תמרים בטופי ויסקי

לפני הרבה שנים היתה במדרחוב נורדאו בחיפה מסעדה צרפתית-שוויצרית בשם Voila. שם יפה למסעדה, אך כשהוא נכתב בעברית (וואלה), הוא נשמע כמו חומוסיה. לא שיש לי משהו נגד חומוסיות, נהפוך הוא, אני מסמפט חומוסיות. אבל למקום הזה הגיע הכבוד הראוי לו. המקום עוצב בחמימות, המנות הוכנו והוגשו בקפידה ואם לשפוט על פי הטעמים, חומר הגלם היה איכותי. נכתב עליה שהקדימה את זמנה ואכן לא נמצאת אתנו היום וחבל.

אני זוכר משם כל מיני מנות פונדו, מרק בצל מעולה, טרין של עגבניות-פטה-תמרים, רושטי מושלם ואם אני לא מתבלבל במסעדה, גם סטייק איל עם קצפת וריבת פירות יער.

IMG_1349

אחת המנות שעשו עלי את הרושם הרב ביותר היתה דווקא קינוח של כדור גלידה עם תמרים בטופי ויסקי. כל כך אהבתי את זה, שכשחזרנו הביתה מהמסעדה באותו ערב מיד ניסיתי לשחזר את זה ויצא לי אותו הדבר.

כבר שנים שאני מכין את המנה הזו. זה קינוח מהיר, טעים ואופן ההכנה מרשים. מומלץ לפירומנים.

 

אמל"ח

50 גרם חמאה

ערימת תמרים לחים שתכנס למחבת הגדולה שלכם (ניסיתי גם עם יבשים וזה מוצלח פחות כי הם מתוקים וקשים יותר), מקולפים ומגולענים

רבע כוס סוכר

רבע כפית קינמון טחון

ויסקי (ולא ויסניק אורגינם שמשיגים בשוק בחצי מחיר)

100-200 מ"ל שמנת מתוקה (15% מספיקים בהחלט, יש מספיק מתוק מסביב)

 

תו"ל

ואפתח בהתנצלות. צילמתי את המתכון הזה פעמיים. בפעם הראשונה עם תמרים לחים מהעץ בגינה, שהם טעימים מאד, אבל בסוף הבישול נהיו פאץ' ובתמונה הם נראו כמו ארוחת ערב בשבת בבסיס. בפעם השניה השתמשתי דווקא בתמרי מג'הול נהדרים, שכמו שציינתי, לא כל כך מתאימים למתכון, אבל מצטלמים טוב יותר (במסגרת מגבלות הפלאש של המצלמה שלי, כמובן). איי בג יור פארדון.

אנו מתבשרים כעת כי גרסה חדשה של תמונות עם תמרים לחים החליפה את כל הקודמות. אז תשכחו מזה.

 

תמרים לחים לא גדלים קפואים על העץ. מדובר בפירות חמקמקים הנוטים להתחבא בסופרים באחד מהמקפיאים שבאזור הגלידות. אני לא מפשיר אותם לפני הכנת המנה, אלא רק מרטיב מעט במים ומקלף ומגלען אותם בצורה הבאה:

קוטם את העוקץ (החלק הקשה שמחבר אותם לאשכול), גם אם אין להם עוקץ. למה? תיכף יסבירו. תופס עם שלוש אצבעות את החצי הנגדי של התמר ונותן לו קוועץ'. התמר יחליק או יטוס החוצה (ביחס ישר לעוצמת הקוועץ') והקליפה תשאר לכם ביד המקווצ'צ'ת. חותך לאורך מצד אחד ומוציא את הגלעין.

 IMG_1305a

במחבת גדולה מתיכים את החמאה ומטגנים עליה את התמרים על אש גבוהה. לשים לב שלא שורפים לא את התמרים (להזיז אותם כל הזמן) ולא את החמאה. הטיגון הוא טיגון קצר יחסית שמטרתו לרכך את התמרים ולחמם אותם.

 

 IMG_1312a

מוסיפים סוכר וקינמון.

ממשיכים לערבב כדי לא לשרוף את הסוכר.

 

 IMG_1320

אם אתם רוצים להרשים את עצמכם או את האחרים, זה השלב שבו מכבים את האור ופותחים את דלת המקרר כדי שיישאר אור קטן.

כשהסוכר נמס לגמרי ומתחיל לבעבע שופכים בזהירות אך בנחישות את הוויסקי ומרחיקים את הפנים ואת הבקבוק.

 

IMG_3064b

הוויסקי מתחיל לבעבע. מטים מעט את המחבת לכיוון הלהבה והוויסקי ניצת ואש אלכוהולית יפהפיה בגווני כחול-סגול מבעירה את ארונות המטבח ואת זרי המרווה שתליתם לייבוש. הגבות שלכם נשרפות והחתול שישב על המיקרוגל בורח ביללה ומעיף בדרך את הואזה של דודה פרומה. הואזה פוגעת בדלת המקרר וסוגרת אותה והמטבח נחשך. כל הבית נחשך. בשלב הזה אתם מתחילים להצטער שכיביתם את האור ושמטפה ההלון שלכם רחוק מהמטבח. אל דאגה, כשהאש תגיע לפינת האוכל יהיה מספיק אור בבית.

 

 IMG_1336

ברם אולם, אם הכל בסדר ולא הצתתם את המטבח, תוך עשרים שניות לערך האש במחבת כבית. כלומר, האלכוהול נגמז ואיננו וריחות קרמל וויסקי נעימים אופפים את החדר. זה הזמן להוסיף את השמנת, לערבב בעדינות, לתת לשמנת לרתוח, להחליש את האש ולתת לכל העסק להסמיך מעט.

 

בצלוחיות עם כדור גלידה (וניל יילך טוב עם זה, אם כי זה לא מאד משנה. אפשר להגיש גם ליד עוגה) להניח כמה תמרים עם טופי חם ולהגיש מיד.

 

מחשבות על טופי ויסקי:

1. יש לי תמיד במקרר סילברול קרם או אלוורה לכוויות קלות. אל תתנו לי להבהיל אתכם, המטבח לא יידלק אם לא תציתו את המחבת מתחת למשהו דליק.

2. ניסיתי את המתכון הזה עם בננות במקום תמרים ועם בננות בנוסף לתמרים והשילוב של שני הפירות הוא נפלא לטעמי.

3. ניסיתי את זה בתוספת זוטה לבנה טריה וגם יצא מצוין. גם נענע ולבנדר יתאימו פה.

4. לא בלתי אפשרי שמעט שוקולד יתאים פה, למרות שזה כבר משנה לגמרי את הכיוון ויטשטש את טעם התמרים.

5. שייקה עשה פעם גלידה מהתערובת הזו ודיווח שיצא נהדר.

6. אם אתם רוצים לנסות אלכוהול אחר כדי לקבל טעם מעט שונה, כדאי שיהיה לפחות 40% אלכוהול ושלא יכיל סוכר. הייתי מנסה קלבדוס, גרנן מרנייה, עראק, גראפה, טקילה, רום.

 

P7303682a (שלב הפלמבה אצל חברים בקילקני, אירלנד)

 

וזה מה שהיה לאייל שני לומר על טופי שוקולד שהכין:

"סיר הטופי שוקולד הוא שדה קרב שחור, מבעבע ועגול. חייו של איש הטופי שוקולד הם חיים על הקצה. הסיר גועש בזעם הבועות המתפוצצות, כל אימת שאתם, על פי החלטות קשוחות שאינן תלויות בכם אלא בניתוח עומק הצבע ומקריאת מד החום, מחליטים לשדך לו חומר נוסף. הוא מצדו מגיב בירי סוכר מותך לכל עבר, ממאן להשתדך, ואתם עומדים מרחוק, כף עץ ארוכה ביד, שרוולים מופשלים, מערבבים באותו כיוון, למרות הירי, באותו הקצב. הטמפרטורות נוסקות מעלה במהירות מסחררת, היד בוערת מגלי הסוכר והחמאה המתנפצים סביב המדחום. הסוכר צריך להגיע אל קצה יכולתו, שלאחריו הוא יישרף. שם במקום הצר הזה של הזמן והחום, 117 מעלות צלזיוס, מקבל הסוכר את הארומות שנותנות לו את הכבוד והמרירות להתחבר לשוקולד בתוך הטופי. עוצרים, הסיוט נגמר. ככה זה כשמנסים לסגור סיפורים לא גמורים מהילדות. סוכריות טופי."

שככה יהיה לי טוב.

אגב, המתכון בקישור הנ"ל נראה מעניין מאד ושווה ניסוי.

 

 

אז מה היה לנו שם?

תמרים בטופי ויסקי

אמל"ח

50 גרם חמאה

ערימת תמרים לחים שתכנס למחבת הגדולה שלכם, מקולפים ומגולענים

רבע כוס סוכר

רבע כפית קינמון טחון

ויסקי

100-200 מ"ל שמנת מתוקה

 

תו"ל

במחבת גדולה מתיכים את החמאה ומטגנים עליה את התמרים על אש גבוהה למספר דקות.

מוסיפים סוכר וקינמון וממשיכים לערבב.

כשהסוכר נמס לגמרי ומתחיל לבעבע שופכים בזהירות אך בנחישות את הוויסקי ומרחיקים את הפנים ואת הבקבוק.

הוויסקי מתחיל לבעבע. מטים מעט את המחבת לכיוון הלהבה והויסקי ניצת.

כשהאש כבה מוסיפים את השמנת, מערבבים בעדינות ומרתיחים.

מחלישים את האש ונותנים לזה להסמיך מעט.

מגישים חם ליד גלידה או עוגה.

פורסם בקטגוריה פירות, קינוחים, עם התגים , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

6 תגובות בנושא תמרים בטופי ויסקי

  1. מאת דני‏:

    או, מנה אחרונה מעולה. פעם הכנתי אותה למשפחה שוואבית בשוואביה והם היו מאוד מרוצים.

  2. מאת עודד‏:

    אני אכלתי פעם במסעדה שוואבית שהתפריט שלה היה ענק ונכתב במבטא שוואבי. הטבח היה איש גדול עם זקן שנראה כמו חוטב עצים, שלא הסכים לתת לנו תפריט במתנה כי לא היו לו עוד.

  3. מאת עינב‏:

    אין עליך! חיפשתי בדיוק את המתכון הזה. כתוב מצחיק ומגניב ושיט! לא ידעתי איפה לחפש את התמרים הלחים.. לא נורא ננסה בננות ותמרים אחרים..

    שנה טובה ונהדרת.

    נ.ב. וואלה נפתחה מחדש במ.הכרמל והקינוח הזה בתפריט.. אורגזמה קולינרית!

  4. מאת עודד‏:

    אכן נפתחה, לא הייתי, אבל כתבתי על החשש ללכת לשם ועל עוד מנה שאני זוכר ממנה – https://shpondra-7sfiw1eob4.live-website.com/2011/03/dates/
    שנה טובה!

  5. מאת פיטר‏:

    מה כמות הוויסקי שצריך לשים ???
    אחרת נשרוף את המטבח אם לפי טעם .

  6. מאת עודד‏:

    רבע כוס בערך

השאר תגובה