הקרים של קנדה ואלסקה. רק בשר הרגליים שלהם נחשב ראוי למאכל ולכן מיד לאחר הציד מפרידים מהגוף את החלק שנושא את הרגליים ומקפיאים אותו. הרגליים האלה תמיד הזכירו לי את היצור שהיה נדבק לפרצופים של אנשים ב"נוסע השמיני", אבל מדובר בבשר טעים להפליא שאפילו קל יחסית להוציא אותו מהשריון לאחר צליה קלה בתנור.

Fish Market10

  סוגים של סרטנים.  במרכז סרטנים כחולים צעירים – מעדן מפורסם במרילנד

המולים, לעומת זאת, מגיעים טריים מהאזור בשקיות רשת, אבל מתסכלים בגלל כמות החול שנמצאת בתוכם ושאי אפשר לנקות לפני הבישול. חוץ מזה הם מאוד (טפו) טעימים (טפו). רק לאחרונה סיפר לי ימאי גרמני מנוסה שהדרך להיפטר מהחול היא להכניס אותם לדלי עם מים למשך יומיים-שלושה. לא ניסיתי זאת, אבל כנראה כך זה עובד.

פעם קניתי במחיר סביר לובסטרים חיים מהאקווריום והכנתי אותם עם בן דודי שי. הם היו טעימים מאוד, אבל היות ולא היה לנו ציוד כריה, עבודות עפר וחפירה, נתקלנו בקשיים מסוימים במהלך האכילה. המטבח נראה לאחר מכן כמו שטח אש.

Oysters3

  אויסטרים טריים על המזח

אחד המוצרים הנחמדים ביותר שניתן לקנות בשוק ואף לאכול במקום הם אויסטרים. בדוכן המזון המהיר שנמצא בפינה הימנית העליונה של ה"ח" ניתן להזמין צלחת חד-פעמית ועליה אויסטרים מצוינים תמורת סכום הגיוני מאוד. הם מגיעים עם פרוסת לימון, אבל להפתעתי שמתי לב שההיספנים נוהגים לזלוף על הרכיכות גם מעט טבסקו. ניסיתי את זה ולא התלהבתי, אבל חובבי הקריף אולי יימצאו עניין ברעיון. ליד הדוכן אין מקומות ישיבה ורוב האנשים אוכלים שם בעמידה לפני שהם ממשיכים לענייניהם. הטריק הוא ללכת עם הפלטה מדרום ל"ח" ולשבת שם על מזח העץ מול הנהר, לאכול את האויסטרים ולראות את המסוקים הנשיאותיים חולפים בגובה נמוך מעל הנהר. אח, ריח הניצחון…

Porgy&Squid

  שני חברים שהגיעו יחד מהשוק

במקום הספד

ואם כבר מדברים על דגים ופירות ים, מדרום ל-Mall אבל יותר מערבה וסמוך למפקדת NASA שכן ביסטרו אמריקאי בן כ-50 שנה עם פירות ים מופלאים. שמו היה Market Inn וקיומו היה ידוע בעיקר לעובדי הממשלה של הסביבה, אשר היו מגיעים אליו לצהרים, ל-Happy hour ולארוחת ערב. כל המלצרים במקום היו בני 40+ ולעיתים ניגן שם על הפסנתר איש שחור מבוגר, אשר נענה בשמחה לבקשות מהקהל.  לאוירת המקום הוסיפו רהיטי העץ הכבדים, ריפוד הקטיפה האדום וציורי הנשים האירוטיים על הקירות.

היינו מרבים להגיע למקום ביום שישי אחה"צ ל-Happy hour כדי לסגור יפה את השבוע.  המחירים הרגילים במסעדה היו גבוהים למדי, אבל בשעות אלו ניתן היה לקבל מרגריטות, מרטינים ומספר מנות במחירים מוזלים במיוחד. מי שהגיע מוקדם והזמין משקאות יכל גם ליהנות מכנפי עוף חריפות נהדרות עם אורז – בחינם. בכל מקרה, במוקד האירועים היו מנות פירות הים. המסעדה היתה ידועה במיוחד בקציצות הסרטן הכחול תוצרת בית , שאף ניתן היה לקנות במקום ולקחת הביתה. מנה מפורסמת נוספת היה מרק הלובסטר המוקרם (Lobster Bisque), אשר הגיע תמיד עם קרקרים בצד ועם בקבוקון של שרי לתיבול. פעם הציעו שם מנת טעימות מרקי פירות ים מוקרמים – סוג מאכל שאמריקאים מומחים בו. והזמנתי מרק מולים עם בייקון, מרק לובסטר ומרק צב ים ירקרק. אני מודה שהאחרון לא היה מוצלח במיוחד, אבל לפחות ככה עשיתי V נוסף ברשימה.

שיא השיאים היו האויסטרים. מעולם לא אכלתי אויסטרים עסיסיים וטעימים יותר מהאויסטרים של המרקט-אין. היה ברור שמישהו בעל ידע רב בחר אותם בקפידה רבה. בסעודת הפרידה שלי הזמינו שתי פלטות של 12 אויסטרים כ"א. אני אכלתי את רובם.

לצערי שמעתי בשנה שעברה שהמקום נסגר לשיברון לבם של מעריציו הרבים. ניתן לקרוא כאן תיאור קצר של המקום, לראות את התפריט ולחלום.

פורסם בקטגוריה ארה"ב, ביקורת, ביקורת מסעדה, דגים, מרקים, עם התגים . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

2 תגובות בנושא רק חמש דקות מה-Mall: שוק הדגים של וושינגטון

  1. מאת עודד‏:

    השוק נשמע מקום קסום ומכושף שאם גרים באזור שלו, שווה לפקוד פעם בשבוע ולהכין מטעמים שונים ולהתמחות בפירות ים ודגים.
    בפעם הבאה בארה"ב הברית…
    הצמחונית בטח תשמח להתסובב שם ולצפות בכל מראות הזוועה.

  2. מאת יובל‏:

    נראה מצוין, פעם הבאה שאני אבקר את אחי בבירה אני אלך לשם לראות ולקנות איזה כמה דגים לארוחה. כל התמונות האלה הזכירו לי את בירת האמזונס בברזיל – מנאווס. הלכתי שם לשוק דגים, ולמרות שלא קניתי דבר, רצו לי במוח כ"כ הרבה מתכונים אפשריים שכבר התחלתי להתעייף. אז היכונו, בקרוב כתבה קצרה והרבה תמונות.

השאר תגובה