שמים וארץ

Himmel&Erde3 

גרסא עם נקניק דם מעושן מהיער השחור

או איך לאכול נקניקיות דם ולהנות. לאחרונה ישנה פריחה בתחום הנקניקיות בישראל, בין השאר הודות לנקניקיות המופלאות של אלן טלמור ולמסעדות כמו השרקוטרי. למרבה הצער, נקניקיות דם עדיין לא זמינות במחוזותינו והדבר אינו מפתיע לאור תדמיתן הגרועה. אף אחד בישראל – חוץ אולי מעתיקי היקים – לא נולד לעולם של נקניקיות עשויות מדם של חזיר עם תיבול ו/או פיסות בייקון ושומן.

לפני שנים רבות כשלמדתי בגרמניה היה לי שכן במגורי הסטודנטים בשם כריסטיאן. בכל פעם שהייתי קונה ומנסה מעדן בשר חדש, כריסטיאן שימש מעין פח זבל. כל מה שלא אהבתי הלך אליו. פעם חזרתי מהמעדניה עם נקניק דם אוטנטי ממחוז הפפלץ שבגרמניה. חשבתי שחייבים לנסות את זה כי זה אוטנטי וייחודי ובלה בלה בלה. אחרי נגיסה אחת, הייחודי הזה הלך אל כריסטיאן.

זמן קצר לאחר מכן גיליתי מתכון עם השם האקזוטי "שמים וארץ" (Himmel und Erde). המתכון סיקרן אותי לאו דוקא בגלל שהוא כלל נקניקיית דם, אלא בגלל שמרכיבו העיקרי הוא פירה שעשוי מתפו"א (הארץ) ומתפוחי עץ (השמים). היות ובשלב זה חשבתי שכל נקניקיות הדם הגרמניות הן דרעק מיט שפעק, קניתי את הגרסא הצרפתית הנקראת בודין נואר (Boudin noir) והכנתי את התבשיל. הפעם כריסטיאן נותר רעב.

שנים ספורות אח"כ הכנתי שוב את התבשיל כשחבר גרמני נתן לי במתנה (איזה כיף לקבל מתנות כאלה) נקניקיות דם ותפוחים מעושנות שהכין הקצב השכונתי שלו ביער השחור.  מאז אני משתדל להשיג בכל נסיעה לחו"ל נקניקיות דם ולהכין מהן את התבשיל.

 

P4092137

כל העסק במחבת. כאן השתמשנו בנקניקיית דם טריה וגם בנקניק מעושן שנקרא Knackwurst

הסוד של התבשיל הוא השלמת טעמה הייחודי של נקניקיית הדם עם טעמם של תפוחי העץ שבפירה. גם הצרפתים עלו מזמן על העובדה שיש כאן הרמונית טעמים יפה ובמקומות רבים בצרפת מגישים את הבודין נואר עם פירה תפו"א וחתיכות תפוח עץ מקורמלות.

רוב מתכוני "שמים וארץ" עושים שימוש בנקניקיות דם טריות. מאז שגיליתי את המעושנות אני אוהב לעבוד גם איתן, אבל אותן קצת קשה להשיג באיכות המתאימה. הן צריכות להיות ישרות וכמעט שחורות בצבען. בכל מקרה, שיטת ההכנה זהה.  היות ובישראל ניתן להשיג רק נקניקי דם בחנויות הרוסים, אפשר להשתמש בהם, או להשתמש בנקניקיות גסות, כמו צ'וריסוס.

 

אזהרה: מדובר במאכל שמן וכבד שמתאים במיוחד לימי החורף (חורף? בישראל?).

 

מצרכים לארבע מנות:

שתי נקניקיות דם טריות או 3 נקניקיות מעושנות פרוסות אלכסונית לפרוסות ברוחב כ-1 סנטימטר

חצי ק"ג תפו"א

חצי ק"ג תפוחים ירוקים מעט חמוצים

כף מיץ לימון

כף סוכר

תבלינים: מלח, פלפל, מוסקט מגורד

2 בצלים פרוסים לטבעות

100 גר' בייקון חותך לקוביות

 

מקלפים את תפוחי האדמה, חותכים לחתיכות ומבשלים במי מלח עד להתרככות, מסננים. מקלפים את תפוחי העץ, מוצאים את ליבתם וחותכים שמיניות. מבשלים אותם על אש נמוכה כ-15 דקות – או עד שהם מתחילים להתפרק – עם מעט מים, מיץ לימון וסוכר.  מסננים ומוסיפים לתפו"א המבושלים. מועכים היטב עד שמתקבלת מחית חלקה. מתבלים עם התבלינים וטועמים.

עכשיו מגיע הכיף. במחבת גדולה מטגנים את הבייקון במעט שומן ומוסיפים את הבצל. מטגנים על אש בינונית אבל לא נותנים לתערובת להישרף. דוחפים את התערובת הצידה ומוסיפים את פרוסות הנקניקייה. מטגנים מכל צד כ-2 דקות.

בצלחת רחבה או עמוקה מסדרים ערמה יפה של המחית ועליה מסדרים את פרוסות הנקניקייה. מניחים מעל את תערובת הבצל והבייקון והמהדרים מטפטפים מעל את שומן הטיגון (כן כן, בהרבה מקרים יש שימוש לדברים שמצטברים במחבת בסוף הטיגון).

 

P4092138

גרסת המולטימדיה עם הנקניק המעושן מוכנה לפעולה

 

שתיה מומלצת: יין אדום או בירה  

פורסם בקטגוריה נקניקיות, עם התגים , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

3 תגובות בנושא שמים וארץ

  1. מאת אברהם דורף‏:

    ההכותב כתב את המתכון בצורה שמעוררת תאבון, אבל הוא לא כתב שאת נקניק הדם (הזבל ) אוכלים רק פשוטי העם, היות וזה הנקניק הזול ביותר, ועכשיו לשכל הישר של כל קורא כתבה זו, לדוגמא כשאדם חולה הוא הולך לרופא והרופא שולח אותו לעשות בדיקת דם, והבדיקות מראות באם יש לו דלקת או מחלה אחרת, הדם בכל גוף חי מראה לנו את סוג נמחלה, בעיקר אצל החזיר שהוא מלא מחלות, לכן מתוך נסיון של חיים בגרמניה הרבה שנים אני מציע לכל אדם שירחיק נפשו מהזבל הזה, יש דברים הרבה יותר טעימים ובריאים מאשר " הדרעק " הזה. קחו לתשומת לבכם.

  2. מאת דני‏:

    שני דברים:
    1) מנות עם נקניק דם ניתן למצוא כיום גם במסעדות פאר, כמו לותר ווגנר בברלין.
    2) פעמים רבות אכלתי את המאכל הזה ומעולם לא סבלתי רפואית בעקבות זאת (לעומת מקרים לא נעימים רבים שקרו לי אחרי ארוחות כשרות ובריאות בהרבה). כמו כן, בקריאה הרבה על הנושא מעולם לא נתקלתי בבעיות רפואיות הנגרמות מאכילת נקניק דם.
    כנראה שמיליוני צרפתים, גרמנים, בריטים ואחרים לא לגמרי טועים.

  3. מאת עודד‏:

    חזיר מלא במחלות יותר מבהמות אחרות?

השאר תגובה